RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven RetailDetailWPP
  • Onderwerpen RetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit zijn de genomineerden voor de RetailDetail Awards

icon
Algemeen10 november, 2022

Tijdens de RetailDetail Night op 24 november reiken we opnieuw de RetailDetail Awards uit: geen nattevingerwerk, maar een nieuw en stevig onderbouwd concept in samenwerking met de ‘Brand Asset Valuator’ van WPP. De genomineerden zijn bekend!

Empirisch consumentenonderzoek

Onder andere Jef Colruyt, Kruidvat, ZEB en Rituals mochten de RetailDetail Award in het verleden al mee naar huis nemen, die we traditioneel uitreiken tijdens de RetailDetail Night. Dit jaar lanceren we de awards in een nieuwe constellatie: RetailDetail gaat samenwerken met de Brand Asset Valuator (BAV) van mediagroep WPP Belgium: het is immers een bijzonder krachtige merkdiagnose-tool.

“Tot op heden zijn wij het langstlopende en meest uitgebreide empirische consumentenonderzoek ter wereld met bijna veertien miljard datapunten uit maar liefst vijftig verschillende markten. Met behulp van die enorme databank bepalen wij de gevoelswaarde, de gebruiksfrequentie en de voorkeur van consumenten voor meer dan 57.000 merken”, vertelt Johan Hellemans van WPP Belgium.

Het gaat om impact

De BAV geeft bedrijven antwoord op vragen als: “Hoe sterk of zwak is mijn merk?”, “Bij welke doelgroepen scoren we?”, “Hoe onderscheidend zijn we?”, “Welke associaties roept mijn merk op? Hoe vernieuwend vinden consumenten mijn merk?” of “Hoe is het met mijn belangrijkste concurrenten gesteld binnen de sector?” De diepgaande conclusies van de BAV-studie gebruiken we voortaan ook als basis voor het uitreiken van de RetailDetail Awards.

“De awards worden dus niet toegekend op basis van wat de retailer effectief heeft gedaan of geïmplementeerd, maar wel op basis van hoe de acties werden gepercipieerd door het publiek”, aldus Hellemans. “Welke impact ze genereren op de publieksopinie: daar gaat het uiteindelijk om. Wat denkt de klant van mijn acties die ik onderneem in de markt?”

Vijf awards

Dit jaar reiken we vijf awards uit, in de categorieën Food, Fashion & Beauty, Home & Garden, Innovation en Impact. Vandaag maken we de genomineerden bekend in elke categorie, de échte prijzen worden uitgedeeld op 24 november.

Genomineerden BAV Food Brand 2022:

  • Aldi

  • Carrefour

  • Colruyt

  • Delhaize

  • Lidl

Genomineerden BAV Fashion & Beauty Brand 2022:

  • Bol.com

  • C&A

  • Kruidvat

  • Zalando

  • Zara

Genomineerden BAV Home & Garden Brand 2022:

  • Action

  • Bol.com

  • IKEA

  • MediaMarkt

  • Vanden Borre

Genomineerden BAV Innovation Brand 2022:

  • Action

  • Decathlon

  • IKEA

  • MediaMarkt

  • Zara

Genomineerden BAV Impact Brand 2022:

  • Aldi

  • Colruyt

  • Decathlon

  • IKEA

  • Kruidvat

Hoe gingen we te werk?

De BAV-studie maakt gebruik van gevalideerde key brand performance indicators om de sterke en zwakke punten en kansen van retailers in kaart te brengen. Elke retailer wordt geëvalueerd op basis van:

  1. De mate waarin de retailer een sterke merkwaarde heeft opgebouwd in de Belgische markt. De BAV Power Grid maatstaven: mate van differentiatie, relevantie, bekendheid en sympathie.

  2. De mate waarin het imago van de retailer aansluit bij de kernwaarde van de categorie. De BAV-imago associaties: mate van associatie met 48 merkassociaties gegroepeerd in tien archetypes.

  3. In welke mate de retailer geslaagd is in het opbouwen van loyaliteit met zijn klanten. De BAV relationele maatstaven: mate van gebruik, voorkeur, aanbeveling en merkliefde.

Binnen elke categorie krijgen de elementen die van toepassing zijn een ander gewicht, evenals de doelgroepen.

Voor de categorieën Food, Fashion & Beauty en Home & Garden kreeg elke retailer een gewogen score op basis van de merkwaarde en de imagowaarden (relevanter voor de specifieke categorie). Voor Food keken we ook naar de mate van gebruik en de evaluatie door de verantwoordelijken voor dagelijkse aankopen binnen het gezin.

Voor de Innovation-award kreeg elke retailer een gewogen score op basis van de merkwaarden differentiatie en relevantie en een specifieke score op de imagowaarden Bold (creatief, dynamisch, gedurfd), Hip (Cool, trendy, populair) en Inventive (progressief, visionair, innovatief). Ook hielden we specifiek rekening met de evaluatie door innovators & early adopters. Alle retailers komen hiervoor in aanmerking.

Voor de Market impact-award kreeg elke retailer een gewogen score op basis van de merkwaarden relevantie, empathie en bekendheid en een specifieke score op de imagowaarden Established (leider, traditioneel, authentiek) Dependable (betrouwbaar, kwaliteitsvol en performant), Spirited (plezier, vriendelijk, sociaal) Purpose (betrouwbaar, sociaal verantwoordelijk, behulpzaam), Access (levert waarde, eenvoudig, toegankelijk). Daarnaast keken we naar de opgebouwde relatiekracht op basis van bezoek, voorkeur, aanbeveling en liefde als loyaliteitsindicator.

Afspraak op 24 november!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Tijdens de RetailDetail Night, op 24 november, reiken we opnieuw de RetailDetail Awards uit. Geen nattevingerwerk maar een nieuw, stevig onderbouwd concept in samenwerking met de Brand Asset Valuator (BAV) van WPP. De genomineerden zijn bekend!

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 september, 2023
    Vijf lessen van de Retail Marketing Day 2023

    Belgische iconen, rijzende sterren en high-tech AI-specialisten op het podium: de Retail Marketing Day blonk gisteren alweer uit. Marketeers konden hun hartje ophalen aan een wijd spectrum van visies, inspirerende voorbeelden en concrete tips.

  • icon
    Algemeen20 september, 2023
    Amazon maakt kassaloze winkels goedkoper

    Amazon schakelt over op RFID-technologie voor zijn kassaloze winkels. Dat moet het eenvoudiger en goedkoper te implementeren maken.

  • icon
    Algemeen19 september, 2023
    Big Bazar vindt op valreep 2 miljoen 

    Big Bazar zegt op het laatste nippertje nog een geldschieter voor twee miljoen euro te hebben gevonden. Zo zou het faillissement - dat elk moment verwacht werd - misschien nog worden uitgesteld.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN