BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags passantentellingen
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brusselse Nieuwstraat heeft corona verteerd

iconAlgemeen12 mei, 2022
Shutterstock.com

Zaterdag 30 april was een feestdag voor de Nieuwstraat in Brussel. Die dag bezochten 70.000 voetgangers de winkelstraat, en dat waren meer mensen dan in januari 2020. Brussel lijkt de noodlottige coronacrisis dus eindelijk te boven te komen.

“Een goed voorteken”

Eind april telde de Nieuwstraat, voor het eerst weer meer passanten dan pre-corona. Op zaterdag 30 april passeerden er met name ruim 70.000 voetgangers, een cijfer dat zelfs hoger lag dan het gemiddeld aantal bezoekers tijdens de solden in januari 2020. Op zaterdag 7 mei waren er ook meer dan 67.000 bezoekers volgens hub.brussels, het Brusselse agentschap voor bedrijfsondersteuning.

“Het aantal bezoekers aan de Nieuwstraat is een goede indicator voor de algemene gezondheid van het stadscentrum”, verklaart CEO Isabelle Grippa van hub.brussels. “Het feit dat deze winkelstraat opnieuw aan de top staat, ook al zijn de toeristenaantallen nog niet opnieuw op hun hoogtepunt, is een goed voorteken voor de detailhandel en de horeca van het stadscentrum in zijn geheel.”

Elders nog (lange) weg

Tijdens de laatste drie maanden stijgt het aantal voetgangers duidelijk. In maart 2022 lag het gemiddelde aantal bezoekers hoger dan het algemene gemiddelde van 44.000 voetgangers per dag en nog maar 0,8% lager dan in november 2019. De nieuwste cijfers zijn zelfs minstens even hoog als die van voor de pandemie, stelt het agentschap.

Brussel lijkt het daarmee beter te doen dan andere centra in België en Nederland. Locatus ziet dit voorjaar wel een voorzichtig herstel ten opzichte van de twee voorgaande jaren, maar nog lang niet de aantallen van voor corona. Het bureau telde dit voorjaar gemiddeld zo’n 10% meer passanten dan in 2020 en 2021, maar dat is nog steeds (te) weinig. In 2020 en 2021 waren de passantenaantallen namelijk gehalveerd. Nu zitten de centra dus nog steeds maar op 60% van het vroegere niveau.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • passantentellingen

Zaterdag 30 april was een feestdag voor de Nieuwstraat in Brussel. Die dag bezochten meer mensen de winkelstraat dan voor corona.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels

    Jongeren geven hun zakgeld uit aan kleren die ze niet kunnen dragen. We beginnen krekels te eten omdat Chinezen ons rundvlees inpalmen. En we zijn met zoveel op deze wereld dat ziektes de hele wereldhandel platleggen. Wat komt op ons af? Wat wordt de ‘future of shopping’?

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Samenwerking met Ochama maakt ook van Blokker een platform

    Ochama, dochterbedrijf van het Chinese concern JD.com, opent afhaalpunten bij Blokker. Een slimme win-win: de webwinkel kan zo sneller opschalen in Nederland, terwijl Blokker het aanbod uitbreidt en nieuwe klanten aantrekt.

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Op zoek naar de retailinnovatie van het jaar: wie volgt de Eco-Score op?

    De Mercuriusprijs, de meest prestigieuze bekroning in de retail, focust dit jaar meer dan ooit op innovatie in de brede zin. De jury kijkt uit naar uw dossier: inschrijven kan nog tot en met 17 juni.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be