RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt Group grijpt in: toch telewerk, Collect&Go gelimiteerd

icon
Algemeen17 maart, 2020

Zopas heeft Colruyt Group een uitgebreide update gegeven van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus CoVid-19 maximaal in te perken. De krachtlijnen: een nieuwe procedure aan de kassa’s, een rem op Collect&Go, de non-foodwinkels gaan dicht en telewerken wordt mogelijk.

 

Beperkte dienstverlening Collect&Go

In zijn voedingswinkels volgt Colruyt Group in grote lijnen de voorzorgsmaatregelen die sectororganisatie Comeos vanochtend bekendmaakte. Dat wil zeggen dat winkelmedewerkers handschoenen krijgen en gevraagd worden om op regelmatige basis hun handen te blijven wassen, ook al is het druk in de winkel. De winkelkarren en kassa’s worden regelmatig ontsmet.

 

Colruyt roept klanten ook op altijd minstens één meter (of zowat een winkelkar) afstand van andere klanten en winkelmedewerkers te houden en beperkt net als de andere Comeos-leden het aantal klanten tot één klant per 10 m². Per winkel kan de winkelverantwoordelijke dus beslissen om tijdelijk geen nieuwe klanten binnen te laten, afhankelijk van de drukte. Medewerkers hoeven ook geen boodschappentassen meer te vullen aan de kassa’s: de retailer vraagt klanten dit zelf te doen. Opnieuw een kwestie van afstand houden.

 

De dienstverlening van Collect&Go wordt beperkt: het rondhalen van bestellingen in de Colruyt-winkels wordt tot nader order stopgezet omdat het te druk is in de winkels. Vanuit twee rondhaalcentra kan het bedrijf wel nog negentig Collect&Go-afhaalpunten beleveren. “We zullen dus opnieuw klanten moeten teleurstellen, en bieden hiervoor onze oprechte excuses aan. We werken zo hard we kunnen.”

 

Non-foodwinkels gaan dicht

Colruyt Group heeft beslist alle fysieke winkelpunten van Dreamland, Dreambaby en Fiets! te sluiten, met ingang van woensdag 18 maart en dit tot nader bericht. Deze maatregel geldt ook voor de tweedehandswinkels van Newstory en de tuinpop-ups van Dreamland. De webshops van deze drie winkelformules en Collishop blijven open. De Collishop-afhaalpunten in de winkels van Colruyt Group blijven beschikbaar. Alle klanten die een geboortelijst hebben bij Dreambaby zullen gecontacteerd worden om de vervollediging en levering van hun geboortelijst te regelen.

 

Telewerk toch toegestaan

Er was vanochtend wat commotie rond het nieuws dat Colruyt geen telewerk toestond voor zijn medewerkers, maar het bedrijf stuurt zijn beleid nu bij en geeft ook meer duiding bij de beslissingen: “Het is absoluut noodzakelijk dat er voldoende medewerkers ter beschikking blijven in onze winkels, onze productie-ateliers, onze logistieke centra en transport. We gaan daarvoor duizenden medewerkers van de andere diensten extra nodig hebben om dit mee te realiseren. De medewerkers van de ondersteunende diensten krijgen de mogelijkheid om van thuis te werken als hun werk dit toelaat. Deze medewerkers zullen maximaal voorzien worden van de nodige tools (zoals bijvoorbeeld VPN-connectie en laptop).” Andere medewerkers worden gevraagd om te komen helpen in de winkels, productie en logistiek wanneer dit nodig is.

 

Voor medewerkers die toch naar kantoor moeten of willen komen, heeft Colruyt Group enkele bijkomende maatregelen genomen: het bedrijf roept medewerkers op om maximaal verspreid te gaan zitten in verschillende bureaus en maximaal gebruik te maken van de vergaderzalen en kantines als extra bureelruimte. Glijdende uren worden uitgebreid naar de periode tussen 6u en 22u. Ook de openingsuren van de kantines werden verruimd: medewerkers kunnen er terecht van 11u tot 15u. “We vragen medewerkers ook om 1 stoel tussen te laten, elders te eten (in vergaderzaal of buiten) en om zoveel als mogelijk elektronisch te betalen.” 

 

Vergaderingen worden zoveel als mogelijk uitgesteld of vinden plaats via Skype. Regionale kantoren en shared offices blijven beschikbaar en de Colruyt Group Academy-huizen gaan open als extra regionaal kantoor. Die zijn goed voor een 400-tal extra plaatsen. “Zo vermijden we dat de regionale kantoren en shared offices overvol zitten.” De kantoorbus zal vanaf woensdag 18 maart niet meer rijden.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN