5% meer omzet…
Uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dat de handelaars hun omzet met 5% zagen stijgen ten opzichte van de eerste koopzondag in 2011. Een puike prestatie, zeker in tijden van aanhoudende crisis, én een betere prestatie dan vorig jaar: toen hield de eerste koopzondag het bij een bescheiden meerverkoop van 1,5 procent tegenover 2010.
“Dat is opmerkelijk gezien het beperkte consumentenvertrouwen en het feit dat heel wat mensen de knip op de beugel houden“, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Blijkbaar weigeren we toch te beknibbelen op onze aankopen voor Kerst en Nieuw, wat uiteraard een goede zaak is voor de handelaar.”
Ook Unizo spreekt van een succes: de ondernemersorganisatie verwacht een betere kerstverkoop dan vorig jaar. Dat zit er trouwens dik in, al was het maar omdat de kaarten dit jaar veel beter geschud liggen dan in 2011: toen vielen Kerstmis en Nieuwjaar op een zondag. Winkeliers verwachten dat 23 december door de last minute-consumenten een topkoopzondag wordt.
…en ruim 400.000 elektronische transacties extra
Dat er gisteren al flink gekocht is, blijkt ook uit de cijfers van Atos Worldline, dat in ons land instaat voor de verwerking van het elektronische betaalverkeer. Op 11 december 2011, de eerste koopzondag van vorig jaar, verwerkte het bedrijf 1.480.000 transacties; gisteren waren dat er 1.890.000 – een stijging met meer dan 25%.
“We zien een serieuze stijging”, zegt woordvoerder Bram Boriau. “De eerste koopzondag viel dit jaar dichter bij Kerst dan vorig jaar. Mensen zijn daarom meer geneigd om hun kerstaankopen op een zondag te doen. Daarnaast is er natuurlijk het groeiende succes van elektronisch betalen.”