Tv-zender Vijf krijgt boete voor publireportage Albert Heijn

Tv-zender Vijf krijgt boete voor publireportage Albert Heijn

Tv-zender Vijf krijgt boete voor publireportage Albert Heijn

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft televisiezender Vijf een boete van 3.000 euro opgelegd omdat de zender het Mediadecreet heeft geschonden. Alles draait rond een publireportage van supermarktketen Albert Heijn.

“Geen informatieve inhoud”

Het Mediadecreet bepaalt dat het aandeel van reclamespots en telewinkelspots per klokuur hooguit 20% mag bedragen. Publireportages vallen niet onder die 20%-regel, maar dan moet het accent in de publireportage liggen op redactionele en informatieve inhoud, bijvoorbeeld info over producten of over hoe men met bepaalde ingrediënten bepaalde gerechten kan maken.

 

In de publireportage over Albert Heijn ontbreekt de informatieve inhoud echter volledig, zegt de VRM na onderzoek van de beelden. Volgens de mediaregulator worden in de desbetreffende uitzending in hoofdzaak sfeerbeelden geschetst. Daarom beschouwt de VRM de bewuste publireportage als een reclamespot, en die valt dus onder de fameuze 20%-regel.

 

De VRM stelt vast dat Vijf op deze wijze 13 minuten en 55 seconden aan reclame besteedt tussen 19 uur en 20 uur, waardoor het maximaal toegelaten percentage zendtijd van 20% voor reclame- en telewinkelspots ruimschoots werd overschreden.” En dat komt de zender op een boete van 3.000 euro te staan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.