RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven bol.com
  • Onderwerpen E-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Bol.com ontzorgt verkooppartners met slimme services van betrouwbare dienstverleners”

icon
Algemeen22 augustus, 2022
Sophie Nijhout, bol.com

(Publireportage) Om verkooppartners te laten doorgroeien, selecteert bol.com een hele reeks apps en diensten van externe partijen, die ondernemers helpen om succesvoller te worden via het platform. Hoe werkt dat precies? RetailDetail sprak met Sophie Nijhout.

RetailDetail: Sophie, wat doe jij precies bij bol.com?

Sophie Nijhout: “Ik ben binnen bol.com verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het netwerk aan diensten, met een team van business development, accountmanagers en technische support. We selecteren diensten en tools die verkooppartners helpen. Die vinden ze makkelijk terug op de pagina Apps & Diensten op het Partnerplatform. Daarmee ondersteunen we onze verkooppartners, die nu al goed zijn voor 60% van de omzet op het platform. We kunnen alleen maar samen succesvol zijn. Daarom willen we hen zoveel mogelijk ontzorgen, zodat ze kunnen doorgroeien.”

Hoe ziet dat er precies uit, dat netwerk aan apps en diensten?

“Voor bol.com is dit een slim netwerk van betrouwbare, door ons gescande externe partijen, die dienstverlening bieden op heel veel stappen in het retailproces van een verkooppartner, om hen te helpen tijd te besparen en hun hele business te optimaliseren zodat ze door kunnen groeien. Wij verbinden die externe partijen met onze verkooppartners omdat we geloven in de kracht van die partijen om ondernemers te helpen groeien.”

Het is een breed aanbod van apps en diensten. Hoe selecteert bol.com deze partijen?

“Ze melden zich vaak zelf aan. En als we zien dat er veel behoefte is bij onze verkooppartners aan een bepaalde dienst die nog niet bestaat bij bol.com, gaan we zelf actief op zoek naar partijen die in die behoefte kunnen voorzien en dan co-creëren we samen een oplossing. We kijken daarbij naar de hoofdstappen in het proces van een verkooppartner. Wat zijn de dingen waar je tegenaan gaat lopen als je groeit? Veel van die apps gaan over automatiseren: bepaalde kernprocessen zijn niet meer handmatig te doen wanneer je groter wordt, daar heb je dan tools voor nodig. Verder krijgen we input van verkooppartners. Als we echt specifieke input willen, dan doen we ook wel eens een survey.”

Betalen partners om op de pagina Apps & Diensten te verschijnen?

“Ze betalen niet, en we nemen ook geen commissie op die diensten. Het is een objectief proces. We hebben criteria vastgelegd waaraan je moet voldoen als je je dienst via het Partnerplatform wil aanbieden aan bol.com verkooppartners. Die criteria gaan van technische eisen tot vragen als: lever je een goede klantsupport, hoe goed is je kennis over hoe verkopen via bol.com werkt… Voor integratiepartners hebben we een ander partnershipprogramma dan bijvoorbeeld voor verzendplatformen of voorraadbeheersoftware.”

Hoe beslissen jullie wat jullie zelf doen als bol.com, en wat jullie overlaten aan derde partijen?

“Beide versterken elkaar. We kijken altijd naar welke behoefte er is en welke expertise. Wie kan dat het beste invullen? Soms bestaan ze dus naast elkaar.”

Welke soorten services worden er aangeboden via het Apps & Diensten netwerk?

“Je hebt eigenlijk drie categorieën. Ten eerste de automatiseringstools. Die vergemakkelijken je kernprocessen en doen je handmatig handelingen uitsparen. Daardoor win je veel tijd en dus ook geld, want die vrijgekomen tijd kan je investeren in je onderneming.

Daarnaast zijn er administratieve tools om je te ontzorgen en veilig te kunnen laten doorgroeien: denk aan verzekeringen, financiering…

En tot slot hebben we een netwerk van experts, die je helpen met advies over bijvoorbeeld productcertificering of marktplaatsstrategie. Daaronder bevindt zich ook een aantal Belgische partijen zoals Distrilink en Merkado. Die helpen je met hoe je verder kan groeien.”

Wat kan je als verkooppartner van bol.com zoal automatiseren?

“Heel veel processen! Je bestelproces bijvoorbeeld: dat je je bestellingen automatisch in je systeem krijgt. Je prijsstelling, waarbij je prijzen meteen worden doorgeladen van jouw systeem naar bol.com en ook automatisch worden aangepast. En ook bijvoorbeeld je advertenties, je sponsored products bij bol.com. Je kan dat handmatig beheren in ons systeem maar je kan ook een tool gebruiken die op basis van automatische regels voor jou bepaalt wat de beste advertentiestrategie is. Je kan ook je retouren automatisch binnenhalen. Je boekhouding kan je koppelen zodat facturen worden doorgezet. Echt heel veel stappen die je vaak moet doen, die kun je automatiseren.”

Is dat ook nuttig voor kleinere verkooppartners, of enkel voor de grotere?

“We proberen in alle behoeftes van alle verkooppartners te voorzien. Wat je ziet is dat automatiseringsopties vooral renderen als je al wat meer volume doet. Als je maar enkele producten aanbiedt, en een paar bestellingen per dag, dan kan je dat prima handmatig doen. Maar als je groeit, dan kan dat niet meer: als je elke track & trace moet overtikken, dan ga je ook fouten maken, wat de klant helemaal niet fijn vindt.

