RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

icon
Algemeen2 augustus, 2013

15,3 miljard euro kwartaalomzet

Het moederconcern boven Metro, Makro, Media Markt en Saturn rapporteert voor het tweede kwartaal een omzet van 15,3 miljard euro (-3,6%, -0,5% op vergelijkbare basis). De EBIT daalde 12% tot 276 miljoen euro. Daarmee doet de groep net iets beter dan de analisten hadden verwacht: zij waren uitgegaan van 15,26 miljard euro omzet en een EBIT van 269 miljoen euro.

 

“Het beschikbare inkomen en de koopkracht van onze klanten in bijna alle Europese landen lijden nog altijd onder de besparingen“, moet ook Olaf Koch vaststellen. “Desondanks hebben wij onze balans opnieuw duidelijk versterkt en alles bij elkaar een positieve bedrijfsevolutie gerealiseerd”.

 

Want door een strikt kostenbeleid is Metro er toch maar mooi in geslaagd om zijn nettowinst op te krikken tot 33 miljoen euro. Een jaar eerder was er over dezelfde periode nog een verlies van 18 miljoen euro.

 

Cash & carry verrast, Media-Saturn ontgoochelt

De cash & carry business (Metro, Makro), met 45% van de omzet veruit de belangrijkste tak van het Metro-concern, zorgde voor een aangename verrassing: op vergelijkbare basis bleef de verkoopdaling in het tweede kwartaal beperkt tot 0,9%, daar waar de daling in het eerste kwartaal nog 1,7% bedroeg. Dat brengt de EBIT op 241 miljoen euro, beter dus dan de 222 miljoen euro waar analisten van uitgingen.

 

Dat “goede” nieuws wordt echter overstemd door de mindere prestatie van Media-Saturn: om de concurrentie van internetspelers aan te kunnen, ziet de elektropoot zich genoodzaakt zijn prijzen te drukken. Wel meldt de groep wel een flinke stijging van de onlinebusiness bij Media-Saturn: meer dan +90% in het tweede kwartaal, +76% over het volledige halfjaar.

 

Prognose voor 2013 behouden

Voor het volledige halfjaar zette METRO Cash & Carry 14,8 miljard euro (-2,9%) om, Media-Saturn 9,6 miljard euro (+0,9%), REAL 5 miljard euro (-6,2%) en Galeria Kaufhof 1,4 miljard euro (-1,3%).

 

Daardoor klokt de totale halfjaaromzet van de hele groep nu af op 30,8 miljard euro, zo’n 2% minder dan de 31,5 miljard van vorig jaar. Zonder de resultaten van de afgestoten entiteiten (Makro UK, Real in Oost-Europa en Media Markt China) bleef de omzet zo goed als status-quo (+0,1%).

 

Metro behoudt dan ook zijn prognose voor het – ingekorte – boekjaar 2013 (dat van januari tot september loopt) en rekent nog altijd op een operationeel resultaat dat lichtjes boven dat van dezelfde negen maand vorig jaar moet uitkomen: toen ging het om 706 miljoen euro.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN