Nokia start met virtualrealitycamera's

Nokia start met virtualrealitycamera's

Nokia Technologies, het onderdeel van het Finse bedrijf dat niet in handen is van Microsoft, lanceert binnenkort een camera waarmee films kunnen gemaakt worden die geschikt zijn voor virtualrealitybrillen.

Professioneel gebruik

De camera, die de naam OZO meekreeg, beschikt over acht camera's en acht microfoons die het toestel in staat stellen om volledig in 360 graden op te nemen. Daardoor zijn die beelden geschikt om te gebruiken voor virtual reality, waarbij de gebruiker de mogelijkheid moet hebben om alle kanten op te kijken.

 

Een sterk punt van de camera is dat het enkele minuten na het filmen al mogelijk is om de beelden te herbekijken. Daarmee doet de OZO het beter dan de concurrenten, waar het meestal uren duurt voor de beelden beschikbaar zijn. Door de acht microfoons die zijn ingebouwd in de bol, wordt ook het geluid van alle kanten opgenomen en zal het voor de gebruiker dus ook steeds van de juiste kant komen.

 

De OZO wordt in de herfst officieel gelanceerd en zal vooral bedoeld zijn voor professionele gebruikers. Dat wordt ook duidelijk gemaakt door het prijskaartje, dat volgens ingewijden "een bedrag van vijf cijfers voor de komma" zal etaleren.

 

Dezelfde afdeling binnen Nokia zou trouwens ook bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe Android-smartphone, al moeten de Finnen nog even wachten tot de licentie van Microsoft afloopt vooraleer ze weer onder eigen naam gsm's op de markt mogen brengen. Eind volgend jaar kan het legendarische telefoonmerk dus terug in de winkels liggen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top