Bovendien helpen automatiseringstools je ook om vanuit één systeem verschillende kanalen aan te sturen: bol.com, je eigen webshop en misschien ook nog andere marktplaatsen. Dat is een veel voorkomende reden waarom iets grotere verkooppartners met meerdere verkoopkanalen dit soort tools gebruiken. Zodat ze het overzicht behouden over de kanalen heen.

Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld verzekeringen, of boekhoudpakketten, daar is ook een kleine partner al heel erg bij gebaat. We faciliteren onze verkooppartners, we maken het hen zo makkelijk mogelijk om door te groeien en daar horen deze tools bij. Zo’n overzicht over je verschillende kanalen heen, dat kan alleen een externe partij voor je bieden.”

Wat met de prijszetting?

“Het kost uiteraard wel geld. Je kan een boekhoudpakket of een datatool hebben voor enkele tientallen euro’s, maar een automatiseringspakket van een integratiepartner kost gauw een paar honderd euro per maand, of meer. Maar als je dan bedenkt dat je iemand betaalt om al die prijzen over te tikken, dan zie je dat je toch veel bespaart. Handmatig werk kost geld en tijd en is bovendien foutgevoelig. Die tijd kan je investeren in andere zaken om succesvoller te worden. Beneden de streep geloof ik echt dat je hier geld aan overhoudt, alleen is er wel een drempel die je over moet. Het hoort gewoon bij doorgroeien. Zonder automatisering doorgroeien is super lastig.”

Vanaf welke schaal wordt automatiseren rendabel?

“Dat is heel situationeel. Als je op meerdere kanalen verkoopt kan je er ook met een klein aantal bestellingen al baat bij hebben dat alles in één systeem komt. Wij zeggen: vanaf 25 orders per dag is het in elk geval een goed idee om je hoofdprocessen te automatiseren. Als je een paar honderd producten voert, waarvan je ook nog af en toe de prijzen aanpast, dan raden we je ook aan om te automatiseren. Kijk naar je eigen proces: wat kost je veel tijd, waar maak je fouten, waar kan het beter? En ga dan kijken naar wat er bij past. We zeggen zeker niet dat je elke tool moet nemen die we hebben. Kijk wat bij jou past. En dan denken we graag mee.”

Dat zijn geen heel hoge drempels. Dus ook voor relatief kleinere webshops levert het al op?

“We hebben het inderdaad niet over duizenden orders per dag. Op ons dashboard passen er 25 orders op één pagina. Als je daar overheen gaat, moet je naar de volgende pagina. En dan wordt het handmatig al complexer.”

Evolueert dat aanbod Apps & Diensten nog?

“Zeker. We hebben de afgelopen twee jaar negen nieuwe categorieën toegevoegd en we kijken elk jaar of het programma up to date is met de laatste ontwikkelingen. We hebben bijvoorbeeld net een advertentie-automatiseringsoplossing gelanceerd en dan merk je dat de vraag meteen toeneemt naar tools die je helpen met dat automatiseren.”

Onderscheidt bol.com zich hiermee?

“De meeste marktplaatsen bieden dit wel aan, maar naar mijn mening is onze aanpak wel anders, door de strikte eisen die wij stellen aan derde partijen. We zijn een open netwerk, maar we zijn wel heel strikt over wie erin mag. Mijn team gaat echt heel diep op die oplossingen in. Er is iemand die de technische connectie doorlicht, iemand die de security-eisen nakijkt, we bekijken bijvoorbeeld of je diensten als Verzenden via bol.com ondersteunt. Als verkooppartner kan je er echt vanuit gaan dat elke partij in het netwerk betrouwbaar is. Er ontstaan nu veel partijen, want e-commerce is booming. Wij denken dat we onze verkooppartners kunnen ontzorgen door ze te helpen met die selectie. Dat kan je niet allemaal zelf. Daar kunnen wij in ontzorgen. ”

Bol.com wil aanspreekbaar zijn, en dicht bij z’n verkooppartners staan? 

“We willen zeker heel aanspreekbaar zijn. Dat is onze filosofie richting verkooppartners maar ook richting derde partijen waarmee we samenwerken. In mijn team zitten best wel wat accountmanagers op de samenwerking met die externe partijen. Als wij samen kijken naar hoe we verkooppartners beter kunnen helpen, zal de dienstverlening van zowel hen als van bol.com echt steeds beter worden. Als een partner bijvoorbeeld advies wil over automatisering dan zetten we een gesprek op. Dat is een service die je niet overal krijgt, denk ik.”

Wil jij ook je groei versnellen via het bol.com platform? Bekijk op deze pagina welke diensten jou kunnen helpen om je onderneming te optimaliseren en tijd te besparen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Om verkooppartners te laten doorgroeien, selecteert bol.com een hele reeks apps en diensten van externe partijen, die ondernemers helpen om succesvoller te worden via het platform. Hoe werkt dat precies? RetailDetail sprak met Sophie Nijhout.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    12 miljoen aan investeringen in de pijplijn voor jarig Les Grands Prés

    Grote overdekte winkelcentra behoren tot de winnaars in de retailsector na de pandemie. Dat geldt zeker voor Les Grands Prés in Bergen, dat zijn twintigste verjaardag viert. Uitbreiding staat niet op de planning, verduurzamen wel.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Belg retourneert één op zeven onlinepakketjes

    In België sturen consumenten 15% van hun online gekochte producten terug. Het zijn vooral mannen die retourneren, al zendt bijna de helft van alle onlineshoppers weleens iets terug.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN