RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

icon
Algemeen14 maart, 2011

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht.    De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen2 juni, 2023
    Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

    Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

  • icon
    Algemeen31 mei, 2023
    Galeria mag reddingsplan uitvoeren

    De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof kan doorstarten: de rechtbank heeft het reddingsplan goedgekeurd en beëindigt de insolventieprocedure voor het moederbedrijf van Inno.

  • icon
    Algemeen30 mei, 2023
    Retailpark Quartier Enée in Gembloux opent deuren

    Het nieuwste retailpark van Mitiska Reim, Quartier Enée in Gembloux, is open voor het publiek. Onder meer Aveve, JYSK en McDonald’s zijn er te vinden.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN