RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce valt wereldwijd terug: klanten snuisteren zonder kopen

icon
Algemeen9 september, 2022
Shutterstock.com

De coronapandemie blijkt dan toch geen lanceerplatform voor e-commerce te zijn geweest: wereldwijd lopen de online verkopen zelfs terug. In landen als België, Duitsland en Nederland is die terugval zelfs fors (tot een kwart), nu de fysieke winkels weer onbeperkt open zijn. Wie nog wel online winkelt, haakt heel vaak af.

Minder bezoekers, minder bestedingen

Webshops kregen in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld 2% minder bezoekers over de digitale vloer. Wereldwijd werd 6% minder online gekocht en gaven shoppers ook 4% minder uit. Dat blijkt uit onderzoek van Salesforce naar het onlineshopgedrag van een miljard shoppers in ruim zestig landen.

De terugval is te verklaren door de coronapandemie van de voorbije jaren, die e-commerce naar ongekende hoogten katapulteerde toen de fysieke winkels gedwongen gesloten moesten blijven. Ook het verminderde consumentenvertrouwen door de sterke inflatie zal ongetwijfeld bijdragen aan de dip.

Tot kwart minder e-commerce

In het eerste kwartaal van 2022 kromp de e-commercegroei met 27% in Nederland ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Toen bedroeg de groei nog liefst 25% tegenover een jaar eerder. Het corona-effect wordt met andere woorden weer uitgewist. Globaal was er een daling met 2%, in België was er terugval met 11%.

Het tweede kwartaal toonde meer van datzelfde: 12% minder e-commerce in Nederland, 15% minder in België. In België was er weliswaar iets meer ’traffic’, maar minder bestellingen dan een jaar tevoren. In Nederland was er zowel minder traffic (-6%) als minder bestellingen.

9 op 10 laat winkelkar achter

Het internet wordt ook duidelijk een plek om te snuisteren en rond te kijken, zonder werkelijk te bestellen. Slechts een vijfde van de bestellingen gebeurt na gebruik van de zoekfunctie op de site – dus doelgericht. Bijna negen op de tien digitale winkelmandjes wordt gewoon achtergelaten, met de spullen er nog in. Het fenomeen van de achtergelaten winkelkar is het sterkst bij interieurspulletjes, het minst bij voeding. Al rondt ook daar nog 75% van de smartphonesurfers zijn bestelling niet af.

Opvallend is wel dat Nederland met voorsprong de hoogste conversieratio heeft van alle landen, hoger nog dan de digitaal mature landen Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Zo’n 3,3% van de bezoekers koopt iets. Wereldwijd is dat gemiddeld 2,2%, in België 2,1%. Toch laten nog bijna 80% van de Nederlandse mobiele shoppers hun winkelmandje vol achter, vergelijkbaar met de Belgen.

Alleen wie op pc shopt, shopt zekerder: daar blijven ‘slechts’ 70% van de bestellingen onafgewerkt. Vandaag shopt niettemin 70% van de wereldwijde bezoekers met de smartphone, goed voor 60% van de bestellingen. In Nederland is de smartphone zelfs nog meer ingeburgerd. Tablets zijn daarentegen verwaarloosbaar. Ook komt globaal 8% van de onlineshoppers op een webshop terecht via sociale media.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

E-commerce krimpt na de coronapandemie. Zeker in België en Nederland kent de onlineverkoop een forse terugval. Wie nog wel online winkelt, haakt heel vaak af.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Colruyt verkoopt zijn zeewindmolens aan Japan

    De energietak van Colruyt Group, Virya Energy, verkoopt zijn zeewindmolenparken. De deal brengt minstens anderhalf miljard euro op.

  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events

    Het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat donderdag plaatsvindt in Antwerpen, is volledig uitverkocht. Ook de ticketverkoop voor de volgende voorjaarsevents komt op gang: wacht niet te lang.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN