RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags boekenmuziek
  • Bedrijven BeCommerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische webshops scoren dankzij diensten en Gen Z

icon
Algemeen5 mei, 2022
Shutterstock

E-commerce bezorgt vinylplaten, boeken en kranten ironisch genoeg een tweede leven. Belgische webshops surfen mee op die trend, net als op de evolutie naar een meer servicegerichte, niet-fysieke handel. Dat ziet BeCommerce in de nieuwe Shopping 100-lijst.

Grenzen tussen sectoren verdwijnen

Belgische bedrijven worden steeds sterker in e-commerce en kunnen stilaan concurreren met grote, internationale webwinkels, zo blijkt. Naar jaarlijkse gewoonte stelt vakorganisatie BeCommerce een ranking op met de ‘beste honderd webwinkels’ op de Belgische markt. Voor die ranking bekijkt de organisatie acht parameters, waaronder het aantal bezoekers, de maturiteit van de site en de drie belangrijkste afzetmarkten. Dit jaar prijken opnieuw meer Belgische webshops op de lijst, een evolutie die zich elk jaar verderzet.

Opvallend is dat de meeste van die Belgische spelers helemaal geen fysiek product verkopen. “E-commerce is al lang niet meer het simpele verkopen van fysieke producten, maar veel meer dan dat”, zegt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. En daar profiteren de Belgen van, omdat ze zo niet moeten opboksen tegen pakweg de gratis verzending en retours van de onlinereuzen.

“Het feit dat we steeds meer evolueren naar een dienstensamenleving kan de groei van deze webshops verklaren”, aldus Geeroms. Ze denkt dan bijvoorbeeld aan de Belgische kranten, die steeds vaker ook een webshop openen waar ze dan onder andere lifestyleproducten verkopen. “Dankzij het hoge bezoekersaantal dat zij sowieso al hebben, zijn hun webshops dan ook onmiddellijk zeer sterk. Online wordt de scheiding tussen welke webwinkel of platform tot de ene of andere sector behoort steeds minder strikt.”

Lezen is terug, met dank aan TikTok

Tegelijk stijgt het vertrouwen in e-commerce, ook voor dure en grote producten. Spelers als Vandenborre, Ikea, Casa en Krefel zijn allemaal bij de grootste vijftien Belgische webshops. Ook analoog entertainment doet het verrassend goed: winkels die vinylplaten, boeken, cd’s, dvd’s en kranten verkopen, doen het steeds beter in de Belgische onlinemarkt.

Vooral de jongeren van Gen Z zoeken weer entertainment naast het smartphonescherm: de markt voor analoge platen steeg in 2021 met maar liefst 66% en ook boeken zijn terug. Geeroms: “Jongeren grijpen terug naar het papieren boek en delen hun leeservaringen online. Ondanks dat ze het boek op papier lezen, blijkt uit de lijst dat de boeken wel online gekocht worden. Een fenomeen waar Standaard Boekhandel dankbaar op ingaat, met op zijn website bijvoorbeeld een hele sectie aan ‘bekend van TikTok’. Dankzij e-commerce kennen deze analoge producten een digitale revival.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • boeken,
  • muziek

Belgische bedrijven worden steeds sterker in e-commerce en kunnen stilaan concurreren met grote, internationale webwinkels, ziet BeCommerce.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    De Bijenkorf schroeft internationale e-commerce terug

    Wegens stijgende kosten stopt de Bijenkorf met onlineactiviteiten in de Duits- en Franstalige landen. Het luxewarenhuis legt de focus voortaan volledig op de Nederlandse en Vlaamse markt.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food1 februari, 2023

    Inboedels Makro-winkels onder de hamer

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN