Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging.
Retailers blijven jonger
We konden het onlangs in de pers vernemen: Vlaamse bedrijven stellen nu gemiddeld evenveel vijftigers als dertigers te werk. De acute vergrijzingsgolf die we in het Westen meemaken houdt potentieel een risico in voor onze arbeidsmarkt. Wanneer binnen enkele jaren de generatie van vijftigplussers met pensioen gaat, zal het de vraag zijn of we voldoende jonge arbeidskrachten hebben om hen te vervangen.
Toch geldt bovenstaande stelling niet voor alle sectoren. HR-dienstverlener SD Worx nam een steekproef van de 30.000 werknemers tewerkgesteld in paritair comité 311. Daaruit blijkt dat retail een van de belangrijkste sectoren blijft voor de tewerkstelling van jongeren: “Het percentage dertigjarigen in retail is nagenoeg het dubbele van het aantal vijftigplussers”, zegt Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx. “Daarmee gaat de sector tegen de trend in. Dan spreken we nog niet van de grote hoeveelheid twintigers die in de sector actief is. Deze groep is goed voor liefst 25% van de bezetting.”
Buitenkansen voor de jeugd
De retailsector blijft dus aantrekkelijk voor de jeugd, en niet alleen omwille van de lage instapvereisten voor verkopend personeel. “Retail blijft een sector van kansen, voor werknemers die zichzelf willen ontwikkelen en meegroeien met het bedrijf. De laatste jaren tekenen zich ook nieuwe trends af. Zo zijn er conceptgebonden jobs die zich specifiek richten tot jonge hipsters. Voor deze werknemers is er een enorm aanbod bij nieuwe formules en hippe intreders op de Belgische markt. Een mooi recent voorbeeld is de schoenenketen vanHaren, die de Belgische markt betreedt met hippe formules als Snipes en Solebox – onderdelen van de grootste schoenengroep wereldwijd, Deichmann. Wie zich dus afvraagt waar de jeugd tegenwoordig uithangt… die doet er goed aan om even aan de retailsector te denken.”