Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn | RetailDetail

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn
Foto: Robert Hoetink / Shutterstock.com

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

 

Donkere budgetklant vs. blanke premiumklant

Een medewerkster luidde vrijdag de alarmbel over de manier waarop Albert Heijn klanten segmenteert en profileert. Met name de raciale profilering van de budgetklant stootte haar tegen de borst, liet ze weten aan het Algemeen Dagblad. Het klantenprofiel van de ‘city budget’-klant wordt in een interne opleiding immers gevisualiseerd door een zwarte vrouw met een kind. Volgens de beschrijving gaat het om een type klant dat een lager dan gemiddeld inkomen heeft, weinig besteedt en vaak uit een 1- of 2-persoonshuishouden komt. Die budgetklant koopt weinig vers, maar wel meer huismerkproducten en brood- en diepvrieswaren. Ook wat Albert Heijn ‘Nieuwe Nederlanders’-producten noemt, worden door de budgetklant vaker gekocht.

 

Daar tegenover staat dan de premiumklant, die vooral in het westen van Nederland woont en over een bovengemiddeld inkomen beschikt. De besteding per transactie ligt hoog bij dit type klant en hij of zij shopt vooral doordeweeks tussen vier en zes uur in de middag. Onder hen zitten veel gepensioneerden en gezinnen met kinderen, die veel vers en biologisch kopen, maar ook graag luxe- en speciale merken kopen.

 

“Medewerkers leren etnisch profileren”

Opvallend is volgens de verontwaardigde medewerker dat de premiumklant wordt gesymboliseerd door een blanke man met een bril. “Ik vind het frappant dat de Albert Heijn niet alleen de (jonge) medewerkers aanleert om onderscheid te maken, maar dit op een manier van etnisch profileren en hiermee misschien zelfs discrimineren door het onderscheid van de blanke premiumklant en de 'armere' getinte dame," aldus de medewerkster.

 

Albert Heijn heeft de cursus inmiddels verwijderd. “De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan,” reageerde AH-woordvoerder Erik Lücker. Ook het Nederlandse College voor de Rechten van de Mens en verschillende antidiscriminatieverenigingen formuleerden ondertussen kritiek op de opleidingsmodule.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Back to top