90% Belgen vindt gezonde voeding belangrijk | RetailDetail

90% Belgen vindt gezonde voeding belangrijk

90% Belgen vindt gezonde voeding belangrijk
http://www.shutterstock.com/nl/pic-226567432/stock-photo-couple-having-lunch-at-rustic-gourmet-restaurant.html?src=OUJftV_FDJElRwRKj_jN9A-1-2

Negen op de tien Belgen vinden gezonde voeding belangrijk, maar bijna de helft weet niet wat gezonde voeding is en wat niet. Dat blijkt uit het onderzoek Food in Mind, dat naar de eetgewoonten van de Belg buitenshuis peilde.

Snacks en afhaalsystemen

Omdat ze niet goed weten wat gezond is, vinden heel wat Belgen het bovendien moeilijk om gezond te eten. Vier op de tien ondervraagden pleiten wel voor meer gezonde opties op de dessertkaart en drie op de tien zeggen liever kleinere porties te krijgen. Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren tussen 18 en 34 meer fan zijn van snacks dan de oudere leeftijdsgroepen. Ze vinden het bovendien belangrijk dat ze op elk moment van de dag eten kunnen kopen. Daarom willen ze restaurants die 24 uur per dag geopend zijn en afhaalsystemen hebben.

 

De consument wil daarnaast ook meer vrijheid op vlak van zijn keuzes: 46% wil zelf de grootte van de portie kunnen kiezen en 48% vindt het jammer een gerecht niet te kunnen bestellen vanwege één ingrediënt dat niet gesmaakt wordt. Het aandeel dat zelf zijn gerechten wil samenstellen loopt bij vrouwen zelfs op tot 70%.

 

Digitalisering belangrijk

De herkomst van de voeding is vooral belangrijk bij Franstaligen: 72% van hen hecht daar belang aan, terwijl dat bij Nederlandstaligen slechts 59% is. Drie op de vier ondervraagden spreken hun voorkeur uit voor Belgische producten en ook de Belgische keuken is nog steeds dominant, al maken buitenlandse keukens wel een opmars.

 

Bijna de helft van de Belgen zegt gerechten graag te delen en een derde wil zelfs verschillende gerechten op tafel, zodat er meer geproefd kan worden. Tot slot vindt 40% de digitalisering van de voedingswereld belangrijk en 20% maakt al gebruik van een voedingsapp. Vooral jongeren stellen daar hoge eisen: een derde van hen wil in een restaurant met een touchscreen zijn maaltijd kunnen samenstellen en 32% vindt wifi op restaurant een noodzaak. Het zijn echter wel de 55-plussers die sneller een chef zullen aanspreken als er iets fout loopt.

 

Voor zijn onderzoek bevroeg Food in Mind duizend Belgische consumenten naar hun voedingsgewoontes buitenshuis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.