RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags afval
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EU wil recycleerbare verpakkingen en statiegeld verplichten in 2030

icon
Algemeen1 december, 2022
Shutterstock

De Europese Commissie heeft ambitieuze plannen om de hoeveelheid verpakkingsafval terug te dringen. Tegen 2030 – over acht jaar dus – moeten alle verpakkingen recycleerbaar zijn, zodat twintig miljoen ton minder broeikasgassen worden uitgestoten.

Bier in herbruikbare flessen

Tegen 2040 moet de hoeveelheid verpakkingsafval per inwoner met 15% dalen tegenover 2018: dat is de kern van het nieuwe plan van de Europese Commissie dat eurocommissarissen Frans Timmermans en Virginijus Sinkevičius gisteren voorstelden. Om dat te bereiken, zullen ingrijpende maatregelen nodig zijn. Als we zo verder doen, neemt het verpakkingsafval volgens de Europese Unie namelijk met 19% toe, en er zou zelfs 46% plastic afval bijkomen.

De Commissie stelt daarom meteen een reeks concrete maatregelen voor. Zo moeten alle verpakkingen tegen 2030 recycleerbaar zijn. Verpakkingen moeten dan zo veel mogelijk herbruikbaar of navulbaar zijn, maar wat overblijft moet afbreekbaar of recycleerbaar worden. Zo moet 10% van het bier tegen 2030 in hervulbare flessen worden verkocht, in 2040 moet dat zelfs dubbel zo veel zijn. Ook is er sprake van statiegeld op plastic flessen en aluminium drankverpakkingen.

Bovendien moeten plastic verpakkingen dan verplicht deels uit gerecycleerd materiaal bestaan, zoals bij PET-flessen of gerecycleerd karton. Vage beschrijvingen als “bioplastic” of “biologisch afbreekbaar” worden dan ook uit den boze: Europa wil dan uitgedrukt zien hoe lang het duurt vooraleer de verpakking uitdrukt en hoeveel plastic er precies in zit. Er komen ook vereisten voor die afbreektijd: stickers op fruit, theezakjes, koffiecapsules en dunne plastic zakjes moeten binnen de twee jaar vergaan.

Geen fruitbakjes of suikerzakjes meer

Wegwerpverpakkingen in de horeca worden zelfs helemaal verboden, als het van de eurocommissarissen afhangt. Tegen 2040 wil de Commissie dat 80% van de meeneembekers voor bijvoorbeeld herbruikbaar zijn, terwijl de gekende zakjes of cups saus, suiker of koffiemelk worden verboden. Ook wegwerpverpakkingen voor groenten en fruit of kleine shampooflesjes in hotels staan op verdwijnen. Verpakkingen voor bijvoorbeeld onlinebestellingen mogen dan weer maximum 40% lege ruimte bevatten.

Hoewel de maatregelen in eerste instantie extra kosten met zich meebrengen, zijn er op termijn vooral economische voordelen aan verbonden. “We creëren een nieuwe economie voor hergebruik”, beklemtoont Frans Timmermans, die dankzij de recyclage-industrie 600.000 bijkomende jobs voorspelt. De uitstoot van broeikasgassen zou met ruim twintig miljoen ton verminderen, de algemene milieuschade moet tegen 2030 met 6,4 miljard euro kleiner worden.

De voorstellen moeten wel nog langs het Europees Parlement en de lidstaten voor goedkeuring. Vooraleer de maatregelen werkelijk worden ingevoerd, zou er sowieso nog drie jaar overheen gaan.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • afval

De Europese Commissie heeft ambitieuze plannen om de hoeveelheid verpakkingsafval terug te dringen. Tegen 2030 moeten alle verpakkingen recycleerbaar zijn, zodat 20 miljoen ton minder broeikasgassen worden uitgestoten.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen25 september, 2023
    Category management: meer dan dertig jaar jong, relevanter dan ooit

    De ingrediënten van het twintigste Category Management Congress: een onderzoek naar categoriemanagement bij non-foodretailers, testimonials uit de praktijk, en een gesprek met Brian Harris, de “uitvinder” van deze discipline.

  • icon
    Algemeen25 september, 2023
    Is e-commerce in Europa over zijn piek heen?

    Driekwart van de Europese internetgebruikers shopt al online. Toch vertraagt de groei: het teken dat de markt matuur wordt, zeker in het Westen. Ook de inflatie hielp allesbehalve...

  • icon
    Algemeen22 september, 2023
    Vijf lessen van de Retail Marketing Day 2023

    Belgische iconen, rijzende sterren en high-tech AI-specialisten op het podium: de Retail Marketing Day blonk gisteren alweer uit. Marketeers konden hun hartje ophalen aan een wijd spectrum van visies, inspirerende voorbeelden en concrete tips.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN