RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven MakroMetro
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is Makro nog wel te redden?

icon
Algemeen14 juni, 2016

De aangekondigde nieuwe herstructurering bij Makro en Metro roept meer vragen op dan dat ze antwoorden geeft. Het businessmodel van Makro lijkt fundamenteel kapot: valt het nog wel te herstellen?

Volle autokoffer

Ooit was Makro een vernieuwende winkelformule die een onvergelijkbaar assortiment beloofde aan groothandelsprijzen, voor de gelukkige ondernemers en particulieren die erin slaagden om de gegeerde Makro-kaart te bemachtigen. Mogen winkelen bij Makro was een privilege, herinner ik me uit mijn jeugd. Je kon er koopjes doen aan ware stuntprijzen en als de koffer én de achterbank van de auto helemaal volgestapeld waren, ging je nog wat eten in het restaurant. Mooie tijden. Vooral voor Makro, dan.

Vandaag krijgt iedereen die dat wil een Makro-kaart. De drempel werd drastisch verlaagd, maar consumenten shoppen niet meer op dezelfde manier als vroeger. Keuze hebben we te over, online. Er is dus geen reden om wel 60.000 fysieke referenties te stockeren in de winkel: dat is onbetaalbaar. We willen helemaal geen uur meer spenderen in de winkel, laat staan nog eens een uur om er naartoe te rijden. Waarom zouden we ook? Stuntpromoties vind je overal.

Enorme uitdaging

De marktomstandigheden zijn radicaal veranderd. Zowel on- als offline hebben specialisten en nichespelers het voortouw genomen. Wie gaat er in ’s hemelsnaam nog naar de Makro om een jeans, een paar schoenen of een kookpan? Waarom zou je naar Deurne, Eke, Machelen of Alleur rijden voor een laptop of een tv?

Die vragen hebben de managers bij Makro zich duidelijk ook gesteld. Ze maken zich sterk dat Makro het verschil zal kunnen maken in drie specialisaties: kwaliteitsvoeding, party (alles voor het feest, van voeding tot decoratie) en home (alles voor het huis, van kaarsen tot bakstenen en cement). En ze richten zich voortaan op twee types klanten: particulieren en professionele vakmannen in bouw/renovatie en tuinaanleg.

Goed, dit zijn sectoren waar je nog geld kunt verdienen en waar e-commerce in een pril stadium zit. Maar toch: het betekent dus dat Makro denkt zich in een ‘big box’-omgeving tegelijk te kunnen meten met pakweg Delhaize, Carrefour en CRU voor voeding, met AVA, Action, Dreamland en FUN voor feestmateriaal en met Gamma, Brico, Maisons du Monde én IKEA voor het huis? Om maar een greep te doen uit de fysieke concurrentie. “Impossible is nothing”, zei de grote Mohammed Ali, maar dit is toch een uitdaging om u tegen te zeggen.

Onherstelbaar kapot

Want wat is er aan de hand? Het tijdperk van de retailer als tussenpersoon is voorgoed voorbij. Het businessmodel van Makro is daardoor onherstelbaar kapot. Welke unieke service of beleving kan de retailer bieden? Waar zit de toegevoegde waarde? De innovatie? Makro verkoopt merken en producten die je overal vindt, in een winkelomgeving die wel groot maar niet bijzonder is, aan een prijs die wel scherp is maar niet de laagste. Geen onderscheidend vermogen. Enkel in de overweldigende keuze maakt Makro nog een verschil, als hypermarkt in het kwadraat. Maar precies daaraan heeft de consument vandaag geen boodschap meer.

Bij Metro Group weet men dat maar al te goed. In een strategisch document dat van vorig jaar dateert, geeft de groep aan van productretail naar serviceretail te willen evolueren. Consumentennoden beter begrijpen en oplossingen bieden, interactief en sociaal. Communities bouwen, emoties bespelen. Daar zit Makro nog mijlenver vanaf.

Rode oceaan

Gelooft Makro Cash & Carry Belgium eigenlijk zelf nog in een redding? Slechte karakters kunnen in de aangekondigde opsplitsing van de hoofdzetels voor Makro en Metro in België een veeg teken zien. Als het onverhoopt misloopt met Makro, kan Metro op eigen kracht verder.

Want hoewel ook Metro in een rode oceaan zwemt, met concurrenten als Bidvest, Solucious, ISPC, Hanos en Sligro (dat binnenkort zijn eerste Belgische vestigingen opent), toch zijn de overlevingskansen van de horecagroothandel vele malen groter dan die van de old school cash & carry die Makro nog steeds is.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De aangekondigde nieuwe herstructurering bij Makro en Metro roept meer vragen op dan dat ze antwoorden geeft. Het businessmodel van Makro lijkt fundamenteel kapot: valt het nog wel te herstellen? Volle autokoffer Ooit was Makro een vernieuwende winkelformule die een onvergelijkbaar assortiment beloofde aan groothandelsprijzen, voor de gelukkige ondernemers en particulieren die erin slaagden om de gegeerde Makro-kaart te bemachtigen. Mogen winkelen bij Makro was een privilege, herinner ik me uit mijn jeugd. Je kon er koopjes doen aan ware stuntprijzen en als de koffer én de achterbank van de auto helemaal volgestapeld waren, ging je nog wat eten in het...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN