RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

icon
Algemeen7 april, 2011

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.

M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”. 1.000 nieuwe voedingsproducten M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen31 mei, 2023
    Galeria mag reddingsplan uitvoeren

    De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof kan doorstarten: de rechtbank heeft het reddingsplan goedgekeurd en beëindigt de insolventieprocedure voor het moederbedrijf van Inno.

  • icon
    Algemeen30 mei, 2023
    Retailpark Quartier Enée in Gembloux opent deuren

    Het nieuwste retailpark van Mitiska Reim, Quartier Enée in Gembloux, is open voor het publiek. Onder meer Aveve, JYSK en McDonald’s zijn er te vinden.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    “Agressie tegenover winkelmedewerkers wordt persoonlijker”

    Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN