RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

90% Belgen vindt gezonde voeding belangrijk

icon
Food14 juni, 2016

Negen op de tien Belgen vinden gezonde voeding belangrijk, maar bijna de helft weet niet wat gezonde voeding is en wat niet. Dat blijkt uit het onderzoek Food in Mind, dat naar de eetgewoonten van de Belg buitenshuis peilde.

Snacks en afhaalsystemen

Omdat ze niet goed weten wat gezond is, vinden heel wat Belgen het bovendien moeilijk om gezond te eten. Vier op de tien ondervraagden pleiten wel voor meer gezonde opties op de dessertkaart en drie op de tien zeggen liever kleinere porties te krijgen. Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren tussen 18 en 34 meer fan zijn van snacks dan de oudere leeftijdsgroepen. Ze vinden het bovendien belangrijk dat ze op elk moment van de dag eten kunnen kopen. Daarom willen ze restaurants die 24 uur per dag geopend zijn en afhaalsystemen hebben.

 

De consument wil daarnaast ook meer vrijheid op vlak van zijn keuzes: 46% wil zelf de grootte van de portie kunnen kiezen en 48% vindt het jammer een gerecht niet te kunnen bestellen vanwege één ingrediënt dat niet gesmaakt wordt. Het aandeel dat zelf zijn gerechten wil samenstellen loopt bij vrouwen zelfs op tot 70%.

 

Digitalisering belangrijk

De herkomst van de voeding is vooral belangrijk bij Franstaligen: 72% van hen hecht daar belang aan, terwijl dat bij Nederlandstaligen slechts 59% is. Drie op de vier ondervraagden spreken hun voorkeur uit voor Belgische producten en ook de Belgische keuken is nog steeds dominant, al maken buitenlandse keukens wel een opmars.

 

Bijna de helft van de Belgen zegt gerechten graag te delen en een derde wil zelfs verschillende gerechten op tafel, zodat er meer geproefd kan worden. Tot slot vindt 40% de digitalisering van de voedingswereld belangrijk en 20% maakt al gebruik van een voedingsapp. Vooral jongeren stellen daar hoge eisen: een derde van hen wil in een restaurant met een touchscreen zijn maaltijd kunnen samenstellen en 32% vindt wifi op restaurant een noodzaak. Het zijn echter wel de 55-plussers die sneller een chef zullen aanspreken als er iets fout loopt.

 

Voor zijn onderzoek bevroeg Food in Mind duizend Belgische consumenten naar hun voedingsgewoontes buitenshuis.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Carrefour opent (nog net) 100e Spaanse winkel van het jaar

    Carrefour Spanje heeft zijn honderdste winkelopening van 2025 gerealiseerd. Met een Carrefour Express aan de Calle General Perón in Madrid maakt de retailer zijn eerder aangekondigde ambitie waar: tegen het einde van het jaar honderd nieuwe vestigingen openen verspreid over heel Spanje.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Hoe retailmedia Martini aan een iconische comeback hielp

    [Publireportage] Hoe zet je Martini opnieuw in de markt als tijdloos Italiaans aperitief? De iconische fles kreeg een nieuw jasje, en samen met MMD, het retailmediaplatform van Delhaize, bouwde het merk een geïntegreerde campagne die onomstotelijk aantoonde hoe above-the-line en retailmedia elkaar versterken.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Siberische discounter Mere probeert het tóch weer

    De Russische ultradiscounter Mere probeert het opnieuw als Basket Plus: de – als we juist geteld hebben – vierde benaming waarmee de Siberiërs Europa proberen te veroveren. Ditmaal is het achttiende district van Boedapest de ‘place to be’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN