RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen duurzaamheidMasterclass
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“CARE is de winnende strategie in turbulente tijden”

icon
Algemeen13 maart, 2023

Welke bedrijven deden het zelfs tijdens de coronacrisis goed? Zij die zorgzaam en duurzaam zijn. Het is dé gemene deler die Isabel Verstraete ontdekte tijdens haar onderzoek. Nu leert ze iedereen het succesrecept toepassen. Op 21 maart ook exclusief in een Masterclass bij RetailDetail.

Impact in een tijdperk van crisis

“Wat maakte dat sommige bedrijven zich tijdens corona heel snel konden omturnen? Of zelfs gewoon succesvol bleven? Uit mijn research bleek dat het bedrijven en merken waren die CARE-principes hoog in het vaandel dragen”, vertelt Isabel Verstraete.

Na een carrière in marketing en communicatie, kwam ze toch het inzicht dat een sterk merk van binnenuit komt. “Vroeger maakte je een merk voor de buitenwereld, nu is dat volgens mij ‘not done’. Eerst moeten je eigen mensen echte ‘brand ambassadors’ zijn. Voor een sterk merk heb je vandaag alle stakeholders nodig.” Bedrijven moeten dus eerst zorgen dat ze hun waarden intern toepassen.

Zorg dragen, daar zit inderdaad de sleutel. We bevinden ons in een decennium van transformatie, waarin we van de ene crisis in de andere rollen. “We evolueren naar een ander tijdperk, en dat gaat gepaard met grote schokken”, aldus Verstraete. Wat in die onzekere tijd dan de winnende strategie is? CARE, een letterwoord dat staat voor collaboration, agility, reliability en empathy.

Ben je deel van het probleem of van de oplossing?

Het ene bedrijf focust meer op de zorg voor mensen, het andere eerder op de planeet, maar het belangrijkste is dat iedereen het kan toepassen. “In totaal zijn er zelfs 16 domeinen, dus iedereen kan het echt op zijn manier invullen en ermee aan de slag gaan. Zelfs binnen elke functie, ongeacht waar je je in een organisatie bevindt of in welke sector.”

Je hoeft bijvoorbeeld heus Patagonia niet te zijn om “caring” te kunnen zijn. Verstraete: “Eén van mijn mooiste trajecten was bij Zeeman. Die retailer loopt al voorop in zijn sociaal en duurzaamheidsbeleid, maar heeft de CARE-principes echt omarmd om in de toekomst nog zorgzamer en duurzamer te worden. Als zelfs Zeeman, een bedrijf met flinterdunne marges, het kan, dan kan toch iedereen het!”

Als Verstraete Patagonia al aanhaalt in haar lessen aan de Vlerick Bussiness School, aan de Nyenrode Business Universiteit, TU Delft of de Vrije Universiteit Amsterdam is het vooral om aan te tonen hoe transformatie stapje voor stapje gebeurt en geen plotse ommezwaai hoeft te zijn. “Je moet het alleen op een bepaald moment op de agenda durven zetten en kiezen: blijf ik onderdeel van het probleem of word ik onderdeel van de oplossing?”

Wie wordt de volgende gamechanger?

Ook in de retail is de shift begonnen. Als je bij De Bijenkorf als leverancier bijvoorbeeld niet met duurzaamheid bezig bent, ga je eruit. Net vanuit retail worden heel veel producenten gepusht om te verduurzamen, omdat consumenten er steeds meer om vragen. Zeker de jongeren van Gen Z en Alpha straks. “Mensen zoeken impact: wat kan ik doen? Hoe kan ook ik meewerken aan de oplossing?”

Voor bedrijven hoeft het niet altijd duur te zijn, niet duurder dan wat ze nu al doen. Spelers als Zeeman bewijzen bovendien dat prijs en duurzaamheid gerust kunnen samengaan. “Plus, duurzaamheid wordt ook wet. Europa krijgt met de Green Deal zowat de meest verregaande regelgevingen.” Verstraete inspireerde ook al grote buitenlandse retailers als het Duitse Zalando en het Franse Sephora met haar strategische CARE-principes: “Ik ben dus benieuwd welke Belgische gamechangers zich in retail zullen aanmelden.”

Heb jij ook het gevoel dat je meer impact wil hebben met je job? Dat kan, zegt Isabel Verstraete stellig. “Iedereen kan in zijn job iets doen, iets betekenen! Schrijf je dan zeker in voor de Masterclass op 21 maart.”

Klik hier voor meer informatie en tickets.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Welke bedrijven deden het tijdens de coronacrisis goed? Zij die zorgzaam en duurzaam zijn. Isabel Verstraete toont hoe dat kan in een Masterclass bij RetailDetail.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN