Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn | RetailDetail

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn
Foto: Robert Hoetink / Shutterstock.com

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

 

Donkere budgetklant vs. blanke premiumklant

Een medewerkster luidde vrijdag de alarmbel over de manier waarop Albert Heijn klanten segmenteert en profileert. Met name de raciale profilering van de budgetklant stootte haar tegen de borst, liet ze weten aan het Algemeen Dagblad. Het klantenprofiel van de ‘city budget’-klant wordt in een interne opleiding immers gevisualiseerd door een zwarte vrouw met een kind. Volgens de beschrijving gaat het om een type klant dat een lager dan gemiddeld inkomen heeft, weinig besteedt en vaak uit een 1- of 2-persoonshuishouden komt. Die budgetklant koopt weinig vers, maar wel meer huismerkproducten en brood- en diepvrieswaren. Ook wat Albert Heijn ‘Nieuwe Nederlanders’-producten noemt, worden door de budgetklant vaker gekocht.

 

Daar tegenover staat dan de premiumklant, die vooral in het westen van Nederland woont en over een bovengemiddeld inkomen beschikt. De besteding per transactie ligt hoog bij dit type klant en hij of zij shopt vooral doordeweeks tussen vier en zes uur in de middag. Onder hen zitten veel gepensioneerden en gezinnen met kinderen, die veel vers en biologisch kopen, maar ook graag luxe- en speciale merken kopen.

 

“Medewerkers leren etnisch profileren”

Opvallend is volgens de verontwaardigde medewerker dat de premiumklant wordt gesymboliseerd door een blanke man met een bril. “Ik vind het frappant dat de Albert Heijn niet alleen de (jonge) medewerkers aanleert om onderscheid te maken, maar dit op een manier van etnisch profileren en hiermee misschien zelfs discrimineren door het onderscheid van de blanke premiumklant en de 'armere' getinte dame," aldus de medewerkster.

 

Albert Heijn heeft de cursus inmiddels verwijderd. “De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan,” reageerde AH-woordvoerder Erik Lücker. Ook het Nederlandse College voor de Rechten van de Mens en verschillende antidiscriminatieverenigingen formuleerden ondertussen kritiek op de opleidingsmodule.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.