RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BeCommerce
  • Onderwerpen duurzaamheidE-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2023 volgens Sofie Geeroms: “Het einde van gratis bezorgen”

icon
Algemeen12 januari, 2023

2023 wordt het jaar waarin e-commerce verder verduurzaamt, stelt Sofie Geeroms van BeCommerce. Zij breekt een lans voor meer transparantie, digitale inclusie en ondersteuning voor starters.

Transparantie

De pandemie heeft de onlinehandel een boost gegeven en aangetoond dat e-commerce een blijver is. De marketingtruc van gratis verzenden en retourneren is dan ook niet meer nodig, stelt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Gratis verzenden is niet langer haalbaar. Dat is een inzicht dat nu versnelt door de Oekraïnecrisis en de stijgende energiekosten, maar ook het duurzaamheidsverhaal speelt hier mee.”

Transparantie is hierin belangrijk, benadrukt ze: de consument moet op de hoogte zijn van de kost die gratis verzenden met zich meebrengt, want het is immers niet gratis. “Consumenten hebben de vrijheid te bestellen wanneer en waar ze willen, maar horen ook geïnformeerd te zijn over de kost die daarmee gepaard gaat. Ze dragen een verantwoordelijkheid. Dat gratisverhaal moet een transparant verhaal worden. Retourneren bijvoorbeeld is een absoluut recht van de consument, maar de kosten van die retour moeten we in kaart brengen: die hangt samen met de kosten van gratis verzenden. Die twee horen samen.” Veel webshops laten nog geld op de tafel liggen door die verzend- en retourkosten niet aan te rekenen.

Duurzame opties

Het einde van gratis verzenden zal uiteindelijk het hele businessmodel van e-commerce verduurzamen: “Als we consumenten een deel van de verzend- en retourkosten laten betalen, zullen webshops rendabeler worden. Dat zal het hen mogelijk maken om meer te investeren, hun medewerkers behoorlijker te betalen, door te groeien… Dat is belangrijk in het langetermijnverhaal van de sector.”

Of consumenten bereid zijn om die kost te betalen? “Ikzelf ben zeker bereid om daarvoor te betalen, maar dan wil ik wel weten wat de kost is. We gaan op termijn labels krijgen bij de verzending: van groen over oranje naar rood. Als ik mijn bestelling dezelfde dag aan huis wil ontvangen, zal het rood zijn. Als ik het morgen laat leveren, wordt het groen. Als je vliegtickets koopt, kan je zien wat de CO2-uitstoot is van je reis. Voor het complexe fulfilmentproces is het nog niet mogelijk om dat exact te meten, maar we kunnen met kleurcodes wel aangeven welke optie duurzamer is dan een andere.”

E-commerce als motor

BeCommerce zag het afgelopen jaar opnieuw veel starters in e-commerce. “Die ondernemingszin is mooi om zien, maar de ondernemers hebben veel nood aan kennis en ondersteuning. We hebben in 2022 het Ezyshop programma kunnen realiseren, dat ondernemers helpt met de opstart of verbetering van hun webshop. Dat konden we doen dankzij de steun van Mastercard en Bol.com. Maar we kunnen dat niet alleen. De Nederlandse organisatie Thuiswinkel.org heeft al vier jaar een e-Academy, gefinancierd door de overheid. Op dat vlak lopen we achterop in België. Dit is een overheidsopdracht, het gaat over opleidingen voor onze KMO’s. Er is genoeg goesting om te ondernemen, maar van goesting tot resultaat is het nog een serieuze brug. We willen samen met andere federaties aan de kar trekken van de digitalisering. E-commerce is de motor van de digitalisering van heel onze economie.”

Niet alleen ondernemers, ook consumenten hebben nood aan informatie en ondersteuning. Digitale inclusie ligt Geeroms na aan het hart: “Als we daar als samenleving niet aan werken, laten we veel mensen in de steek, en laten we ook geld op tafel liggen. We moeten consumenten mee helpen in het digitale verhaal. Het gaat om mensen die niet weten hoe het internet werkt, wat privacy is, wat een cookie is, hoe je digitaal betaalt… Wij als BeCommerce willen hier mee onze schouders onder zetten.”

Singles Day en Black Friday

Vorig jaar verschenen er nochtans enkele barsten in het succesverhaal van e-commerce, onder andere bij Amazon en bol.com: grote spelers kampen met tegenvallende cijfers en moeten besparingen doorvoeren. Hoe zal dit verder evolueren? “Die vertraging heeft vooral te maken met verstoringen in de bevoorradingsketen, en prijzen die de pan uit swingen. Webshops stellen de verwachtingen bij omdat de koopkracht gedaald is. We zitten nu eenmaal in een wereldwijde crisis. In Amerika is er geen automatische loonindexering: de consumentenbestedingen dalen er daardoor sterker dan bij ons. Maar onze Belgische cijfers voor het derde kwartaal zijn sterk, en van Amazon weet ik dat de verkopen op de Belgische webshop de verwachtingen overtreffen.”

Of de start van Amazon een boost zal geven aan de Belgische e-commercesector? “Ze waren hier natuurlijk al dominant aanwezig via hun Franse, Nederlandse en Duitse webshops. Het distributiecentrum dat ze in Antwerpen hebben neergezet is gigantisch, dus de ambitie lijkt groot. Je moet dat ook bekijken in het kader van de rivaliteit met Alibaba, dat in Luik aanwezig is. België is de logistieke draaischijf voor twee grote e-commercespelers: dat is een positieve zaak. Wat Alibaba met Singles Day realiseert is zoveel groter dan Black Friday. Dat zijn cijfers om van omver te vallen. Ik hoop dat Belgische ondernemingen daar hun graantje van meepikken en massaal beginnen exporteren naar China. En dat enkele retailers bij ons de ambitie tonen om echte technologiespelers te worden.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

2023 wordt het jaar waarin e-commerce verder verduurzaamt, stelt Sofie Geeroms van BeCommerce, die een lans breekt voor meer transparantie, digitale inclusie en ondersteuning voor starters.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen31 januari, 2023
    Directeur non-food Dieter Struye weg bij Colruyt Group

    Dieter Struye is niet langer directeur non-food bij Colruyt Group. Dat verneemt RetailDetail uit goede bronnen. De topman stond sinds februari 2018 aan het hoofd van de ketens Dreamland, Dreambaby, Bike Republic en The Fashion Society.

  • icon
    Algemeen31 januari, 2023
    Minder afval? “Kleding en elektronica moeten duurder worden”

    In Europa wordt jaarlijks voor bijna 22 miljard euro aan onverkochte producten vernietigd. Maar wat betekent dat cijfer echt?

  • icon
    Algemeen30 januari, 2023
    Action oogst succes met vierdaagse werkweek

    Wie in de Belgische winkels van Action werkt, kan kiezen voor een vierdaagse werkweek. Het nieuwe initiatief wekt heel wat interesse, ook bij andere retailers.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Metro-winkels heropenen één voor één als Sligro-M

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN