Ecover wordt "grootste producent ecologische onderhoudsproducten van de wereld" | RetailDetail

Ecover wordt "grootste producent ecologische onderhoudsproducten van de wereld"

Ecover wordt "grootste producent ecologische onderhoudsproducten van de wereld"

Ecover neemt zijn Amerikaanse sectorgenoot in milieuvriendelijke was- en schoonmaakproducten Method over. Door de fusie ontstaat de grootste producent van ecologische onderhoudsproducten ter wereld.

Samen omzet van 160 miljoen euro

"De fusie van Ecover en Method biedt ons een strategische positie op de Amerikaanse markt – de grootste en snelst groeiende markt voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten – en Method krijgt een Europese partner met een ongeëvenaarde erfenis, een stevige milieureputatie en ecologische productievoorzieningen", zegt een enthousiaste Philip Malmberg, die in mei vorig jaar CEO werd van Ecover met de expliciete opdracht een groeistrategie voor het bedrijf uit te stippelen.

 

De twee bedrijven zijn samen goed voor een bruto-omzet van zo’n 200 miljoen dollar (omgerekend een kleine 160 miljoen euro) en bieden werk aan een 300 mensen. Ecover en Method zullen als merken naast elkaar blijven bestaan, maar de groep beschikt nu wel over een distributienetwerk dat zich uitstrekt over Europa, de Verenigde Staten, Azië en Australië. Welk bedrag met de overname gemoeid is, werd niet meegedeeld.

 

Milieupionier sinds de jaren 1970

Het Amerikaanse Method, met hoofdzetel in San Fransisco, is te koop in meer dan 40.000 winkels in Noord-Amerika, Europa, Australië en Azië en is het op zes na snelst groeiende privébedrijf in de Verenigde Staten (bron: Inc.500). Method werd in 2000 opgericht door twee vrienden, Adam Lowry en Eric Ryan.

 

Ecover is een pak ouder: het bedrijf werd al eind jaren 1970 opgericht en was destijds een heuse milieupionier-trendsetter in het wereldje van de schoonmaakproducten. Alles begon met een fosfaatvrij waspoeder, maar anno 2012 heeft Ecover al 35 verschillende onderhouds- en lichaamsverzorgingsproducten die worden verdeeld in 40 landen. Ecover beschikt over productievestigingen in Malle en het Franse Boulogne-sur-Mer en telt 162 voltijdse medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.