RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eurobarometer voorspelt zonniger economische tijden

icon
Algemeen13 mei, 2014

Optimisme groeit (bijna) overal

Volgens de recentste editie van de halfjaarlijkse Eurobarometer, waarvoor in de derde week van maart bijna 28.000 Europeanen ondervraagd werden, denkt 24% van de EU-burgers (+3% ) dat de economische situatie het komende jaar zal verbeteren. Bijna één op de twee (47%) gaat uit van een status-quo (+2%), terwijl 25% (-5%) vreest voor moeilijkere tijden.

 

Die daling is vaak het meest uitgesproken in landen waar de crisis de voorbije jaren hard heeft toegeslagen, zoals Cyprus, Nederland en Portugal. Dat komt logischerwijs omdat, met het Engelse adagium, “things could only get better”. Omgekeerd nam het pessimisme het scherpst toe in de Scandinavische landen en de Baltische staten.

 

Overigens vindt 44% van de EU-burgers (+4%) dat de impact van de crisis op de werkgelegenheid zijn piek heeft bereikt. Wel stipt bijna de helft van de EU-burgers de aanpak van de werkloosheid nog altijd aan als dé grootste uitdaging voor hun land.

 

Nederlanders optimistischer dan Belgen

Nederlanders zien eindelijk een einde aan de crisis komen: liefst 51% van hen ziet de toekomst verbeteren in het komende jaar, terwijl slechts 11% vreest dat het slechter gaat worden (de rest houdt het bij een status quo).

 

In België gaat één op de twee uit van een status quo. Toch lopen ook hier meer optimisten dan pessimisten rond: 29% tegenover 21%, om precies te zijn. Doen onze landgenoten hun “behoudsgezinde” volksaard alle eer aan, of was – zoals EU-cijfers aangeven – er gewoon veel minder dal om uit te klimmen?

 

Helemaal anders gaat het er in Frankrijk aan toe: slechts 20% van de Fransen ziet betere tijden komen, terwijl 33% het omgekeerde vreest. En in Duitsland, de Europese locomotief, houden optimisten en pessimisten elkaar in evenwicht (17% versus 16%): twee op de drie Duitsers gaan uit van een status quo.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    2026 wordt “ongefilterd, wetenschappelijk welzijn en Chinees”

    Vier consumententrends zetten in 2026 de toon: eenvoud en comfort, radicale authenticiteit, wetenschappelijk welzijn en een (nog) sterkere Oost-Aziatische impact. Euromonitor verwacht volgend jaar dus geen breuk, maar vooral een versnelling van wat al leefde. 1. Leve de comfortzone Consumenten kiezen nadrukkelijk voor rust, waarden en balans als antwoord op...

  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Shein mikt op recordwinst ondanks tegenwind

    Shein verwacht in 2025 een recordwinst van 2 miljard dollar (1,73 miljard euro) te boeken. Prijsverhogingen en kostenbesparingen compenseren de invoerheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump.

  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Visa op de RetailDetail Night: “Niet de consument maar zijn AI-agent is straks je klant”

    Maak je klaar voor de volgende grote omwenteling, want binnenkort is je klant niet langer de consument, maar zijn AI-agent. Volgens Eric Spapens, hoofd Business Development bij Visa België en Luxemburg, is de vierde grote retailrevolutie op til.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    Cru staat “on hold” in Leuven
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN