Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.
Innovatie en beleving
Voor de selectie van de genomineerden is een onafhankelijke jury op zoek gegaan naar winkelconcepten waarbij innovatie en beleving centraal staan. Ook webshops komen daarbij in aanmerking. Bij die zoektocht werden elf concepten geselecteerd: MediaMarkt Wilrijk, Wellopet, Fox & Cie, Atelier Veritas, Delhaize Online, VandenBorre Kitchen, Brantano, The Belgian Chocolate House, Lidl of the Future, Sublime Shop en Hema.
Die winkels hebben de voorbije maanden een jury van zeven onafhankelijke retailexperts onder leiding van Claude Boffa, academisch directeur van Solvay Retail Management, over de vloer gehad. Professoren Gino Van Ossel (Retail & trademarketing Vlerick Business School) en Malaika Brengman (VUB Marketing en consumer behaviour) bekijken de dossiers uit academisch perspectief. Benjamin Wayens (Docent ULB Geomarketing en bedrijfslocaties) analyseert de liggingen en het marketingpotentieel van de kandidaten.
Katelijn Quartier (Academisch directeur Retail Design Lab) is extra aandachtig voor de beleving en het design en ook onze eigen hoofdredacteur Stefan Van Rompaey maakt deel uit van de jury. Hij werpt samen met Silvie Vanhout (managing partner Retail Academy) een kritische blik op het winkelgebeuren.