Carrefour France en Cora/Match bundelen inkoopkrachten | RetailDetail

Carrefour France en Cora/Match bundelen inkoopkrachten

Carrefour France en Cora/Match bundelen inkoopkrachten

Carrefour heeft een langetermijnovereenkomst gesloten met Cora/Supermarchés Match om vanaf 1 januari eerstkomende samen in te kopen, weliswaar met behoud van ieders zelfstandigheid.

LAT-relatie

De inkoopdeal tussen Carrefour en Cora/Match werd gisteren geofficialiseerd. Vanaf 1 januari gaan beide distributeurs samen nationale en internationale markten inkopen, zowel food als non food. Distributeursmerken, producten van kmo's en verse landbouwproducten vallen niet onder de deal.

 

"Het akkoord vormt een engagement voor duurzame relaties met de leveranciers en zal de concurrentiekracht van de enseignes ondersteunen ten voordele van de consument. Carrefour en Cora/Supermarchés Match behouden elk hun eigen commerciële politiek, elke keten bepaalt volledig zelfstandig zijn prijzen en zijn promostrategie", klinkt het nog.

 

Concurrentie achterna

Met 10.600 winkels in 30 landen is Carrefour de op één na grootste distributeur ter wereld en Europa's nummer één, goed voor een omzet van 100,2 miljard euro in 2013. In zijn thuisland kampt de marktleider echter met zware concurrentie en druk op de marges door de onophoudelijke prijzenoorlog.

 

In september bundelden Auchan en Système U, de nummers 5 en 6 in Frankrijk, al hun inkoopkrachten. Nog geen maand later was het de beurt aan Intermarché en Casino, die samen meteen groter werden dan Carrefour (en E.Leclerc, het nummer 2).

 

Cora baat in het noorden en het oosten van Frankrijk 59 hypermarkten uit, goed voor een omzet van 5 miljard euro. Supermarchés Match realiseert bij onze zuiderburen 1,2 miljard euro met 140 supermarkten. Beide enseignes zijn, net als Carrefour, ook in ons land actief. Of de deal hier ook een verlengstuk krijgt, is nog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.