Carrefour France en Cora/Match bundelen inkoopkrachten

Carrefour France en Cora/Match bundelen inkoopkrachten

Carrefour heeft een langetermijnovereenkomst gesloten met Cora/Supermarchés Match om vanaf 1 januari eerstkomende samen in te kopen, weliswaar met behoud van ieders zelfstandigheid.

LAT-relatie

De inkoopdeal tussen Carrefour en Cora/Match werd gisteren geofficialiseerd. Vanaf 1 januari gaan beide distributeurs samen nationale en internationale markten inkopen, zowel food als non food. Distributeursmerken, producten van kmo's en verse landbouwproducten vallen niet onder de deal.

 

"Het akkoord vormt een engagement voor duurzame relaties met de leveranciers en zal de concurrentiekracht van de enseignes ondersteunen ten voordele van de consument. Carrefour en Cora/Supermarchés Match behouden elk hun eigen commerciële politiek, elke keten bepaalt volledig zelfstandig zijn prijzen en zijn promostrategie", klinkt het nog.

 

Concurrentie achterna

Met 10.600 winkels in 30 landen is Carrefour de op één na grootste distributeur ter wereld en Europa's nummer één, goed voor een omzet van 100,2 miljard euro in 2013. In zijn thuisland kampt de marktleider echter met zware concurrentie en druk op de marges door de onophoudelijke prijzenoorlog.

 

In september bundelden Auchan en Système U, de nummers 5 en 6 in Frankrijk, al hun inkoopkrachten. Nog geen maand later was het de beurt aan Intermarché en Casino, die samen meteen groter werden dan Carrefour (en E.Leclerc, het nummer 2).

 

Cora baat in het noorden en het oosten van Frankrijk 59 hypermarkten uit, goed voor een omzet van 5 miljard euro. Supermarchés Match realiseert bij onze zuiderburen 1,2 miljard euro met 140 supermarkten. Beide enseignes zijn, net als Carrefour, ook in ons land actief. Of de deal hier ook een verlengstuk krijgt, is nog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top