Rituals gestart met verovering van Frankrijk

Rituals gestart met verovering van Frankrijk

De Nederlandse cosmeticaketen Rituals heeft in Parijs zijn allereerste boetiek op Frans grondgebied geopend. Voor het jaareinde krijgt Parijs er nog minstens twee bij, terwijl ook Rijsel op de planning staat.

200 Franse winkels binnen de 10 jaar

Vorig week opende de eerste Franse Rituals zijn deuren in de Parijse wijk Le Marais (foto). De boetiek is 50 m² groot en laat de Parijzenaars kennismaken met het 400 referenties tellende gamma met (voor Fransen) ongewoon klinkende namen als Laughing Buddha, Ancient Samurai, Sakura of Tao.

 

Nog dit jaar komen er al zeker boetieks bij in het Parijse Forum des Halles en in de rue de Rivoli, mogelijks ook nog een of meer in de rand van Parijs. Voorts wil topman Raymond Cloosterman nog voor het jaareinde voet aan de grond krijgen in Rijsel: "Er is een potentieel voor 200 Rituals-boetieks in Frankrijk binnen dit en 10 jaar", klinkt het ambitieus in de Franse krant Le Figaro.

 

De Franse openingen maken deel uit van een ambitieus expansieplan: na de eerste stappen in de Verenigde Staten, Brazilië, Zwitserland en Noorwegen vorig jaar heeft het Nederlandse cosmeticamerk dit jaar zijn zinnen gezet op Luxemburg (begin februari), het Midden-Oosten, Australië en Frankrijk. Alles samen wil de retailer 80 nieuwe boetieks openen - waardoor de teller eind dit jaar op 420 moet staan - en nog eens een 300-tal verkoopcorners installeren in warenhuizen (wat het totaal op zo'n 1.400 moet brengen).

 

"Betere marge dan Chanel en Dior"

Behalve eigen boetieks wil Cloosterman, die Rituals in 2000 oprichtte, ook het beproefde concept van de 'Rituals shop-in-shop' uitrollen naar de Franse (luxe)warenhuizen en parfumerieën, naar het voorbeeld van wat de groep nu al doet bij De Bijenkorf in Nederland of bij Douglas in Duitsland.

 

Op die manier wil Rituals de concurrentie aangaan met Franse luxemerken als Chanel en Dior. "Wij bieden een betere marge per vierkante meter dan die merken", zegt de Nederlander. "Ons doel is op termijn 50% van onze omzet halen uit eigen boetieks, 20% uit warenhuizen en parfumeriezaken, 20% uit e-commerce en 10% uit travel retail." Rituals boekte in 2014 een omzetstijging met 30% en hoopt dit jaar een soortgelijke sprong te maken om zo de 400 miljoen euro omzet te ronden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top