BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Selfridges verkoopt kunst, NFT’s en fashion in bijzondere samenwerking

iconAlgemeen14 januari, 2022

Wat retailers kunnen met de NFT-hype? Selfridges weet het antwoord: als eerste fysieke retailer verkoopt de Britse warenhuisketen NFT’s, in dit geval digitale versies van de optische illusiekunst van de Hongaarse kunstenaar Victor Vasarely.

 

Kunst en retail vinden elkaar

“We blijven zoeken naar nieuwe en opwindende manieren om de retail opnieuw uit te vinden”, kondigt Selfridges Universe aan. Dat is een exclusieve samenwerking tussen het Britse warenhuis, modehuis Paco Rabanne en de Fondation Vasarely van Op Art-kunstenaar Vasarely. Tussen januari en maart dompelt de retailer klanten onder in de wereld van de optische illusies van Vasarely, zowel in de fysieke winkel als online in het ‘metaversum’.

 

The Selfridges Corner Shop, een “tentoonstelling-‘meets’-retailruimte” in de Londense vestiging, zal 55 werken van Vasarely tentoon stellen. Het zijn werken die voor het eerst in vijftig jaar naar het Verenigd Koninkrijk komen. Liefst 37 ervan kunnen ook ter plaatse worden gekocht. Modemerk Paco Rabanne stapt mee in het project en zet zijn nieuwe zomercollectie helemaal in het teken van de geometrische vormen van Vasarely. De collectie wordt bij Selfridges getoond naast de kunstwerken, samen met enkele iconische vintagejurken van het label. 

 

Eerste fysieke NFT-verkoop

Er is ook een opmerkelijke digitale component: niet alleen zijn sommige producten exclusief online te koop, Selfridges wordt ook de eerste fysieke retailer die NFT’s verkoopt. Een reeks zeldzame schilderijen van Vasarely en vintage ontwerpen van Paco Rabanne worden als digitale kunstwerken aangeboden. De prijzen variëren tussen de 2000 en 100.000 Britse pond, gewoon te betalen aan de kassa.

 

Niet alleen de fysieke verkoop van NFT’s is bijzonder, ook uniek zijn de vaste prijzen waaraan Selfridges de digitale kunstwerken aanbiedt. Doorgaans worden NFT’s verkocht per opbod op online veilingsites en wordt steeds met cryptomunten betaald. Over mogelijke retailtoepassingen van NFTs schreven we deze week nog een uitgebreide analyse.

 

Wie de optische illusies van Vasarely’s werk online wil beleven, kan dan weer in de virtuele realiteit van Decentraland terecht. Bezoekers aan dat metaversum kunnen er de kunstwerken ‘beleven’. Selfridges zet zo zijn eerste stappen in het metaversum, en wil die virtuele wereld ook toegankelijker maken voor consumenten.

 

Selfridges heeft met co-creatieproject Universe een mooi voorbeeld van innovatie in het warenhuiswezen te pakken. Meer lezen over The Future of Department Stores? Klik hier voor meer inspirerende voorbeelden en cases.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wat retailers kunnen met de NFT-hype? Selfridges weet het antwoord: als eerste fysieke retailer verkoopt de Britse warenhuisketen NFT’s, in dit geval digitale versies van de optische illusiekunst van de Hongaarse kunstenaar Victor Vasarely.   Kunst en retail vinden elkaar “We blijven zoeken naar nieuwe en opwindende manieren om de retail opnieuw uit te vinden”, kondigt Selfridges Universe aan. Dat is een exclusieve samenwerking tussen het Britse warenhuis, modehuis Paco Rabanne en de Fondation Vasarely van Op Art-kunstenaar Vasarely. Tussen januari en maart dompelt de retailer klanten onder in de wereld van de optische illusies van Vasarely, zowel in de...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels

    Jongeren geven hun zakgeld uit aan kleren die ze niet kunnen dragen. We beginnen krekels te eten omdat Chinezen ons rundvlees inpalmen. En we zijn met zoveel op deze wereld dat ziektes de hele wereldhandel platleggen. Wat komt op ons af? Wat wordt de ‘future of shopping’?

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Samenwerking met Ochama maakt ook van Blokker een platform

    Ochama, dochterbedrijf van het Chinese concern JD.com, opent afhaalpunten bij Blokker. Een slimme win-win: de webwinkel kan zo sneller opschalen in Nederland, terwijl Blokker het aanbod uitbreidt en nieuwe klanten aantrekt.

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Op zoek naar de retailinnovatie van het jaar: wie volgt de Eco-Score op?

    De Mercuriusprijs, de meest prestigieuze bekroning in de retail, focust dit jaar meer dan ooit op innovatie in de brede zin. De jury kijkt uit naar uw dossier: inschrijven kan nog tot en met 17 juni.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be