Carrefour France en Cora/Match bundelen inkoopkrachten | RetailDetail

Carrefour France en Cora/Match bundelen inkoopkrachten

Carrefour France en Cora/Match bundelen inkoopkrachten

Carrefour heeft een langetermijnovereenkomst gesloten met Cora/Supermarchés Match om vanaf 1 januari eerstkomende samen in te kopen, weliswaar met behoud van ieders zelfstandigheid.

LAT-relatie

De inkoopdeal tussen Carrefour en Cora/Match werd gisteren geofficialiseerd. Vanaf 1 januari gaan beide distributeurs samen nationale en internationale markten inkopen, zowel food als non food. Distributeursmerken, producten van kmo's en verse landbouwproducten vallen niet onder de deal.

 

"Het akkoord vormt een engagement voor duurzame relaties met de leveranciers en zal de concurrentiekracht van de enseignes ondersteunen ten voordele van de consument. Carrefour en Cora/Supermarchés Match behouden elk hun eigen commerciële politiek, elke keten bepaalt volledig zelfstandig zijn prijzen en zijn promostrategie", klinkt het nog.

 

Concurrentie achterna

Met 10.600 winkels in 30 landen is Carrefour de op één na grootste distributeur ter wereld en Europa's nummer één, goed voor een omzet van 100,2 miljard euro in 2013. In zijn thuisland kampt de marktleider echter met zware concurrentie en druk op de marges door de onophoudelijke prijzenoorlog.

 

In september bundelden Auchan en Système U, de nummers 5 en 6 in Frankrijk, al hun inkoopkrachten. Nog geen maand later was het de beurt aan Intermarché en Casino, die samen meteen groter werden dan Carrefour (en E.Leclerc, het nummer 2).

 

Cora baat in het noorden en het oosten van Frankrijk 59 hypermarkten uit, goed voor een omzet van 5 miljard euro. Supermarchés Match realiseert bij onze zuiderburen 1,2 miljard euro met 140 supermarkten. Beide enseignes zijn, net als Carrefour, ook in ons land actief. Of de deal hier ook een verlengstuk krijgt, is nog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.