RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Pinduoduo
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pinduoduo stevig in het zadel voor Westerse expansie

icon
Algemeen30 augustus, 2022
T. Schneider / Shutterstock.com

Opgepast voor Pinduoduo, de app waarmee Chinezen massaal koopjes doen. De shopapp heeft de weg naar winst gevonden en zit zo stevig in het zadel om straks ook de westerse markten te veroveren. Amerika is al in het vizier.

Nieuwe inkomstenbronnen

Pinduoduo, de app die sociale e-commerce en groepsaankopen groot maakte in China, maakt indruk met stevige kwartaalresultaten. Na een voorjaar vol lockdowns en corona-angst in China herstelde het consumentenvertrouwen in het tweede kwartaal en daar profiteerde het koopjesplatform zichtbaar van.

De omzet steeg met 36% ten opzichte van een jaar eerder tot 31,4 miljard yuan (4,6 miljard euro). Niet alleen is dat veel beter dan verwacht, de app slaagt er ook in nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Zo is de omzetgroei vooral te danken aan onlinemarketingdiensten en transactiediensten voor verkopers op het platform. Pinduoduo wordt daardoor minder afhankelijk van de (krimpende) marges op de verkoop van producten, die er vaak tegen torenhoge kortingen langs de kassa gaan.

Sleutel tot expansie

Op die manier heeft de Chinese e-commercespeler ook de kostbare sleutel tot winst gevonden, want de nettowinst steeg met liefst 268% tot 8,9 miljard yuan (1,3 miljard euro). Een jaar eerder was de app nog amper winstgevend.

De eigen groei, ondanks de vertraging van de Chinese economie, geeft Pinduoduo het vertrouwen om voor buitenlandse expansie te gaan. Het platform voor groepsaankopen helpt verkooppartners zich momenteel voorbereiden op een uitbreiding naar de Noord-Amerikaanse markt, weet Bloomberg van interne bronnen. Op de thuismarkt heeft de app meer dan 880 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

Meer gebruikers dan Alibaba

Pinduoduo daagt de hele definitie van online shoppen uit, door de focus van gemak naar ervaring te verschuiven. Als geen ander vat het jonge bedrijf, een kruising tussen Groupon en een sjacherbazaar, de innovatieve geest van Chinese retail samen. De grenzen tussen online en offline, tussen shoppen en entertainment en tussen fabrikant en retailer vervagen er volledig. Het is een verderzetting van ‘OMO commerce’, een verregaande variant van omnichannel zoals we die in het Westen kennen.

De app heeft Chinezen massaal warm gemaakt voor het concept van groepsaankopen en verkoopt de meest uiteenlopende producten, van appels tot auto’s, met de bijzondere premisse dat hoe meer mensen tegelijk kopen hoe goedkoper het wordt. Wie wil intekenen op een deal krijgt 24 uur de tijd om via chatapp WeChat een ‘team’ van maximum tien medebestellers te verzamelen, wat kortingen tot soms wel 90% oplevert. Dat het werkt, bewijst het feit dat Pinduoduo Alibaba al heeft voorbijgestoken in aantal actieve gebruikers.

Door een gevoel van verbondenheid met koopjes te verbinden, kan de app vooral gezinnen (en dan zeker de moeders aan het hoofd daarvan) met lagere inkomens in kleinere steden aanspreken. Door sociale media te verweven in het concept, krijgt de beleving een hele nieuwe dimensie: al chattend overtuigen vriendengroepen elkaar tot impulsaankopen, livestreaming laat onmiddellijke feedback van de verkoper toe en de koppeling met vrienden maakt ook gepersonaliseerde productsuggesties op basis van ieders sociale netwerk mogelijk.

Virtuele verkooppraatjes

Tussenschakels zijn er bij Pinduoduo niet: alle producten komen recht van de boer of de fabrikant. Toch is er geen sprake van directe verticale integratie. Pinduoduo laat producenten gewoon zelf hun koopwaar aanprijzen, veelal met behulp van het in China populaire livestreaming. Fabrikanten kunnen zo een virtueel verkooppraatje houden, adverteren en mikken op consumenten. De verzending regelen ze zelf of ze laten leveren in de centrale hubs van het e-commerceplatform.

Voor de verkopende partijen zijn het de garantie op een hogere orderoplage met gegarandeerd volume en de zo behaalde schaalvoordelen die interessant zijn. Het bedrijf zegt zo vooral landbouwers in armere regio’s van China aan een nieuwe, grotere afzetmarkt te willen helpen. Al is niet iedereen even blij met de werkwijze: toen Pinduoduo een lot Tesla-auto’s voor een prikje verkocht, weigerde de autofabrikant in eerste instantie te leveren. Hoe de app straks in de VS onthaald zal worden, valt dus af te wachten.

Hoe Pinduoduo werkt? Hier zie je de app uitgelegd.

Meer weten over Pinduoduo en hoe Chinese OMO Commerce ook in het Westen een revolutie kan teweegbrengen? Je leest er alles over in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.

Klik hier voor de nieuwe versie van de bekroonde retailgids.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Opgepast voor Pinduoduo, de app waarmee Chinezen massaal koopjes doen. De shopapp heeft de weg naar winst gevonden en zit zo stevig in het zadel om straks ook de westerse markten te veroveren. Amerika is al in het vizier.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    12 miljoen aan investeringen in de pijplijn voor jarig Les Grands Prés

    Grote overdekte winkelcentra behoren tot de winnaars in de retailsector na de pandemie. Dat geldt zeker voor Les Grands Prés in Bergen, dat zijn twintigste verjaardag viert. Uitbreiding staat niet op de planning, verduurzamen wel.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Belg retourneert één op zeven onlinepakketjes

    In België sturen consumenten 15% van hun online gekochte producten terug. Het zijn vooral mannen die retourneren, al zendt bijna de helft van alle onlineshoppers weleens iets terug.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN