BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Marks & Spencer
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenHerstructurering
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten

iconAlgemeen25 mei, 2022

Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.

Trio neemt het over

Marks & Spencer heeft er pittige jaren op zitten. Zes jaar geleden kwam CEO Steve Rowe aan boord om het Britse warenhuisicoon uit het slop te halen, vandaag geeft hij de fakkel door aan een triumviraat: Stuart Machin, Katie Bickerstaffe en Eoin Tonge nemen samen het roer over.

Hoe is het de keten in die tijd vergaan? Vorig jaar boekte het bedrijf een winst voor belastingen van 522,9 miljoen pond, tegenover 403,1 miljoen in het jaar voor de coronapandemie. De omzet steeg vooral met dank aan e-commerce: de voedingsafdeling groeide met 10%, terwijl kleding en huisraad een omzetgroei van 3,8% optekende. Dat laatste was wel volledig te danken aan de online verkopen, die met liefst 55% stegen, want de winkelverkopen daalden met 11%.

Weg uit de binnensteden

Marks & Spencer zet de laatste jaren sterk in op voeding, met onder meer kleinere M&S Food-winkels, waardoor het bedrijf nu naar eigen zeggen één van de best presterende foodretailers van Groot-Brittannië is. Een belangrijke toevoeging in de afgelopen jaren was de overname van Ocado, ook al daalde (of “normaliseerde”, zoals M&S zelf zegt) de omzet er vorig jaar met 4% tegenover de coronapiek van 2020.

In de afdelingen mode en ‘home’ blijft daarentegen werk aan de winkel. Rowe is er wel al in geslaagd om fors te snoeien in overtollig aanbod en het aantal kortingsacties, maar zowel de fysieke winkels als de online systemen kunnen nog beter. Zo werkt M&S aan een eigen merkplatform, terwijl sommige warenhuizen nog verouderd en slecht gesitueerd zijn.

De keten wil vooral naar kleinere en nieuwere winkels evolueren. Opvallend: Marks & Spencer ziet die nieuwe vestigingen vooral buiten de stadscentra, in overdekte winkelcentra met parkeermogelijkheden aan de rand van de steden. In de komende jaren plant M&S zo nog minstens 32 winkels te sluiten, maar tegelijk 15 modernere warenhuizen en een veertigtal foodwinkels te openen. “De tien nieuwe winkels die we vorig jaar openden deden het al 11% beter dan voorzien en zullen zichzelf in anderhalf jaar tijd terugbetalen”, klinkt het.

“M&S is fundamenteel veranderd”

Nu de “basis is hersteld” neemt Rowe met een gerust hart afscheid. Van 1,8 miljard pond schuld en een logge hiërarchie ging het naar 420 miljoen pond schuld en een wendbaar bedrijf. “Voor mij is het belangrijk dat niet alleen de winst en de cashflow zijn hersteld, maar dat de cijfers tonen dat M&S fundamenteel is veranderd. Hoewel er nog veel werk is, hoeft het bedrijf zijn relevantie niet meer te bewijzen en heeft het kansen om in de toekomst aanzienlijk te groeien.”

Die toekomst zal echter niet voor meteen zijn, want Marks & Spencer verwacht dit jaar niet rendabeler te worden. De Russische markt viel immers weg voor de keten, de kosten lopen op en de consument is onzeker. Bovendien moet M&S dit jaar fors investeren in Ocado om de capaciteit te verhogen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen1 juli, 2022
    NielsenIQ en GfK fuseren

    Twee gereputeerde marktonderzoeksbureaus worden één: NielsenIQ en GfK, allebei gespecialiseerd in consument- en shoppergedrag, gaan fuseren. Beide bedrijven zijn complementair, zegt hoofdaandeelhouder Advent International.

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    “Bol.com denkt met je mee om beter zichtbaar te worden”

    Over de zin en de onzin van verkopen op marktplaatsen bestaat er heel wat discussie. Voor Arne Van Craeyevelt van Loop Earplugs is het helder: “Onze aanwezigheid bij bol.com bezorgt ons bijkomende trafiek en naamsbekendheid.”

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    Amazon broedt op tweede Prime Day

    Volgens Amerikaanse bronnen plant Amazon in het najaar een tweede koopjesfestival, amper enkele maanden na Prime Day. De e-commercegigant zou zo de slabakkende verkoop een bijkomende stimulans willen geven.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN