De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.
“Unieke branding”
Omdat de verschillende Limburgse gemeenten zien dat hun handelskernen het steeds moeilijker krijgen en vorige initiatieven er niet in slagen om ze uit het slop te halen, hebben Unizo en de Provincie Limburg de handen in elkaar geslagen om de handelskernen nieuw leven in te blazen. In het nieuwe plan gaan handelaars samen met het lokale bestuur, retailspecialisten en burgers op zoek naar wat hun omgeving uniek maakt. Die ideeën worden dan samengebracht in een actieplan, waarbij beleving in de handelskern een belangrijk aspect wordt. De provincie maakt daarvoor per project 150.000 euro aan subsidies vrij.
“Vandaag gaan Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren met deze methodiek aan de slag”, zegt gedeputeerde van Economie Erik Gerits aan Made in Limburg. “In 2019 is het de beurt aan vier andere gemeenten. Het doel is te komen tot een unieke ‘branding’ van iedere handelskern, die niet leidt tot concurrentie, maar tot sterke, complementaire relaties.”
“We zijn ervan overtuigd dat het bepalen van het unieke DNA per gemeente een andere en duurzame oplossing is voor bedrijvige kernen en de invulling van het lokale handelsapparaat”, voegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, daar aan toe. “Een complex probleem moet je immers samen aanpakken.”