“Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?” De kranten Het Nieuwsblad en De Standaard voerden dit weekend een huilende Sylvie Pastur op. De binnenhuisarchitecte uit Lasne, “het Sint-Martens-Latem van Wallonië”, ging pas vorige herfst als zelfstandige aan de slag en ziet haar zaak nu kapot gaan als gevolg van een dubbele actie met Groupon, zo beweert ze zelf.
Veel volk, weinig omzet
Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. ‘Ik vertrouwde hem totaal’, vertelt Pastur in de kranten. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren: klanten konden voor 29 euro een bon kopen die hun 200 euro korting gaf bij een aankoop vanaf 500 euro. Toen de eerste klant binnenkwam en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, stelde de uitbaatster vast dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon had vermeld.
Ondertussen had Sylvie Pastur al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro, goed voor vier uur gratis interieuradvies ter waarde van 500 euro. De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze op die manier veel klanten naar haar winkel zou lokken. Klanten kwamen er genoeg, dat wel, maar “de mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren en kochten hun meubelen daarna ergens anders.”
“Nee, Groupon leefde het contract gewoon na”
“Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedriegster en leugenaarster door klanten. Mijn zaak is kapot”, aldus nog Sylvie Pastur. Maar bij Groupon zien ze dat anders.
Gevraagd naar een reactie beklemtoont Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux dat zijn organisatie alle contractuele verplichtingen tot in de puntjes is nagekomen. Groupon heeft zelfs alle bonnen geannuleerd die nog niet ingeruild waren en de betrokken klanten hun geld terugbetaald. “De handelaar heeft slechts een 25-tal bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar…”
Moraal van het verhaal: lees het contract tot in de kleinste details na en check zelf of alle afspraken correct zijn gehonoreerd. Een wijsheid die – voor alle duidelijkheid – geldt voor alle commerciële deals, en heus niet alleen in het geval van Groupon!