RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Genomineerden ‘retailer van het jaar’ en ‘career achievement award’ bekend

icon
Algemeen28 oktober, 2013

Career achievement award

“Om tot de shortlist te komen, volgen we een hele selectieprocedure die gaat van een open discussie door onze juryleden tot een uiteindelijke stemming”, legt algemeen secretaris Jo Vanmeirhaeghe van RFB uit. “Zo zijn we er in geslaagd telkens drie namen te selecteren, zowel voor de career achievement award als voor de retailer van het jaar, die ruim uit elkaar liggen en het hele retaildomein overspannen.”

 

De geselecteerden voor de career achievement award van 2013 zijn inderdaad in erg uiteenlopende vakgebieden actief: Annick van Overstraeten maakt haar carrière in de horeca en fooddistributie, Anselm Van den Auwelant heeft het in de modesector gemaakt en Daniël Kerckhof is als oprichter van Euro-Shop op zijn beurt bezig met zowat alle non-food, behalve mode.

 

Daniël Kerckhof

Elk blinken ze volgens Vanmeirhaeghe ook op heel eigen manieren uit: “Daniël Kerckhof geeft ons met zijn zelf opgerichte keten Euro-shop een heel mooi voorbeeld van echt Vlaams (retail)ondernemerschap. Uit het niets heeft hij in de afgelopen vijftig jaar een heus imperium uitgebouwd, gegroeid uit het DNA van de ‘Stock Americain’-winkels en waarmee de keten een omzet van meer dan 100 miljoen euro op een totale verkoopsvloeroppervlakte van 100.000m² realiseert.”

 

Anselm Van den Auwelant

Anselm Van den Auwelant is dan weer een echte ‘self-made man’ en voor Vanmeirhaeghe hét voorbeeld van een Belg die de landsgrenzen ver overstijgt. “Na een Europese carrière bij H&M, waar hij onder meer als algemeen directeur voor België werkzaam was, trok Van den Auwelant naar Spanje, waar hij enige tijd als president van de internationale modegroep Cortefiel actief was. Maar zelfs Spanje was nog geen eindpunt: sinds mei van dit jaar is Anselm Van den Auwelant bij de in Koeweit gevestigde groep  M.H. Alshaya aan de slag als president voor ‘Fashion & Teens’.”

 

Annick van Overstraeten

De derde genomineerde, Annick van Overstraeten, is op haar beurt een perfect voorbeeld van iemand die opklimt vanuit de grote Belgische distributieondernemingen. Voor ze in 2004 aan de slag ging als general manager Belux bij Quick, verdiende ze haar sporen als commercieel en marketing manager bij Leonidas. Sinds 2010 leidt ze Lunch Garden, waar ze met haar ploeg tot doel heeft de weggedeemsterde restaurantketen een nieuw, hedendaags profiel te geven. “Het werk van Annick van Overstraeten bij Lunch Garden is weliswaar nog lang niet af, maar je ziet dat ze op korte tijd al flink haar stempel heeft weten te drukken op de horecaketen, net zoals ze dat eerder ook al bij onder meer Quick heeft weten te doen”, aldus Jo Vanmeirhaeghe.

 

Retailer van het jaar

Ook de drie genomineerde ketens voor de prijs van ‘retailer van het jaar’ zijn sterk uiteenlopend: Action, HEMA en JBC zijn de uitverkorenen van RFB die de diversiteit van het Belgische retaillandschap nog maar eens aantonen.

 

“Action heeft zijn nominatie voornamelijk te danken aan het feit dat ze in alle stilte een heel sterke opgang aan het maken zijn in België. De Nederlandse keten is nochtans actief in een moeilijke branche, die van de non-food, waar je enorme middelen moet inzetten voor inkoop en waar het vechten is voor je plaats.” Het is volgens de RFB-secretaris dan ook bewonderenswaardig dat Action op zo’n korte tijd al zo’n stevige voet aan de grond heeft gekregen.

 

HEMA haalde de shortlist dan weer omwille van de manier waarop de warenhuisketen, die al sinds 1926 bestaat, blijft verbazen. Niet alleen heeft HEMA zich in de afgelopen decennia succesvol weten te vernieuwen, de oer-Hollandse keten heeft zich ook zeer goed weten aan te passen aan de lokale cultuur. In België heeft de keten ondertussen een honderdtal winkels en nu is ook Frankrijk aan de beurt.

 

JBC is dan weer de Belgische retailer die volgens Jo Vanmeirhaeghe als geen ander actueel weet te blijven, onder meer door uit te blinken in marketing en communicatie – zoals de benoeming van Bart Claes tot master of marketing pas nog bewees: “Door onder andere samenwerkingen aan te gaan met grote ontwerpers blijft JBC zich profileren en vernieuwen. Ook de overname van Mayerline en nu de beslissing om naar Duitsland te trekken, tonen dat aan. JBC zou wel eens dé Belgische groep kunnen zijn die Duitsland binnengeraakt.”

 

Bart Claes vs. Wouter Torfs

Op de RetailDetail Night zal Bart Claes overigens het debat aangaan met Wouter Torfs, die andere Belgische retailgoeroe. “Het zijn alle twee familiebedrijven in soortgelijke sectoren, maar daarbinnen verschillen ze wel flink in inzichten en strategieën. Terwijl Torfs zijn groei bijvoorbeeld enkel in Vlaanderen zoekt, zet JBC ook de stap naar het buitenland.”

 

Ook de persoonlijkheden van beide heren verschillen sterk, al zijn het goede vrienden die zowel voor (de duowinkel op de Meir) als achter de schermen (ze zetelen samen in menig raad van bestuur) geregeld samenwerken. De één heeft zich ontpopt tot een heuse televisiepersoonlijkheid, de ander blijft liefst in alle bescheidenheid weg van de media-aandacht.

 

Het zijn die verschillen die volgens Jo Vanmeirhaeghe een boeiende dialoog zullen opleveren op 28 november: “De centrale vraag is waarom ze het doen zoals ze doen. Dat zal voor iedereen verhelderende inzichten opleveren, niet alleen voor retailers die in dezelfde branche zitten maar voor iedereen in de retail. Iedereen heeft immers dezelfde uitdagingen: hoe je product vermarkten, hoe omgaan met consumenten en hoe personeel behandelen. En antwoorden op die vragen kunnen deze twee topmannen als de beste.”

 

 

Beslis mee wie de ‘career achievement award’ in de wacht sleept en wie de ‘retailer van het jaar’ 2013 wordt op de RetailDetail Night.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Snel, voordelig en duurzaam: de voordelen van het Mondial Relay-netwerk

    (Publireportage) Pakketten afhalen is een praktischer en duurzamer alternatief voor thuisbezorging. Dankzij een dicht netwerk van 300 pakketautomaten en bijna 1.000 afhaalpunten in heel België biedt Mondial Relay een oplossing die steeds toegankelijker en dichter bij de consument staat. Openbaar pakketvervoer Om de milieu-impact van de laatste kilometer te verminderen,...

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN