RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags babywinkel
  • Bedrijven De Gele Flamingo
  • Onderwerpen RetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Antwerpen
  • Personen Sophie Claes
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“We mikken op 25 miljoen euro in 2025” (Sophie Claes, De Gele Flamingo)

icon
Algemeen16 februari, 2022
Sophie Claes, De Gele Flamingo

Hoe word je de Coolblue van de babywereld? De Gele Flamingo combineert een compleet aanbod met een uniek emotioneel verhaal, dat nu ook de grenzen overschrijdt. “Ondernemers zijn vaak te bescheiden”, vindt oprichtster Sophie Claes.

25 miljoen in 2025

Baby-, kinder- en lifestyleretailer De Gele Flamingo sloot 2021 af met een omzet van 6,5 miljoen euro, een stijging van wel 30% in vergelijking met 2020. Een sterk verhaal, maar de ambitie reikt nog veel hoger: tegen 2025 mikt e-commerce experte Sophie Claes op 25 miljoen euro. Hoe ze die doelstelling wil waarmaken, daarover vertelt ze meer op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, op 24 maart. In een gesprek met RetailDetail licht ze al enkele tipjes van de sluier.

“Het is een combinatie van factoren”, denkt ze. “We spelen sterk in op de nieuwste trends: we zijn vaak de eerste een nieuw merk of product exclusief op te nemen. We blijven continu innoveren om ons te onderscheiden.” De Gele Flamingo wil een ‘one stop shop’ zijn, die zowel de praktische babyspullen aanbiedt als mooie en duurzame lifestyle- en decoratieproducten. “Het volledige pakket dus, nog aangevuld met producten voor volwassenen, omdat we zagen dat bijvoorbeeld een leuke lamp voor de kinderkamer toch ook in de living belandde.”

Achter de schermen

Er speelt ook een belangrijke gevoelscomponent mee: de aankoop van babyspullen is immers een emotionele aangelegenheid. “We merken dat klanten ons vaak taggen op sociale media, wanneer ze bij ons iets hebben gekocht. We slagen erin een gevoel van nabijheid op te roepen, mensen hebben de indruk dat ze ons kennen, ook al hebben ze ons nog nooit ontmoet. Dat is wel bijzonder voor een webshop.”

De Gele Flamingo hanteert een speelse toon in de communicatie en deelt veel filmpjes en verhalen over wat zich achter de schermen afspeelt in het bedrijf. “We zijn een hecht team, met een grote betrokkenheid. Er wordt hier keihard gewerkt, maar ook veel gelachen. Die ‘fun’ weten we goed naar buiten te brengen. Dat maakt de beleving bij ons heel anders dan bij de meeste webshops.”

Geen meesterplan

Eén en ander helpt ook bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers: “Je leest vaak dat retailers het moeilijk hebben om goeie mensen te vinden, zeker voor lastige jobs, zoals orderpickers in het magazijn. Maar wij krijgen heel veel reacties. De mensen die hier op gesprek komen, geven aan dat ze het gevoel hebben dat ze het team al kennen, dat ze weten wat er speelt en hoe het er aan toe gaat.”

Een groot ‘masterplan’ zit daar nochtans niet achter, zegt Claes: “Je kan dat niet forceren, dat zou fake overkomen. Het is er vanzelf gekomen: we zijn onszelf, we tonen waar we mee bezig zijn. Door de feedback die we kregen van klanten, zijn we er ons wel wat meer bewust van geworden, maar we orkestreren het niet.”

Influencers inzetten

Intussen zet De Gele Flamingo de eerste internationale stappen: in november opende het bedrijf een Engelstalige webshop, om het toenemende aantal buitenlandse klanten te bedienen. “We zien dat de meeste bestellingen afkomstig zijn uit Duitsland. Daar gaan we nu met influencers aan de slag om onze naambekendheid te vergroten. Het leuke is dat we al veel volgers hebben, dus willen ze graag met ons samenwerken.”

Ondernemers zijn vaak te bescheiden, vindt Claes. “Ik ben altijd heel ambitieus geweest. Elk jaar stel ik hoge targets, maar we halen ze wel.” Nu het magazijn volledig geautomatiseerd is, kan de retailer opschalen. Marketing wordt een prioriteit. De onderneemster ziet nog veel potentieel voor de geboortelijstenwinkel bijvoorbeeld. “De gemiddelde waarde stijgt, doordat we er nu ook duurdere items op zetten, zoals kinderkamers.”

Verkopen via bol.com

Sinds kort verkoopt De Gele Flamingo op het platform van bol.com. “Veel van onze merken willen daar niet aanwezig zijn. Dat juichen we toe, zo behouden we het unieke karakter van een speciaalzaak. Anderzijds is er een publiek dat enkel op bol.com koopt, en als er merken zijn die het wél toelaten, dan wil ik die omzet ook wel. Vanaf de eerste maand overtrof de verkoop onze verwachtingen, niet alleen in de drukke eindejaarsperiode maar ook in januari en februari. Je moet wel je prijszetting en je marges in de gaten houden.”

Af en toe organiseert Sophie Claes zelf een webinar om startende ondernemers op weg te zetten. Op 24 maart komt ze haar verhaal toelichten op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt in Antwerpen. Op de affiche ook onder andere moderetailer C&A, gezonde restaurantketen EXKi en Ochama, het gerobotiseerde omnichannelconcept van de Chinese internetgigant JD.com. Binnenkort maken we nog meer namen bekend. Via deze link vind je alle praktische informatie en kan je je tickets bestellen. Wacht niet te lang: de plaatsen zijn beperkt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • babywinkel

Hoe word je de Coolblue van de babywereld? De Gele Flamingo combineert een compleet aanbod met een uniek emotioneel verhaal, dat nu ook de grenzen overschrijdt. “Ondernemers zijn vaak te bescheiden”, vindt oprichtster Sophie Claes. 25 miljoen in 2025 Baby-, kinder- en lifestyleretailer De Gele Flamingo sloot 2021 af met een omzet van 6,5 miljoen euro, een stijging van wel 30% in vergelijking met 2020. Een sterk verhaal, maar de ambitie reikt nog veel hoger: tegen 2025 mikt e-commerce experte Sophie Claes op 25 miljoen euro. Hoe ze die doelstelling wil waarmaken, daarover vertelt ze meer op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, op 24 maart....

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen6 juni, 2023
    Van Aldi tot ZEB: hoe retailers omgaan met de ‘war for talent’

    In een krappe arbeidsmarkt zetten retailers sterker in op ‘employer branding’, welzijn op het werk en werknemersbetrokkenheid. Nood aan inspiratie? Retailers getuigen op het HR & People Congress van RetailDetail.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN