RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Selfridges verkoopt kunst, NFT’s en fashion in bijzondere samenwerking

icon
Algemeen14 januari, 2022

Wat retailers kunnen met de NFT-hype? Selfridges weet het antwoord: als eerste fysieke retailer verkoopt de Britse warenhuisketen NFT’s, in dit geval digitale versies van de optische illusiekunst van de Hongaarse kunstenaar Victor Vasarely.

 

Kunst en retail vinden elkaar

“We blijven zoeken naar nieuwe en opwindende manieren om de retail opnieuw uit te vinden”, kondigt Selfridges Universe aan. Dat is een exclusieve samenwerking tussen het Britse warenhuis, modehuis Paco Rabanne en de Fondation Vasarely van Op Art-kunstenaar Vasarely. Tussen januari en maart dompelt de retailer klanten onder in de wereld van de optische illusies van Vasarely, zowel in de fysieke winkel als online in het ‘metaversum’.

 

The Selfridges Corner Shop, een “tentoonstelling-‘meets’-retailruimte” in de Londense vestiging, zal 55 werken van Vasarely tentoon stellen. Het zijn werken die voor het eerst in vijftig jaar naar het Verenigd Koninkrijk komen. Liefst 37 ervan kunnen ook ter plaatse worden gekocht. Modemerk Paco Rabanne stapt mee in het project en zet zijn nieuwe zomercollectie helemaal in het teken van de geometrische vormen van Vasarely. De collectie wordt bij Selfridges getoond naast de kunstwerken, samen met enkele iconische vintagejurken van het label. 

 

Eerste fysieke NFT-verkoop

Er is ook een opmerkelijke digitale component: niet alleen zijn sommige producten exclusief online te koop, Selfridges wordt ook de eerste fysieke retailer die NFT’s verkoopt. Een reeks zeldzame schilderijen van Vasarely en vintage ontwerpen van Paco Rabanne worden als digitale kunstwerken aangeboden. De prijzen variëren tussen de 2000 en 100.000 Britse pond, gewoon te betalen aan de kassa.

 

Niet alleen de fysieke verkoop van NFT’s is bijzonder, ook uniek zijn de vaste prijzen waaraan Selfridges de digitale kunstwerken aanbiedt. Doorgaans worden NFT’s verkocht per opbod op online veilingsites en wordt steeds met cryptomunten betaald. Over mogelijke retailtoepassingen van NFTs schreven we deze week nog een uitgebreide analyse.

 

Wie de optische illusies van Vasarely’s werk online wil beleven, kan dan weer in de virtuele realiteit van Decentraland terecht. Bezoekers aan dat metaversum kunnen er de kunstwerken ‘beleven’. Selfridges zet zo zijn eerste stappen in het metaversum, en wil die virtuele wereld ook toegankelijker maken voor consumenten.

 

Selfridges heeft met co-creatieproject Universe een mooi voorbeeld van innovatie in het warenhuiswezen te pakken. Meer lezen over The Future of Department Stores? Klik hier voor meer inspirerende voorbeelden en cases.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wat retailers kunnen met de NFT-hype? Selfridges weet het antwoord: als eerste fysieke retailer verkoopt de Britse warenhuisketen NFT’s, in dit geval digitale versies van de optische illusiekunst van de Hongaarse kunstenaar Victor Vasarely.   Kunst en retail vinden elkaar “We blijven zoeken naar nieuwe en opwindende manieren om de retail opnieuw uit te vinden”, kondigt Selfridges Universe aan. Dat is een exclusieve samenwerking tussen het Britse warenhuis, modehuis Paco Rabanne en de Fondation Vasarely van Op Art-kunstenaar Vasarely. Tussen januari en maart dompelt de retailer klanten onder in de wereld van de optische illusies van Vasarely, zowel in de...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen6 juni, 2023
    Van Aldi tot ZEB: hoe retailers omgaan met de ‘war for talent’

    In een krappe arbeidsmarkt zetten retailers sterker in op ‘employer branding’, welzijn op het werk en werknemersbetrokkenheid. Nood aan inspiratie? Retailers getuigen op het HR & People Congress van RetailDetail.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN