RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Docks Bruxsel
  • Onderwerpen Vastgoed
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Docks Bruxsel voelt de koopkrachtcrisis niet

icon
Algemeen26 januari, 2023

Door de focus te verschuiven naar beleving en entertainment ontsnapt het Brusselse winkelcentrum Docks Bruxsel aan de consumptiecrisis, zegt commercieel verantwoordelijke Nathalie Eloy. Vorig jaar kwamen er 7,3 miljoen bezoekers, bijna 50% meer dan voor corona.

Schaatsen en Lego

Docks Bruxsel gaat er prat op dat het vorig jaar 28% meer bezoekers mocht ontvangen dan in 2021, het jaar eindigde dan ook met een nieuw maandrecord: 764.000 bezoekers in december. Dat het winkelcentrum als één van de enige nog een schaatsbaan kon zetten – dankzij de ecologische warmtepompen en zonnepanelen – heeft daar volgens commercieel verantwoordelijke Nathalie Eloy veel mee te maken. Docks Bruxsel is trouwens koolstofneutraal verklaard – naar eigen zeggen als eerste winkelcentrum in Europa.

Ook de opening van het Lego Discovery Center in juni heeft het winkelcentrum een enorme boost gegeven. Sindsdien krijgt het zelfs bezoekers uit het buitenland, uit Noord-Frankrijk en Duitsland. Al gaat het om amper 1%: vandaag zijn nog 79% van de bezoekers Brusselaars, 18% komt uit Vlaanderen en 2% uit Wallonië.

Entertainment maakt het verschil

Met entertainment en beleving kan het winkelcentrum zich onderscheiden, meent Eloy. Een vijfde van de 100.000 m² is er al voorbehouden aan ontspanning en in de toekomst wil Eloy graag nog een vrijetijdspartner erbij – ze heeft al een buitenlandse speler op het oog.

Tijdens de eindejaarsperiode gaf de commercieel verantwoordelijke elke dag live een cadeautje weg op sociale media met een reusachtige adventkalender. “Klanten vonden het zo leuk dat ze ons zelfs filmden tijdens de opnames, en dat deelden. Kijk, dat zijn bezoekers die terugkomen.” De meerderheid van de retailers in het winkelcentrum zag de omzet dan ook groeien in 2022. “Niet allemaal”, geeft Eloy wel toe.

Bescheidener groei in 2023

In 2023 mikt Docks Bruxsel op 7,5 miljoen bezoekers, een meer bescheiden groei. Als nieuwe opening staat dan ook maar één bijkomend modemerk op de planning, maar Rode Duivels-kapper Mathieu Nayis komt er ook wel bij, net als een carwash. “Er is gewoon geen plaats meer. Ik weet nog een formule die wil komen, maar die kan er momenteel niet bij.”

Ook op lange termijn blijft Docks Bruxsel inzetten op een mix van functies. Zelfs de functie van werkplek: later komen nog kantoren en co-working spaces in het complex. En dat zorgt weer voor consumptie op zich. “Mijn droom is nog een nagel- of schoonheidssalon”, zegt Eloy. “Je mag niet vergeten: hier werken 1.600 mensen, en dan heeft Danone hier nog zijn hoofdkantoor. Zij zouden in de middagpauze best graag hun nagels laten verzorgen.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Door de focus te verschuiven naar beleving ontsnapt Docks aan de consumptiecrisis. Vorig jaar kwamen er 7,3 miljoen bezoekers, bijna 50% meer dan voor corona.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN