Op 25 mei 2018 verstrengen de Europese regels voor wie gegevens van klanten bijhoudt. Bij veel KMO’s zorgt dat voor onrust, want voor velen zijn de regels onduidelijk en moeilijk toe te passen.
Regels roepen vragen op
Uiterlijk op 25 mei 2018 moet elke Europese ondernemer met een register kunnen aantonen welke klantengegevens hij bijhoudt, op welke manier en hoe lang. De klant krijgt meer rechten en kan te allen tijde vragen om zijn gegevens in te kijken, te verbeteren of te wissen. Wie zich niet in de regel stelt, riskeert boetes die kunnen oplopen tot twintig miljoen euro.
Elke onderneming moet bovendien zelf inschatten welke gegevens gevoelig zijn en hoe die het best beschermd worden. Dat roept veel vragen op, vooral bij de KMO’s voor wie initieel soepelere regels waren beloofd. “Voor een op de twee winkeliers wordt het nog een hele uitdaging om de nieuwe Europese databeschermingsregels (GDPR) toe te passen,” meent Unizo-gedelegeerd bestuurder Johan Bortier. “De tijd dringt en er blijft veel onduidelijkheid over de concreet te nemen maatregelen.”
Gezond verstand en duidelijke informatie
Uit een zelfscan die de Belgische KMO’s konden uitvoeren op de Unizo-website blijkt alvast dat slechts 18% van de ondernemers zich min of meer veilig kan noemen. Bijna vier op de tien kunnen het probleem met enkele kleine ingrepen nog snel oplossen, maar voor de overige 44% is het vijf voor twaalf.
Toch is er geen reden tot paniek, stelt Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer: “Met wat gezond verstand en een goede communicatie komen de meeste handelaars al heel ver. Het is vooral belangrijk dat de klant duidelijk weet wat er met zijn gegevens zal gebeuren en hoe hij die ook makkelijk kan laten schrappen.” Via de Privacycommissie en van Unizo mogen de winkeliers bovendien nog meer informatie en coaching verwachten de komende maanden.