Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign

Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign

De Universiteit Hasselt lanceert deze week het Retail Design Lab, een kenniscentrum rond retaildesign, en een bijhorende website. Op de website retaildesignlab.be worden wetenschappelijke inzichten specifiek voor de retailsector verzameld.

 

Alle wetenschappelijke kennis gebundeld

Het Retail Design Lab van de Faculteit Architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt staat voor het toepassen van wetenschappelijke kennis bij de ontwikkeling van winkelconcepten en interieurs. Het kenniscentrum heeft zo alle kennis verzameld rond retaildesign, die voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek, en dit uit heel de wereld. 

 

Hun belangrijkste missie? De beleving van de klant in winkels verbeteren door in te grijpen in het design van de winkel. “Gezien online retailers staan voor gemak, prijs en aanbod, zou het fysieke punt maar beter inzetten op beleving en service”, legt Katelijn Quartier, onderzoeker aan de Universiteit Hasselt, uit.

 

Tools voor de praktijk

De Faculteit wil met dit kenniscentrum onderzoek dichter bij de praktijk brengen. Het Retail Design Lab biedt wetenschappelijk ondersteuning aan retailers en ontwerpers op vier verschillende manieren: 

 

  • met tools om meer belevingsgerichte winkels te creëren – waaronder een DIY Fashion store audit, die aan de hand van een vragenlijst de beleving in de winkel in kaart brengt; 
  • met het aanbieden van designrichtlijnen (tips & tricks) komende uit onderzoek in retail en retaildesign wereldwijd; 
  • enkele case studies om dit alles te illustreren; 
  • en met opleidingen aan retailers, ontwerpers, en marketeers. 

 

Consultancy door multidisciplinair team

Naast onderwijs en onderzoek staat het Retail Design Lab ook voor wetenschappelijke consultancy. Ontwerpers en retailers kunnen experts van het lab inhuren om advies te verlenen gebaseerd op wetenschappelijke inzichten of om hen bij te staan in het maken van gefundeerde beslissingen in het ontwerpproces. Discussies gaan dus niet langer over mooi of lelijk, maar over een objectieve kijk vanuit de consument: wat verwacht hij/zij van een winkelomgeving? 

 

Binnen het team van het Retail Design Lab zit dan ook expertise vanuit retaildesign, omgevingspsychologie, marketing, communicatie, trendwatching en meer. De experts kijken naar perceptie, het gedrag en de emotie van de consument. Het onderzoek is ook nauw verweven met de opleidingen die de faculteit van de UHasselt organiseert en de projecten die ze er doen.

 

De website is het resultaat van een tweejarig project dat grotendeels gesubsidieerd is door de Vlaio, en komt mede in samenwerking met RetailDetail tot stand.