Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign | RetailDetail

Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign

Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign

De Universiteit Hasselt lanceert deze week het Retail Design Lab, een kenniscentrum rond retaildesign, en een bijhorende website. Op de website retaildesignlab.be worden wetenschappelijke inzichten specifiek voor de retailsector verzameld.

 

Alle wetenschappelijke kennis gebundeld

Het Retail Design Lab van de Faculteit Architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt staat voor het toepassen van wetenschappelijke kennis bij de ontwikkeling van winkelconcepten en interieurs. Het kenniscentrum heeft zo alle kennis verzameld rond retaildesign, die voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek, en dit uit heel de wereld. 

 

Hun belangrijkste missie? De beleving van de klant in winkels verbeteren door in te grijpen in het design van de winkel. “Gezien online retailers staan voor gemak, prijs en aanbod, zou het fysieke punt maar beter inzetten op beleving en service”, legt Katelijn Quartier, onderzoeker aan de Universiteit Hasselt, uit.

 

Tools voor de praktijk

De Faculteit wil met dit kenniscentrum onderzoek dichter bij de praktijk brengen. Het Retail Design Lab biedt wetenschappelijk ondersteuning aan retailers en ontwerpers op vier verschillende manieren: 

 

  • met tools om meer belevingsgerichte winkels te creëren – waaronder een DIY Fashion store audit, die aan de hand van een vragenlijst de beleving in de winkel in kaart brengt; 
  • met het aanbieden van designrichtlijnen (tips & tricks) komende uit onderzoek in retail en retaildesign wereldwijd; 
  • enkele case studies om dit alles te illustreren; 
  • en met opleidingen aan retailers, ontwerpers, en marketeers. 

 

Consultancy door multidisciplinair team

Naast onderwijs en onderzoek staat het Retail Design Lab ook voor wetenschappelijke consultancy. Ontwerpers en retailers kunnen experts van het lab inhuren om advies te verlenen gebaseerd op wetenschappelijke inzichten of om hen bij te staan in het maken van gefundeerde beslissingen in het ontwerpproces. Discussies gaan dus niet langer over mooi of lelijk, maar over een objectieve kijk vanuit de consument: wat verwacht hij/zij van een winkelomgeving? 

 

Binnen het team van het Retail Design Lab zit dan ook expertise vanuit retaildesign, omgevingspsychologie, marketing, communicatie, trendwatching en meer. De experts kijken naar perceptie, het gedrag en de emotie van de consument. Het onderzoek is ook nauw verweven met de opleidingen die de faculteit van de UHasselt organiseert en de projecten die ze er doen.

 

De website is het resultaat van een tweejarig project dat grotendeels gesubsidieerd is door de Vlaio, en komt mede in samenwerking met RetailDetail tot stand. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?