Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign | RetailDetail

Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign

Universiteit Hasselt lanceert kenniscentrum rond retaildesign

De Universiteit Hasselt lanceert deze week het Retail Design Lab, een kenniscentrum rond retaildesign, en een bijhorende website. Op de website retaildesignlab.be worden wetenschappelijke inzichten specifiek voor de retailsector verzameld.

 

Alle wetenschappelijke kennis gebundeld

Het Retail Design Lab van de Faculteit Architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt staat voor het toepassen van wetenschappelijke kennis bij de ontwikkeling van winkelconcepten en interieurs. Het kenniscentrum heeft zo alle kennis verzameld rond retaildesign, die voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek, en dit uit heel de wereld. 

 

Hun belangrijkste missie? De beleving van de klant in winkels verbeteren door in te grijpen in het design van de winkel. “Gezien online retailers staan voor gemak, prijs en aanbod, zou het fysieke punt maar beter inzetten op beleving en service”, legt Katelijn Quartier, onderzoeker aan de Universiteit Hasselt, uit.

 

Tools voor de praktijk

De Faculteit wil met dit kenniscentrum onderzoek dichter bij de praktijk brengen. Het Retail Design Lab biedt wetenschappelijk ondersteuning aan retailers en ontwerpers op vier verschillende manieren: 

 

  • met tools om meer belevingsgerichte winkels te creëren – waaronder een DIY Fashion store audit, die aan de hand van een vragenlijst de beleving in de winkel in kaart brengt; 
  • met het aanbieden van designrichtlijnen (tips & tricks) komende uit onderzoek in retail en retaildesign wereldwijd; 
  • enkele case studies om dit alles te illustreren; 
  • en met opleidingen aan retailers, ontwerpers, en marketeers. 

 

Consultancy door multidisciplinair team

Naast onderwijs en onderzoek staat het Retail Design Lab ook voor wetenschappelijke consultancy. Ontwerpers en retailers kunnen experts van het lab inhuren om advies te verlenen gebaseerd op wetenschappelijke inzichten of om hen bij te staan in het maken van gefundeerde beslissingen in het ontwerpproces. Discussies gaan dus niet langer over mooi of lelijk, maar over een objectieve kijk vanuit de consument: wat verwacht hij/zij van een winkelomgeving? 

 

Binnen het team van het Retail Design Lab zit dan ook expertise vanuit retaildesign, omgevingspsychologie, marketing, communicatie, trendwatching en meer. De experts kijken naar perceptie, het gedrag en de emotie van de consument. Het onderzoek is ook nauw verweven met de opleidingen die de faculteit van de UHasselt organiseert en de projecten die ze er doen.

 

De website is het resultaat van een tweejarig project dat grotendeels gesubsidieerd is door de Vlaio, en komt mede in samenwerking met RetailDetail tot stand. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top