BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Huismerken, promoties, uitstelgedrag: zo reageert de shopper op inflatie

iconAlgemeen1 april, 2022

Door de stijgende prijzen daalt het consumentenvertrouwen zienderogen. Retailers merken nu al sterk gewijzigd koopgedrag: shoppers stellen grote aankopen uit, letten scherper op promoties en doen aan ‘downtrading’. Een overzicht.

 

Inflatie naar records

In heel Europa bereikt de inflatie een recordpeil: in maart bedroeg de gemiddelde stijging in de Eurozone 7,5%, maar er zijn grote verschillen tussen de landen, schrijft De Standaard. In België bedroeg de inflatie afgelopen maand volgens Eurostat 9,3%, in Nederland ging het zelfs om 11,9%. Dat zijn spectaculaire cijfers. In het oosten van Europa is de situatie nog prangender: Litouwen noteert een stijging van de prijzen met 15,6%. Vooral de energieprijzen jagen de inflatie aan: in Frankrijk, dat de energieprijzen bevroren heeft, blijft de inflatie beperkt tot 5,1%.

 

Door die ongeziene inflatie daalt uiteraard het consumentenvertrouwen. Dat kan niet zonder gevolg blijven in de winkels: retailers merken nu al gewijzigd koopgedrag. Naar verwachting zullen deze trends zich de komende weken en maanden enkel nog sterker doorzetten. We zetten de belangrijkste krachtlijnen op een rij.

 

Huismerken weer populairder

Dat consumenten weer vaker zélf brood bakken in plaats van de bakker te bezoeken, was al te merken aan de rush op bloem en baxmixen de afgelopen weken. Hier spelen twee factoren: de verwachte prijsstijgingen voor brood en de vrees voor tekorten omdat Rusland en Oekraïne belangrijke graanproducenten zijn.

 

Ook de huismerken zijn weer in trek, als goedkoper alternatief voor A-merken. Delhaize ziet het aandeel huismerken in de winkelkar stijgen van 50% naar 55 à 60%, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan De Tijd. Recent onderzoek van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Aldi België wees vorige week al uit dat zeven op de tien Belgen nu vaker kiezen voor huismerkproducten in de supermarkt. Huismerken blijken populairder in Vlaanderen (75%) dan in het zuiden van het land (69%).

 

Promoties in trek

Prijzen vergelijken is voor meer dan vier op de vijf Belgen een dagelijkse routine geworden, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Daarbij letten shoppers duidelijk op interessante promoties. Bij Delhaize bijvoorbeeld doen acties van het type ‘1+1’ of ‘2+1’ het nu tien procent beter dan normaal. Het gaat dan vooral om lang houdbare producten zoals confituur of vaatwastabletten.

 

Daarnaast blijkt dat shoppers gewoonweg minder kopen: het totaalbedrag op het kasticket daalt: “Mensen beperken zich bij hun aankopen meer tot het essentiële”, zegt Aurélie Gerth van Carrefour. Niet-essentiële en vooral grote aankopen worden uitgesteld.

 

Mode uit de gratie?

Dat is – alweer – slecht nieuws voor de modesector: eten is levensnoodzakelijk, een nieuwe jurk niet echt. Na de pijnlijke impact van de pandemie en de lockdowns dreigen moderetailers opnieuw het gelag te moeten betalen.

 

Het eerste verontrustende signaal kwam er met de kwartaalresultaten van H&M, gisteren: de retailer zag een significante vertraging van de verkopen in maart. Die tegenvallende cijfers zijn deels toe te schrijven aan de winkelsluitingen in Rusland en Oekraïne, maar beursanalisten spreken nu al van de “kanarie in de koolmijn” en vrezen voor de hele sector.

 

Goed nieuws voor prijsvechters

Logischerwijs zoeken shoppers nu winkelketens op die bekend staan om hun lage prijzen. Wanneer de koopkracht onder druk staat, bevinden discounters zich in een sterke positie, bevestigt een recent rapport van McKinsey en EuroCommerce. Aan De Tijd melden Aldi en Lidl dat ze de afgelopen maanden weer meer klanten in de winkels zien – zonder daarbij meer details te geven. Ook Colruyt klinkt zelfverzekerd: de bestedingen blijven er op peil. “Zowel huismerken als A-merken zijn bij ons het laagst geprijsd. Daardoor dienen klanten hun koopgedrag niet aan te passen”, zegt de retailer.

 

Volgens een bericht in De Telegraaf drijft prijsstress de klant ook weer naar de openbare markt. In februari zagen marktkramers in Nederland de omzet met wel 11% stijgen. Shoppers gaan ervan uit dat er op de markt koopjes te doen zijn. De prijzen voor verse producten als groenten en fruit zijn er vaak lager dan in de supermarkt. Om dezelfde reden kunnen mogelijk ook allochtone buurtwinkels en supermarkten garen spinnen bij deze crisis, al zijn daarover geen cijfers te vinden.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Door de stijgende prijzen daalt het consumentenvertrouwen zienderogen. Retailers merken nu al sterk gewijzigd koopgedrag: shoppers stellen grote aankopen uit, letten scherper op promoties en doen aan ‘downtrading’. Een overzicht.   Inflatie naar records In heel Europa bereikt de inflatie een recordpeil: in maart bedroeg de gemiddelde stijging in de Eurozone 7,5%, maar er zijn grote verschillen tussen de landen, schrijft De Standaard. In België bedroeg de inflatie afgelopen maand volgens Eurostat 9,3%, in Nederland ging het zelfs om 11,9%. Dat zijn spectaculaire cijfers. In het oosten van Europa is de situatie nog prangender: Litouwen noteert een stijging van de...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    “Bol.com denkt met je mee om beter zichtbaar te worden”

    Over de zin en de onzin van verkopen op marktplaatsen bestaat er heel wat discussie. Voor Arne Van Craeyevelt van Loop Earplugs is het helder: “Onze aanwezigheid bij bol.com bezorgt ons bijkomende trafiek en naamsbekendheid.”

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    Amazon broedt op tweede Prime Day

    Volgens Amerikaanse bronnen plant Amazon in het najaar een tweede koopjesfestival, amper enkele maanden na Prime Day. De e-commercegigant zou zo de slabakkende verkoop een bijkomende stimulans willen geven.

  • iconAlgemeen29 juni, 2022
    The Future of Shopping: vaarwel e-commerce, welkom live commerce

    Wie had gedacht dat hippe influencers ooit hun heil zouden zoeken bij zoiets ouderwets als teleshopping? Nu video het favoriete communicatiekanaal is bij jonge millennials en Generatie Z, maakt ‘live commerce’, shoppen via livestreams, furore.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN