Het Oost-Vlaamse Aalst heeft na twee jaar eindelijk een centrummanager gevonden. Pieter Van Houcke wordt het aanspreekpunt voor de lokale handelaars en moet meehelpen aan een oplossing voor de leegstand in de Denderstad.
“Aalst als winkelstad op de kaart zetten”
De opdracht van de nieuwe centrummanager is duidelijk: “Het aanspreekpunt zijn voor de winkeliers en als de stad iets beslist dat betrekking heeft op de handelaars hen daarvan op de hoogte stellen”, zei Van Houcke bij zijn voorstelling. Hij wees er meteen op dat hij, ondanks zijn officiële functienaam, “het aanspreekpunt wil zijn voor iedere handelaar, ook in de deelgemeenten. Of dat nu een grote kledingwinkel is in het centrum of een kleine slager die opent op het dorp in Nieuwerkerken.”
Van Houcke moet ook de groeiende leegstand van winkelpanden aanpakken: “We willen start-ups de weg wijzen naar leegstaande panden. Ik denk dat er de komende jaren heel wat pop-ups zullen verrijzen: veel mensen met een webshop hebben nood aan fysieke aanwezigheid in het straatbeeld.” “Als je vandaag op shoppen googlet, staat Aalst niet meteen in de hits. Maar met extra beleving, die door die samenwerking en door aantrekkelijkere winkelstraten gerealiseerd kan worden, kunnen we Aalst wel als winkelstad op de kaart zetten”, klinkt het ambitieus.
Een van de eerste dossiers op het bord van de nieuwe centrummanager wordt ribbetjesketen Amadeus. Die heeft al een tiental vestigingen in Gent, Brussel en Antwerpen, maar heeft nu ook zijn oog laten vallen op Aalst. “Zodra iemand ons contacteert, gaat de dienst Economie op zoek naar geschikte panden, probeert in te gaan op de vragen en tracht een match te vinden met het aanbod. We laten niet los tot ze zich hier vestigen”, lacht Van Houcke. “Zo hebben we voor Amadeus zeven mogelijke locaties doorgegeven.” Op de definitieve beslissing is het nog even wachten.