Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn | RetailDetail

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn
Foto: Robert Hoetink / Shutterstock.com

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

 

Donkere budgetklant vs. blanke premiumklant

Een medewerkster luidde vrijdag de alarmbel over de manier waarop Albert Heijn klanten segmenteert en profileert. Met name de raciale profilering van de budgetklant stootte haar tegen de borst, liet ze weten aan het Algemeen Dagblad. Het klantenprofiel van de ‘city budget’-klant wordt in een interne opleiding immers gevisualiseerd door een zwarte vrouw met een kind. Volgens de beschrijving gaat het om een type klant dat een lager dan gemiddeld inkomen heeft, weinig besteedt en vaak uit een 1- of 2-persoonshuishouden komt. Die budgetklant koopt weinig vers, maar wel meer huismerkproducten en brood- en diepvrieswaren. Ook wat Albert Heijn ‘Nieuwe Nederlanders’-producten noemt, worden door de budgetklant vaker gekocht.

 

Daar tegenover staat dan de premiumklant, die vooral in het westen van Nederland woont en over een bovengemiddeld inkomen beschikt. De besteding per transactie ligt hoog bij dit type klant en hij of zij shopt vooral doordeweeks tussen vier en zes uur in de middag. Onder hen zitten veel gepensioneerden en gezinnen met kinderen, die veel vers en biologisch kopen, maar ook graag luxe- en speciale merken kopen.

 

“Medewerkers leren etnisch profileren”

Opvallend is volgens de verontwaardigde medewerker dat de premiumklant wordt gesymboliseerd door een blanke man met een bril. “Ik vind het frappant dat de Albert Heijn niet alleen de (jonge) medewerkers aanleert om onderscheid te maken, maar dit op een manier van etnisch profileren en hiermee misschien zelfs discrimineren door het onderscheid van de blanke premiumklant en de 'armere' getinte dame," aldus de medewerkster.

 

Albert Heijn heeft de cursus inmiddels verwijderd. “De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan,” reageerde AH-woordvoerder Erik Lücker. Ook het Nederlandse College voor de Rechten van de Mens en verschillende antidiscriminatieverenigingen formuleerden ondertussen kritiek op de opleidingsmodule.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.