90% Belgen vindt gezonde voeding belangrijk | RetailDetail

90% Belgen vindt gezonde voeding belangrijk

90% Belgen vindt gezonde voeding belangrijk
http://www.shutterstock.com/nl/pic-226567432/stock-photo-couple-having-lunch-at-rustic-gourmet-restaurant.html?src=OUJftV_FDJElRwRKj_jN9A-1-2

Negen op de tien Belgen vinden gezonde voeding belangrijk, maar bijna de helft weet niet wat gezonde voeding is en wat niet. Dat blijkt uit het onderzoek Food in Mind, dat naar de eetgewoonten van de Belg buitenshuis peilde.

Snacks en afhaalsystemen

Omdat ze niet goed weten wat gezond is, vinden heel wat Belgen het bovendien moeilijk om gezond te eten. Vier op de tien ondervraagden pleiten wel voor meer gezonde opties op de dessertkaart en drie op de tien zeggen liever kleinere porties te krijgen. Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren tussen 18 en 34 meer fan zijn van snacks dan de oudere leeftijdsgroepen. Ze vinden het bovendien belangrijk dat ze op elk moment van de dag eten kunnen kopen. Daarom willen ze restaurants die 24 uur per dag geopend zijn en afhaalsystemen hebben.

 

De consument wil daarnaast ook meer vrijheid op vlak van zijn keuzes: 46% wil zelf de grootte van de portie kunnen kiezen en 48% vindt het jammer een gerecht niet te kunnen bestellen vanwege één ingrediënt dat niet gesmaakt wordt. Het aandeel dat zelf zijn gerechten wil samenstellen loopt bij vrouwen zelfs op tot 70%.

 

Digitalisering belangrijk

De herkomst van de voeding is vooral belangrijk bij Franstaligen: 72% van hen hecht daar belang aan, terwijl dat bij Nederlandstaligen slechts 59% is. Drie op de vier ondervraagden spreken hun voorkeur uit voor Belgische producten en ook de Belgische keuken is nog steeds dominant, al maken buitenlandse keukens wel een opmars.

 

Bijna de helft van de Belgen zegt gerechten graag te delen en een derde wil zelfs verschillende gerechten op tafel, zodat er meer geproefd kan worden. Tot slot vindt 40% de digitalisering van de voedingswereld belangrijk en 20% maakt al gebruik van een voedingsapp. Vooral jongeren stellen daar hoge eisen: een derde van hen wil in een restaurant met een touchscreen zijn maaltijd kunnen samenstellen en 32% vindt wifi op restaurant een noodzaak. Het zijn echter wel de 55-plussers die sneller een chef zullen aanspreken als er iets fout loopt.

 

Voor zijn onderzoek bevroeg Food in Mind duizend Belgische consumenten naar hun voedingsgewoontes buitenshuis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top