Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign

Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign

De Universiteit Hasselt lanceert deze week het Retail Design Lab, een kenniscentrum rond retaildesign, en een bijhorende website. Op de website retaildesignlab.be worden wetenschappelijke inzichten specifiek voor de retailsector verzameld.

 

Alle wetenschappelijke kennis gebundeld

Het Retail Design Lab van de Faculteit Architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt staat voor het toepassen van wetenschappelijke kennis bij de ontwikkeling van winkelconcepten en interieurs. Het kenniscentrum heeft zo alle kennis verzameld rond retaildesign, die voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek, en dit uit heel de wereld. 

 

Hun belangrijkste missie? De beleving van de klant in winkels verbeteren door in te grijpen in het design van de winkel. “Gezien online retailers staan voor gemak, prijs en aanbod, zou het fysieke punt maar beter inzetten op beleving en service”, legt Katelijn Quartier, onderzoeker aan de Universiteit Hasselt, uit.

 

Tools voor de praktijk

De Faculteit wil met dit kenniscentrum onderzoek dichter bij de praktijk brengen. Het Retail Design Lab biedt wetenschappelijk ondersteuning aan retailers en ontwerpers op vier verschillende manieren: 

 

  • met tools om meer belevingsgerichte winkels te creëren – waaronder een DIY Fashion store audit, die aan de hand van een vragenlijst de beleving in de winkel in kaart brengt; 
  • met het aanbieden van designrichtlijnen (tips & tricks) komende uit onderzoek in retail en retaildesign wereldwijd; 
  • enkele case studies om dit alles te illustreren; 
  • en met opleidingen aan retailers, ontwerpers, en marketeers. 

 

Consultancy door multidisciplinair team

Naast onderwijs en onderzoek staat het Retail Design Lab ook voor wetenschappelijke consultancy. Ontwerpers en retailers kunnen experts van het lab inhuren om advies te verlenen gebaseerd op wetenschappelijke inzichten of om hen bij te staan in het maken van gefundeerde beslissingen in het ontwerpproces. Discussies gaan dus niet langer over mooi of lelijk, maar over een objectieve kijk vanuit de consument: wat verwacht hij/zij van een winkelomgeving? 

 

Binnen het team van het Retail Design Lab zit dan ook expertise vanuit retaildesign, omgevingspsychologie, marketing, communicatie, trendwatching en meer. De experts kijken naar perceptie, het gedrag en de emotie van de consument. Het onderzoek is ook nauw verweven met de opleidingen die de faculteit van de UHasselt organiseert en de projecten die ze er doen.

 

De website is het resultaat van een tweejarig project dat grotendeels gesubsidieerd is door de Vlaio, en komt mede in samenwerking met RetailDetail tot stand. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top