RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie
In dit artikel
  • Bedrijven BolWooden Gifts and More
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Verkopen via bol.com is een risicoloze investering”

icon
Algemeen15 juni, 2022
Dennis Marechal, Wooden Gifts and More

Verkopen via bol.com? Sommige ondernemers hebben nog koudwatervrees, maar voor Dennis Marechal van Wooden Gifts and More is het een no-brainer: “Op geen enkele andere manier bereik ik zo’n groot publiek.”

Een ander publiek

Sinds enkele jaren verkoopt Dennis Marechal zijn handgemaakte pennen en briefopeners niet enkel in z’n eigen webshop en op Etsy, maar ook op het platform van bol.com. Die beslissing heeft de jonge ondernemer in staat gesteld om een volledig nieuw publiek te bereiken. De omzet ging sinds de start 40 tot 50% hoger.

“Als ik kijk naar het publiek dat ik bereik met m’n eigen webshop en social media, dan zijn dat mensen die heel veel handgemaakte en duurzame producten kopen, mensen die groot belang hechten aan het verhaal erachter. Bij bol.com zijn het veelal mensen die een cadeautje nodig hebben, en dan even bij bol.com gaan kijken, omdat ze daar een breed aanbod hebben. Die kracht heeft bol.com, dat kan je met niks anders vergelijken in België of Nederland.”

Wat aanwezigheid op het platform van bol.com zo mooi maakt, is dat het verkoopproces zo goed als organisch verloopt. “Als mensen online een pen zoeken, of een houten geschenk, dan komen ze bij mij uit. Dat is de kracht van bol.com: ook als mensen op Google zoeken naar een houten pen, komen ze toch op bol.com uit. Zonder het platform zou ik die mensen nooit bereiken. Het is een ander publiek.”

Bereik en gemak

Toch kost verkoop via bol.com ook wel wat: je staat als verkooppartner marge af. Is het sop de kool dan waard? “Absoluut. Het grote voordeel is dat het niks kost, tot je iets verkocht hebt. Op andere platformen betaal je listing fees, nog voor je iets verkocht hebt. Geen grote bedragen, maar voor mensen die pas starten telt dat wel. Bij bol.com betaal je soms 15% commissie, afhankelijk van de categorie waarin je verkoopt. Als je dan kijkt naar het bereik en de naamsbekendheid die je ermee krijgt, dan denk ik dat 15% nog goedkoop is. Je bespaart namelijk op de kosten die je zelf aan de naamsbekendheid zou uitgeven.”

13 miljoen klanten in Nederland en België, zo’n publiek kan je haast niet bereiken op een andere manier, denkt hij. “Dan zou je enorm veel geld moeten investeren in advertenties, zonder garantie dat het gaat werken. Op bol.com is het een risicoloze investering. Ik ben ervan overtuigd dat een 15% commissie heel fair is voor ondernemers. Nu, ik besef wel dat ik spreek vanuit een luxepositie: ik maak unieke producten en heb dus geen last van prijsoorlogen met concurrenten. Maar ik denk dat het ook geldt voor andere verkooppartners.”

Samenwerken met bol.com gaat ook gepaard met flink wat gemak: “Ik hoef enkel het verzendlabel af te drukken.” Verkooppartners die dat wensen, kunnen beroep doen op een waaier aan logistieke oplossingen op het platform, van voorraadopslag tot verzenden via aantrekkelijke tarieven. Het ontzorgen gaat ver: bol.com beantwoordt desgewenst ook klantvragen over de levering.

Toekomstambities

Bovendien helpt bol.com startende ondernemers goed bij het opzetten van hun onlinewinkel. “Ze hebben een heleboel video’s die duidelijk uitleggen hoe je het aanpakt. Wat heb ik nodig om bij bol.com te starten? Wat zijn de risico’s? Dat is goed gedocumenteerd. Het maakt ook niet uit of je twee producten verkoopt of drieduizend. Wanneer je specifieke vragen stelt, krijg je snel antwoord. Ze nemen de tijd voor je, zelfs nog voor je goed en wel begonnen bent.”

Wat zijn de verdere ambities van ondernemer Dennis Marechal? “Binnen enkele weken ga ik mijn studies afronden. Ik zou mijn activiteiten graag uitbreiden, bijvoorbeeld naar de wereld van de koffie. Ik heb ook een gerecycleerde pen die ik maak van oude melkbussen en jerrycans. Met dat proces zou ik nog meer willen doen. Maar misschien ga ik eerst nog enkele jaren elders werken.”

Samen met bol.com kan je als ondernemer enorme stappen maken om door te groeien. De kracht van een platform is immers dat alle partners elkaar versterken. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van. Hoe je het concreet aanpakt? Dat ontdek je via bol.com/samendoorgroeien.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Shein mikt op recordwinst ondanks tegenwind

    Shein verwacht in 2025 een recordwinst van 2 miljard dollar (1,73 miljard euro) te boeken. Prijsverhogingen en kostenbesparingen compenseren de invoerheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump.

  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Visa op de RetailDetail Night: “Niet de consument maar zijn AI-agent is straks je klant”

    Maak je klaar voor de volgende grote omwenteling, want binnenkort is je klant niet langer de consument, maar zijn AI-agent. Volgens Eric Spapens, hoofd Business Development bij Visa België en Luxemburg, is de vierde grote retailrevolutie op til.

  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Marktaandeel bol groeit ondanks rivaliteit met Amazon

    In de concurrentiestrijd met Amazon is er geen ruimte voor arrogantie, zegt topman Frans Muller van Ahold Delhaize, eigenaar van webwinkel bol. De online marktleider in de Benelux is sterk lokaal verankerd maar moet alert blijven. Sterke omzetgroei Zowel in België als in Nederland plant Amazon de komende jaren miljarden...

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    E.Leclerc steekt grens over naar België
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN