BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags boekenmuziek
  • Companies BeCommerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische webshops scoren dankzij diensten en Gen Z

iconAlgemeen5 mei, 2022
Shutterstock

E-commerce bezorgt vinylplaten, boeken en kranten ironisch genoeg een tweede leven. Belgische webshops surfen mee op die trend, net als op de evolutie naar een meer servicegerichte, niet-fysieke handel. Dat ziet BeCommerce in de nieuwe Shopping 100-lijst.

Grenzen tussen sectoren verdwijnen

Belgische bedrijven worden steeds sterker in e-commerce en kunnen stilaan concurreren met grote, internationale webwinkels, zo blijkt. Naar jaarlijkse gewoonte stelt vakorganisatie BeCommerce een ranking op met de ‘beste honderd webwinkels’ op de Belgische markt. Voor die ranking bekijkt de organisatie acht parameters, waaronder het aantal bezoekers, de maturiteit van de site en de drie belangrijkste afzetmarkten. Dit jaar prijken opnieuw meer Belgische webshops op de lijst, een evolutie die zich elk jaar verderzet.

Opvallend is dat de meeste van die Belgische spelers helemaal geen fysiek product verkopen. “E-commerce is al lang niet meer het simpele verkopen van fysieke producten, maar veel meer dan dat”, zegt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. En daar profiteren de Belgen van, omdat ze zo niet moeten opboksen tegen pakweg de gratis verzending en retours van de onlinereuzen.

“Het feit dat we steeds meer evolueren naar een dienstensamenleving kan de groei van deze webshops verklaren”, aldus Geeroms. Ze denkt dan bijvoorbeeld aan de Belgische kranten, die steeds vaker ook een webshop openen waar ze dan onder andere lifestyleproducten verkopen. “Dankzij het hoge bezoekersaantal dat zij sowieso al hebben, zijn hun webshops dan ook onmiddellijk zeer sterk. Online wordt de scheiding tussen welke webwinkel of platform tot de ene of andere sector behoort steeds minder strikt.”

Lezen is terug, met dank aan TikTok

Tegelijk stijgt het vertrouwen in e-commerce, ook voor dure en grote producten. Spelers als Vandenborre, Ikea, Casa en Krefel zijn allemaal bij de grootste vijftien Belgische webshops. Ook analoog entertainment doet het verrassend goed: winkels die vinylplaten, boeken, cd’s, dvd’s en kranten verkopen, doen het steeds beter in de Belgische onlinemarkt.

Vooral de jongeren van Gen Z zoeken weer entertainment naast het smartphonescherm: de markt voor analoge platen steeg in 2021 met maar liefst 66% en ook boeken zijn terug. Geeroms: “Jongeren grijpen terug naar het papieren boek en delen hun leeservaringen online. Ondanks dat ze het boek op papier lezen, blijkt uit de lijst dat de boeken wel online gekocht worden. Een fenomeen waar Standaard Boekhandel dankbaar op ingaat, met op zijn website bijvoorbeeld een hele sectie aan ‘bekend van TikTok’. Dankzij e-commerce kennen deze analoge producten een digitale revival.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • boeken,
  • muziek

Belgische bedrijven worden steeds sterker in e-commerce en kunnen stilaan concurreren met grote, internationale webwinkels, ziet BeCommerce.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels

    Jongeren geven hun zakgeld uit aan kleren die ze niet kunnen dragen. We beginnen krekels te eten omdat Chinezen ons rundvlees inpalmen. En we zijn met zoveel op deze wereld dat ziektes de hele wereldhandel platleggen. Wat komt op ons af? Wat wordt de ‘future of shopping’?

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Samenwerking met Ochama maakt ook van Blokker een platform

    Ochama, dochterbedrijf van het Chinese concern JD.com, opent afhaalpunten bij Blokker. Een slimme win-win: de webwinkel kan zo sneller opschalen in Nederland, terwijl Blokker het aanbod uitbreidt en nieuwe klanten aantrekt.

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Op zoek naar de retailinnovatie van het jaar: wie volgt de Eco-Score op?

    De Mercuriusprijs, de meest prestigieuze bekroning in de retail, focust dit jaar meer dan ooit op innovatie in de brede zin. De jury kijkt uit naar uw dossier: inschrijven kan nog tot en met 17 juni.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be