De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.
2,5 miljoen tassen verkocht
De draagtassen zijn een ontwerp van de Nederlandse cartoonist Cor Vissers, die begon met een vriendendienst voor een bakker. Die draagtas werd al snel opgemerkt door Albert Heijn en nu zijn de draagtassen te vinden bij alle grote ketens in Nederland. “Van de unieke collecties zijn inmiddels ruim 2,5 miljoen stuks verkocht.” aldus Vissers aan het Nieuwsblad. Ook België heeft nu de rage ontdekt, met de AD Delhaize in Lochristi als trendsetter.
Uitbater Dany Van Assche bestelde 15.000 draagtassen, met daarop drie verschillende cartoons. Elke cartoon werd speciaal gemaakt voor de winkel en klanten kunnen er herkenbare plekjes uit Lochristi op ontdekken.
“Ik vond dit een mooi verhaal, en ik bestelde meteen 15.000 tassen. Drie keer 5.000. Er zijn drie cartoons, met herkenbare elementen uit Lochristi: de kerk, het Reinaertstandbeeld, een wortel die op de fiets op de steenweg rijdt verwijst dan weer naar de doortocht van de Baloise Tour, en het logo van de gemeente. En uiteraard, een zakenman blijft een zakenman, is ook de Delhaize prominent aanwezig op de boodschappentas”, aldus Van Assche.