“Autonome groei is zinvolle aanpak voor Jumbo” | RetailDetail

“Autonome groei is zinvolle aanpak voor Jumbo”

“Autonome groei is zinvolle aanpak voor Jumbo”
Foto: Jumbo

Jumbo wil snel een dertigtal winkels openen in België, blijkt uit tips van vastgoedmakelaars. Hoe schat retailprofessor Laurens Sloot de slaagkansen in? “Dit is een strategie die weinig risico’s inhoudt.”

Inkoopvoordeel

“Vlaanderen is een erg interessante markt voor Nederlandse retailers”, meent Laurens Sloot, algemeen directeur van EFMI Business School en bijzonder hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Het is welvarend, er wonen ruim zes miljoen mensen en er is geen grote taalbarrière. Er zijn wel culturele verschillen, maar die zijn toch kleiner voor een Brabants familiebedrijf als Jumbo dan voor een Noord-Hollands bedrijf als Albert Heijn. Bovendien hebben Nederlandse ketens een groot inkoopvoordeel tegenover Belgische. Albert Heijn hanteert min of meer dezelfde verkoopprijzen in België als in Nederland, maar in Nederland is het één van de duurste ketens en in Belgie één van de voordeligste. Dat geeft te denken. Zonder dat ik dat hard kan maken met concrete cijfers schat ik in dat de inkoopprijzen in Nederland ongeveer 3 tot 4% lager liggen dan in België, en dat tikt.”

 

Mocht Jumbo erin slagen om in Vlaanderen twintig tot dertig vestigingen te openen, dan is dat een strategie die eigenlijk weinig risico inhoudt, stelt onze gesprekpartner. Ook in een overbezette markt? “Ach, wat is overbezet? De meeste supermarktketens laten gezonde rendementen zien in België, dus er is vast wel ruimte voor een extra partij. Ook Albert Heijn is er in 5 jaar in geslaagd om ongeveer 400 miljoen euro omzet te halen met een bescheiden winst. Dus waarom zou Jumbo dat niet kunnen?”

 

Consolidatiegolf?

Jumbo zou dus een gelijkaardige piste kunnen bewandelen als AH. Een autonome groeistrategie is best zinvol, vindt Sloot. Zo leren ze Vlaanderen goed kennen, en omgekeerd zullen de Vlamingen Jumbo leren kennen. “Door winkels te openen in België, tonen ze ook aan Colruyt en Carrefour hoe competitief ze zijn. Dat is vaak de beste manier om uiteindelijk aan tafel te komen als het gaat om fusies en overnames.”

 

Het bedrijf van de familie Van Eerd, vandaag goed voor 6,7 miljard omzet, moet immers aan zijn continuïteit denken: ze kunnen niet voor eeuwig alleen blijven. Colruyt zou volgens sommige analisten een bijzonder geschikte partner zijn. Staat verdere consolidatie in de Benelux voor de deur? Je ziet wel vaker dat één fusie in een bepaalde sector een golf van verdere fusies op gang brengt. Voor Colruyt zou een samenwerking met Jumbo alleszins zeer interessant kunnen zijn, meent Sloot: “Ik heb veel respect voor Colruyt, het is één van de topformules in Europa. Via Jumbo zou de retailer inzicht kunnen krijgen in het Nederlandse inkoopgebeuren. Ook aansluiting bij Superunie zou interessant kunnen zijn voor Colruyt. Het is een publiek geheim dat Colruyt in het verleden al eens interesse heeft gehad in de Nederlandse keten Nettorama.”

 

Dat Jumbo naar België komt in de hoop op termijn Colruyt over te nemen, ziet Sloot vooralsnog niet als realistisch. “Colruyt is ongeveer twee keer zo groot en vier keer zo winstgevend als Jumbo, dus dat zie ik niet zomaar gebeuren. En de vraag is ook wat Jumbo zou kunnen toevoegen aan het Colruyt-concept, ik denk niet zoveel om eerlijk te zijn. De winkels van Carrefour zijn veel interessanter voor Jumbo, schat ik in. Als Carrefour haar Vlaamse winkels nog eens wil verkopen, dan denk ik dat Jumbo daar zeer geïnteresseerd in zou zijn.”

 

Troeven

Over welke sterke troeven beschikt Jumbo dan wel volgens Sloot? Een scherpe prijspositionering is er zeker één. “Van origine zijn ze een EDLP-speler, maar dat hebben ze wat moeten loslaten na de overnames van Super de Boer en C1000, twee ketens die wél het high-low spel speelden. Verder heeft Jumbo mooie winkels met een groot assortiment, vriendelijke medewerkers en lage prijzen. Jumbo spreekt de taal van het gewone volk. Ze zijn trouwens ook eigenaar van restaurantketen La Place.” Dat concept is in België mede door omstandigheden nooit verder gekomen dan één Antwerpse vestiging, maar heeft zeker potentieel.

 

Met welke formule zou Jumbo best de grens over trekken? “Voor de Jumbo City-winkels is het te vroeg, die bevinden zich nog in een testfase en er moet nog veel aan gesleuteld worden. De Foodmarkt-winkels zijn wél baanbrekend, maar het businessmodel is niet eenvoudig. Dus ik denk toch dat het met de gewone Jumbo-supermarkten zal zijn, winkels tussen de 800 en 1800 m². Maar wellicht dat Jumbo ook één of twee winkels van het Jumbo Foodmarkt concept neer wil zetten om het merk te bouwen in België.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top