Ecover wordt "grootste producent ecologische onderhoudsproducten van de wereld"

Ecover wordt "grootste producent ecologische onderhoudsproducten van de wereld"

Ecover neemt zijn Amerikaanse sectorgenoot in milieuvriendelijke was- en schoonmaakproducten Method over. Door de fusie ontstaat de grootste producent van ecologische onderhoudsproducten ter wereld.

Samen omzet van 160 miljoen euro

"De fusie van Ecover en Method biedt ons een strategische positie op de Amerikaanse markt – de grootste en snelst groeiende markt voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten – en Method krijgt een Europese partner met een ongeëvenaarde erfenis, een stevige milieureputatie en ecologische productievoorzieningen", zegt een enthousiaste Philip Malmberg, die in mei vorig jaar CEO werd van Ecover met de expliciete opdracht een groeistrategie voor het bedrijf uit te stippelen.

 

De twee bedrijven zijn samen goed voor een bruto-omzet van zo’n 200 miljoen dollar (omgerekend een kleine 160 miljoen euro) en bieden werk aan een 300 mensen. Ecover en Method zullen als merken naast elkaar blijven bestaan, maar de groep beschikt nu wel over een distributienetwerk dat zich uitstrekt over Europa, de Verenigde Staten, Azië en Australië. Welk bedrag met de overname gemoeid is, werd niet meegedeeld.

 

Milieupionier sinds de jaren 1970

Het Amerikaanse Method, met hoofdzetel in San Fransisco, is te koop in meer dan 40.000 winkels in Noord-Amerika, Europa, Australië en Azië en is het op zes na snelst groeiende privébedrijf in de Verenigde Staten (bron: Inc.500). Method werd in 2000 opgericht door twee vrienden, Adam Lowry en Eric Ryan.

 

Ecover is een pak ouder: het bedrijf werd al eind jaren 1970 opgericht en was destijds een heuse milieupionier-trendsetter in het wereldje van de schoonmaakproducten. Alles begon met een fosfaatvrij waspoeder, maar anno 2012 heeft Ecover al 35 verschillende onderhouds- en lichaamsverzorgingsproducten die worden verdeeld in 40 landen. Ecover beschikt over productievestigingen in Malle en het Franse Boulogne-sur-Mer en telt 162 voltijdse medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

AS Watson wil Holland & Barrett overnemen

22/06/2017

AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, heeft gesprekken aangeknoopt rond een mogelijke overname van Holland & Barrett. AS Watson zou maar liefst een miljard pond (1,15 miljard euro) willen neertellen.

Estée Lauder verdubbelt gamma Victoria Beckham

22/06/2017

Het klikt duidelijk tussen Estée Lauder en Victoria Beckham. De eerste twee ‘limited collections’ die de ex-Spice Girl bedacht voor de Amerikaanse cosmeticareus waren in een mum van tijd uitverkocht, en dus komt er een vervolg.

Back to top