RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven bol.comLoop Earplugs
  • Onderwerpen E-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Loop Earplugs de conversie verhoogt bij bol.com

icon
Algemeen5 juli, 2022
Arne Van Craeyevelt, Loop Earplugs

(Publireportage) Ook al heb je een vrij uniek product, het is niet evident om op te vallen in het bijzonder grote aanbod op een marktplaats als bol.com. Welke tricks en tools gebruikt Loop Earplugs om de juiste doelgroep aan te spreken?

Het belang van zichtbaarheid

“Iedereen heeft concurrenten, wij ook,” zegt Arne Van Craeyevelt van Loop Earplugs. “Denk aan aanbieders van mousse oordopjes, watjes, andere high fidelity merken… We zijn niet alleen op de wereld. Je moet dus goed bekijken hoe je je product gaat positioneren. Visibiliteit en naamsbekendheid zijn essentieel: als je op een marktplaats op pagina twee van de zoekresultaten staat, kan je het vergeten. Je staat toch liefst op pagina één bij de eerste vijf hits. Daar hebben marktplaatsen sterke tools voor.”

Goede productinformatie is de basis

Met productfoto’s kan je een bepaalde setting creëren. Je productbeschrijving moet SEO-proof zijn: wat zijn voor jou de belangrijkste zoektermen? “Voor Loop Quiet bijvoorbeeld focussen we ons op zoektermen rond slapen en concentreren, want daar worden ze voor gebruikt. Voor de high fidelity earplugs Loop Experience kijken we eerder naar gebruiksmomenten als muziekfestivals, motorrijden… Zo zorgen we dat we relevant in de ranking komen staan. Het heeft geen zin om in te zetten op zoektermen die veel trafiek genereren, als er geen relevantie is voor de consument.”

Als verkooppartner van bol.com kan je kijken welke zoektermen gerelateerd zijn aan je keyword, en dat is een grote hulp, vindt Arne. “Je geeft bijvoorbeeld ‘festival’ in en dan zie je alle combinaties met festival als zoekterm. Zo krijg je inzicht in het zoekgedrag van de consument.”

Via campagnes en promoties kom je sneller bovenaan de zoekresultaten
Los daarvan heeft bol.com tools om ervoor te zorgen dat je bovenaan de resultaten komt te staan: denk aan sponsored product campagnes via de dienst Adverteren via bol.com, waarbij je de voor jou belangrijkste zoektermen gaat inkopen. Ook promoties behoren tot de mogelijkheden. Die zet Loop Earplugs in op specifieke momenten. Een andere effectieve manier om je zichtbaarheid te vergroten.

“We zijn een merk dat doorgaans weinig kortingen geeft, we willen vermijden dat we een ‘always on discount’ merk worden. We hebben ook geen heel hoge prijs. Natuurlijk, op sommige momenten horen kortingen erbij, denk aan Black Friday of themacampagnes als de festivalzomer bijvoorbeeld. Dan doen we over een heel korte tijdsspanne een promotie om onze awareness te verhogen. Maar pure prijskortingen zijn niet onze strategie. De mensen van bol.com begrijpen dat ook: ze zullen ons niet benaderen voor alle promo’s, wel voor degene die interessant zijn voor ons en waar visibiliteit aan gekoppeld is.”

Door mee te doen aan promoties als onderdeel van de grotere retailcampagnes van bol.com lift je mee op de grote zichtbaarheid en trafiek die bol.com met zo’n campagne genereert. Hierbij kun je als verkooppartner zelf beslissen waar je wel en niet aan mee wil doen, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn, geeft Maria de Kleer aan. Zij is Proposition Developer Pricing & Promotions bij bol.com. Maria vertelt: “Natuurlijk wordt er bij een promotie wel van je gevraagd om je prijs tijdelijkaan te scherpen, wat mogelijk impact heeft op de marge, maar waar verkooppartners zich vaak niet van bewust zijn is het effect na afloop van een promotie. Als je op het juiste moment het juiste aanbod in promotie zet levert dit niet alleen hogere verkopen tijdens de promotie op, er zijn ook effecten op de langere termijn door bijvoorbeeld een blijvend hogere positie in lijstpagina’s, meer product reviews en klantbeoordelingen. Het juiste aanbod is hierbij wel cruciaal, want over het algemeen geldt: hoe relevanter het product voor een klant, hoe effectiever de promotie is.”

Wil je nog meer zichtbaarheid creëren naast de bol.com campagnes of is deelname aan campagnes voor jou nou net niet interessant? Dan kun je er ook voor kiezen om zelf promoties in te stellen. Hierbij bepaal je volledig zelf het aanbod en de looptijd. Promoties via bol.com is een krachtig middel om je artikelen goed op te laten vallen en daarnaast je omzet te vergroten. Naast Adverteren via bol.com kun je dus met campagnes en promoties je online zichtbaarheid goed vergroten. 


Interactie met consument

Mogelijkheden genoeg dus! Al zijn er ook kansen die blijven liggen, vertelt Arne. “Wanneer we nieuw assortiment toevoegen, is er nog geen mogelijkheid om die artikelen aan mijn huidige producten te koppelen en gezamenlijk aan te bieden. Ook zou het mooi zijn als we bijvoorbeeld iedereen die de laatste maanden een Loop Experience heeft gekocht, kunnen laten weten dat we een actie doen rond de accessoires voor dat bepaalde product. Dit soort mogelijkheden zou de kloof tussen eigen webshop en marktplaats kleiner maken.”

Arne put ook inspiratie uit zijn internationale ervaringen – Loop Earplugs is immers wereldwijd actief. “Wat we in China en Zuid-Korea zien, is dat bepaalde e-commerceplatformen veel sterker aan het toegroeien zijn naar social media platformen, met tweerichtingsverkeer. Waar klanten ook filmpjes en foto’s kunnen posten, producten promoten… Op dat vlak lopen we in Europa nog achter. Platformen hebben wel reviews, maar het zou veel leuker zijn om direct in interactie te gaan met consumenten.”

User generated content

Social selling wordt wel belangrijker op TikTok en Instagram, maar nog niet op de marktplaatsen. Volgens onze gesprekspartner is dit nochtans de logische volgende evolutie. “Wij zitten op het Chinese platform Tmall, en daar heb je veel tools om interactieve content toe te voegen. Belangrijk met de evolutie naar web 3.0 is het community-gegeven en authentieke ‘user generated content’. Ik hoop dat Europese platformen daar ook op gaan inzetten. Dat zal mogelijk het verschil maken de komende jaren.”

Als ondernemer samen doorgroeien met bol.com? Het verkoopplatform van ‘de winkel van samen doorgroeien’ biedt heel wat tools om je zichtbaarheid te optimaliseren. Ontdek hoe je die tools het best kan benutten via bol.com/samendoorgroeien.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

(Publireportage) Ook al heb je een vrij uniek product, het is niet evident om op te vallen in het bijzonder grote aanbod op een marktplaats als bol.com. Welke tricks en tools gebruikt Loop Earplugs om de juiste doelgroep aan te spreken?

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    12 miljoen aan investeringen in de pijplijn voor jarig Les Grands Prés

    Grote overdekte winkelcentra behoren tot de winnaars in de retailsector na de pandemie. Dat geldt zeker voor Les Grands Prés in Bergen, dat zijn twintigste verjaardag viert. Uitbreiding staat niet op de planning, verduurzamen wel.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Belg retourneert één op zeven onlinepakketjes

    In België sturen consumenten 15% van hun online gekochte producten terug. Het zijn vooral mannen die retourneren, al zendt bijna de helft van alle onlineshoppers weleens iets terug.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN