RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven GS1
  • Onderwerpen DigitaliseringInnovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Deadline 2027: klaar voor het einde van de streepjescode?

icon
Algemeen19 september, 2024
Jan Somers, GS1

De streepjescode maakt straks plaats voor een nieuwe generatie codes. Retailers en fabrikanten van consumentenproducten hebben nog enkele jaren om zich voor te bereiden, maar de eerste QR-codes verschijnen intussen al op verpakkingen.

Consumentenbetrokkenheid

In juni van dit jaar vierde de streepjescode haar vijftigste verjaardag, maar de pensioengerechtigde leeftijd zal die niet halen. Enkele jaren geleden heeft de industrie immers wereldwijd beslist om ze te vervangen door een nieuwe generatie tweedimensionale codes: de GS1 QR-code of de datamatrix. Die laatste wordt al gebruikt voor geneesmiddelen op voorschrift.

Waarom merken en retailers deze stap willen zetten? Omdat die QR-code heel wat voordelen biedt, zegt CEO Jan Somers van standaardiseringsorganisatie GS1. “Consumentenbetrokkenheid is de belangrijkste meerwaarde. De code wordt gewoon gescand aan de kassa, maar consumenten kunnen ze zelf ook scannen met hun smartphone – een speciale app is niet nodig – om toegang te krijgen tot een schat aan informatie over het product, allergenen, digitaal productpaspoort, coupons, verpakkingsdata enzovoort.”

Eerste toepassingen

Een enkele QR-code die linkt naar webadressen met uiteenlopende gegevens: dat betekent meer informatie op minder ruimte. De nieuwe generatie codes is bovendien nauwkeuriger – ook wanneer ze beschadigd zijn, blijven ze leesbaar – en ze zijn scanbaar vanuit een bredere hoek en vanop een grotere afstand.

De eerste toepassingen zijn vandaag al zichtbaar: bij Delhaize zie je de datamatrix al op vlees. Producenten van wijnen en sterke dranken moeten voortaan ook hun voedingsinformatie kenbaar maken: ofwel op het etiket, ofwel aan de hand van een digitale drager. Filliers doet dat bij ons als eerste. Doe-het-zelfproducent Varo gebruikt de nieuwe generatie codes al om meer achtergrond over het product mee te geven en doe-het-zelfketen Hubo kan deze code al aan de kassa scannen.

Traceerbaarheid

Waar zal die GS1 QR-code zoal voor dienen? “Een trend die ik zie is dat overheden zich afvragen wie er achter de producten zit”, zegt Somers. “Wie brengt dit product op de markt, voldoet het aan onze wetten? Ook marktplaatsen willen kunnen controleren of hun verkooppartners hun producten wel mogen verkopen. De problemen met de Chinese websites zijn bekend. Hebben ze een CE-certificaat voor speelgoed? Met de QR-code hoeft de douane maar te scannen. Met zogenaamde “verifiable credentials” achter de code kan men dat snel aftoetsen aan een centrale database.”

Zo wordt end-to-end traceerbaarheid een feit: van welke boer komt je koffie? “Kijk naar de Europese ontbossingswetgeving. Retailers en fabrikanten moeten kunnen bewijzen dat hun product niet heeft bijgedragen tot ontbossing en moeten dus toegang hebben tot die informatie. Samengevat: er gaat een heel nieuwe wereld open, met betere garanties over veiligheid, gezondheid, namaak… Een bijkomend voordeel voor de retail is ook de operationele en logistieke efficiëntie.”

“Huwelijk tussen barcode en internet”

De datamatrix en de QR-code doen inhoudelijk hetzelfde. “Fabrikanten mogen kiezen welke ze op de verpakking zetten, maar de meeste bedrijven opteren voor de GS1 QR-code om de heel eenvoudige reden dat die onmiddellijk toegankelijk is voor de consument.”

“Dit is het huwelijk tussen de barcode en het internet. Het is geen complexe technologie. We hebben hierover al goed gecommuniceerd met de grote retailers. Ik lanceer graag een oproep naar de merken: maak er werk van. Ben je actief in ‘near-food’ of ‘non-food’, dan loop je het risico dat het digitaal productpaspoort er snel aankomt. Men kijkt naar detergenten, speelgoed, textiel, meubelen… Dat zijn grote sectoren. Er is ook de Europese regelgeving rond verpakkingsafval. Het wordt tijd om de consument rechtstreeks toegang te geven tot die informatie.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Snel, voordelig en duurzaam: de voordelen van het Mondial Relay-netwerk

    (Publireportage) Pakketten afhalen is een praktischer en duurzamer alternatief voor thuisbezorging. Dankzij een dicht netwerk van 300 pakketautomaten en bijna duizend afhaalpunten in heel België biedt Mondial Relay een oplossing die steeds toegankelijker en dichter bij de consument staat.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN