BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Reviews bij meeste webshops fake of onbetrouwbaar

iconAlgemeen21 januari, 2022

Valse of misleidende recensies zijn overal: bijna driekwart van de Europese websites overtreedt de regels met onbetrouwbare, of op zijn minst twijfelachtige, reviews. De Europese Unie wil streng gaan optreden.

 

Nep of echt? Onmogelijk te weten

Op een grote meerderheid van de Europese websites zijn fake of onbetrouwbare recensies te vinden, concludeert de Europese Commissie. Samen met de nationale autoriteiten voor consumentenbescherming heeft Europa vorig jaar 223 belangrijke websites in 28 landen doorgelicht, en liefst 55% van de gescreende websites overtreedt bestaande Europese wetgeving rond oneerlijke handelspraktijken. In nog eens 18% van de gevallen hadden de autoriteiten zo hun twijfels.

 

Het grootste probleem is een gebrek aan transparantie: bij de meeste webwinkels, marktplaatsen, boekingswebsites en vergelijkingssites kun je gewoon niet weten of de reviews echt zijn. Bij 144 van de 223 gecontroleerde websites konden de autoriteiten niet bevestigen dat de handelaren genoeg doen om ervoor te zorgen dat de recensies authentiek zijn. Alleen als consumenten het product of de dienst daadwerkelijk hebben gebruikt en er dan (onbetaald) iets over schrijven, telt het in principe als een legitieme klantenbeoordeling.

 

Meer dan de helft zegt echter niet hoe de recensies worden verzameld en verwerkt. De sites zeggen meestal ook niet hoe ze neprecensies proberen te voorkomen, noch hoe ze omgaan met reviews tegen betaling. Mogen mensen betaalde recensies posten? En hoe kunnen consumenten die dan onderscheiden van andere reviews? 176 van de 223 sites zeggen er niks over.

 

Europa verstrengt regels

Europees Commissaris voor Justitie Didier Reynders ziet een duidelijke nood aan actie. “Consumenten vertrouwen heel vaak op onlinebeoordelingen wanneer zij online winkelen of boeken. Ik wil niet dat consumenten worden bedrogen. Ik wil dat zij in een betrouwbare omgeving kunnen communiceren”, luidt het. 

 

Reynders dringt erop aan dat e-commercebedrijven duidelijke en zichtbare informatie geven over de betrouwbaarheid van recensies. Anders zwaait er wat: “Wij zullen ervoor zorgen dat de EU-wetgeving wordt nageleefd”, dreigt de Belgische Eurocommissaris. Doorgelichte retailers die niet in regel zijn, worden alvast gecontacteerd door de nationale autoriteiten.

 

Vanaf mei van dit jaar is ook een extra richtlijn van kracht, die expliciet stelt dat het verkopen, kopen en indienen van valse consumentenbeoordelingen om producten te promoten, verboden is. Daarnaast zijn bedrijven voortaan verplicht om consumenten te informeren over de afhandeling van recensies.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Valse of misleidende recensies zijn overal: bijna driekwart van de Europese websites overtreedt de regels met onbetrouwbare, of op zijn minst twijfelachtige, reviews. De Europese Unie wil streng gaan optreden.   Nep of echt? Onmogelijk te weten Op een grote meerderheid van de Europese websites zijn fake of onbetrouwbare recensies te vinden, concludeert de Europese Commissie. Samen met de nationale autoriteiten voor consumentenbescherming heeft Europa vorig jaar 223 belangrijke websites in 28 landen doorgelicht, en liefst 55% van de gescreende websites overtreedt bestaande Europese wetgeving rond oneerlijke handelspraktijken. In nog eens 18% van de gevallen hadden de autoriteiten zo hun twijfels.  ...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels

    Jongeren geven hun zakgeld uit aan kleren die ze niet kunnen dragen. We beginnen krekels te eten omdat Chinezen ons rundvlees inpalmen. En we zijn met zoveel op deze wereld dat ziektes de hele wereldhandel platleggen. Wat komt op ons af? Wat wordt de ‘future of shopping’?

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Samenwerking met Ochama maakt ook van Blokker een platform

    Ochama, dochterbedrijf van het Chinese concern JD.com, opent afhaalpunten bij Blokker. Een slimme win-win: de webwinkel kan zo sneller opschalen in Nederland, terwijl Blokker het aanbod uitbreidt en nieuwe klanten aantrekt.

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Op zoek naar de retailinnovatie van het jaar: wie volgt de Eco-Score op?

    De Mercuriusprijs, de meest prestigieuze bekroning in de retail, focust dit jaar meer dan ooit op innovatie in de brede zin. De jury kijkt uit naar uw dossier: inschrijven kan nog tot en met 17 juni.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be