Hubo neemt tuincentra Walter Van Gastel over

Hubo neemt tuincentra Walter Van Gastel over

Dat Hubo niet stilstaat, is algemeen geweten. Op twintig jaar tijd is de retailgroep erin geslaagd de nummer twee van de Belgische doe-het-zelfmarkt te worden. Ook in het buitenland is Hubo sinds 2006 een stuwende kracht via de Europese aankoopgroepering BricoAlliance. Nu komen daar nog de zes – binnenkort zeven – tuincentra van Walter Van Gastel bij, onthult topman Erwin Van Osta trots.

Bent u nu ook zinnens een tuin-imperium uit te bouwen? Sinds wanneer speelt deze gedachte eigenlijk?

E.V.O.: “Ik loop al een drietal jaar met het ideErwin Van Ostae, aangezien tuincentra best complementair zijn met wat wij doen. Ze komen deels overeen met de mannenwereld van de doe-het-zelf, maar zijn toch grotendeels een vrouwendomein. Er is dus enige overlapping, maar het is niet kannibaliserend: een perfecte match.

 

Bovendien is het een ideale piste als we nog willen groeien in België. Voor Hubo zie ik nog maximum potentieel voor 30 à 40 nieuwe winkels, daarna is het plafond wel bereikt. Als we marktverruiming willen, moeten we het zo doen.

 

Ik heb een kwantitatieve én kwalitatieve marktstudie laten uitvoeren, waaruit bleek dat AVEVE in ons land de enige grote retailer is in de tuinbranche. Het overige marktaandeel is verspreid over vele zelfstandigen. Er is een enorme versnippering in die markt en dat biedt bijzonder veel potentieel.”

 

Waarom viel uw oog op Van Gastel? Zal oprichter Walter Van Gastel met zijn ervaring ook zaken voor Hubo doen?

EWalter Van Gastel.V.O.: “Uit die marktstudie kwam Van Gastel als een zeer gekende onderneming met een goede reputatie, ondanks het beperkte formaat. Op dit moment zijn er immers nog maar zes winkels, binnenkort opent er een zevende in Ninove. Ik zie niettemin ruimte voor een vijftigtal vestigingen.

 

Hoe ik precies bij Walter Van Gastel terechtgekomen ben, is trouwens wel een leuke anekdote. We hebben elkaar leren kennen op de RetailDetail Night, waar Jorg Snoeck ons aan elkaar heeft voorgesteld. (lacht) Nadien hebben we contact gehouden en heeft Walter ook te kennen gegeven geïnteresseerd te zijn om te verkopen.

 

De kennis van Walter Van Gastel is fenomenaal op zijn expertisegebied, dus het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken. Walter blijft aan boord als een belangrijke bron van kennis.”

 

Blijft de naam behouden? Of wordt Van Gastel helemaal een deel van Hubo?

E.V.O.: “Zoals ik al zei, hebben de tuincentra Van Gastel een sterke naam. We hebben eigenlijk een parel gekocht wat expertise en imago betreft. Ik zie dus geen reden om de naam te veranderen. Het blijven dan ook twee aparte commerciële organisaties, met gescheiden sales- en marketingafdelingen en elk hun eigenheid.

 

Wel gaan we vanzelfsprekend wat Hubo-toetsen toevoegen. Zo zal de back-office gestroomlijnd worden. Waar synergieën gerealiseerd kunnen worden, zullen we dat zeker doen.”

 

Hubo kennende, weet ik zeker dat nu al een expansieplan klaarligt voor de keten Walter Van Gastel.

E.V.O.: “Wel, een vijftigtal winkels zitten er al zeker in. We gaan ons ook openstellen voor franchising. Grote zelfstandigen kunnen zich zo aansluiten bij een sterk en dynamisch geheel. Zeker als we daar nu nog onze logistiek en naam aan toevoegen, zullen we met Van Gastel een heel sterk verhaal neerzetten. Wie zich geroepen voelt, mag zich al aanmelden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top