Tv-zender Vijf krijgt boete voor publireportage Albert Heijn

Tv-zender Vijf krijgt boete voor publireportage Albert Heijn

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft televisiezender Vijf een boete van 3.000 euro opgelegd omdat de zender het Mediadecreet heeft geschonden. Alles draait rond een publireportage van supermarktketen Albert Heijn.

“Geen informatieve inhoud”

Het Mediadecreet bepaalt dat het aandeel van reclamespots en telewinkelspots per klokuur hooguit 20% mag bedragen. Publireportages vallen niet onder die 20%-regel, maar dan moet het accent in de publireportage liggen op redactionele en informatieve inhoud, bijvoorbeeld info over producten of over hoe men met bepaalde ingrediënten bepaalde gerechten kan maken.

 

In de publireportage over Albert Heijn ontbreekt de informatieve inhoud echter volledig, zegt de VRM na onderzoek van de beelden. Volgens de mediaregulator worden in de desbetreffende uitzending in hoofdzaak sfeerbeelden geschetst. Daarom beschouwt de VRM de bewuste publireportage als een reclamespot, en die valt dus onder de fameuze 20%-regel.

 

De VRM stelt vast dat Vijf op deze wijze 13 minuten en 55 seconden aan reclame besteedt tussen 19 uur en 20 uur, waardoor het maximaal toegelaten percentage zendtijd van 20% voor reclame- en telewinkelspots ruimschoots werd overschreden.” En dat komt de zender op een boete van 3.000 euro te staan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top