RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Groei komt voor Ahold Delhaize van e-commerce en overnames

icon
Food14 november, 2018

Op termijn hoopt Ahold Delhaize winst te maken met e-commerce, vandaag draait het vooral om het pakken van marktaandeel, zegt CEO Frans Muller. In de Verenigde Staten wil de fusiegroep ook groeien door acquisities.

 

Achterstand inlopen

Dinsdag ontving de retailer journalisten en financieel analisten in New York om zijn nieuwe strategie toe te lichten. In de groeiambities speelt e-commerce een sleutelrol: de onlineomzet moet tegen 2021 verdubbelen. Om dat ambitieuze doel te bereiken, zet Ahold Delhaize onder andere in op robotisering, data-analyse en kleine, geautomatiseerde magazijnen die snelle leveringen vanuit winkelpunten mogelijk maken. In de VS komen er volgend jaar bovendien 600 afhaalpunten bij. Die investeringen zijn nodig om te concurreren met Amazon, Walmart en Kroger.

 

De groep heeft online namelijk een achterstand in te lopen. Dat e-commerce op zich niet winstgevend is, vormt voor de topman momenteel geen bezwaar: aan De Tijd verduidelijkt hij dat je die activiteit niet geïsoleerd mag bekijken. Webshops versterken de supermarkten, en wie niet investeert in e-commerce, verliest klanten aan de concurrentie. Bovendien kan online wél winstgevend zijn in dicht bevolkte grote steden. Aan CNBC verklaart Muller dat de toekomst van e-commerce ligt in een mix van verschillende logistieke modellen: same day delivery, next day delivery en click & collect…

 

Consolidatie in de VS

Ook in Europa schakelt de groep online een versnelling hoger: het distributiecentrum van bol.com breidt uit, Albert Heijn test een slim deurslot om boodschappen te leveren wanneer klanten niet thuis zijn, en in België moeten Delhaize en bol.com nauwer gaan samenwerken. Groeien wil Ahold Delhaize echter niet enkel online, maar ook met de fysieke winkels. De grootste Amerikaanse keten, Stop & Shop, krijgt een grondige herpositionering waarbij alle winkels vernieuwd worden. In de VS wil de groep ook een drijvende rol spelen in een verdere consolidatie van de foodretailsector. Flink wat kleine én grote foodretailers hebben het momenteel moeilijk, en Ahold Delhaize heeft geld. Overnames of fusies maken dan ook deel uit van het strijdplan.

 

Muller ziet echter geen heil in een sanering van het aantal winkelmerken in de VS, waar Ahold Delhaize vandaag vijf verschillende uithangborden heeft. Foodretail is echter lokaal, volgens de CEO: “Het is een misverstand te denken dat we zo een fortuin zouden kunnen besparen. Onze lokale merken staan dicht bij hun gemeenschap. Ze begrijpen de lokale noden. Ze kunnen bogen op een sterke geschiedenis en een grote aantrekkingskracht bij onze klanten.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Op termijn hoopt Ahold Delhaize winst te maken met e-commerce, vandaag draait het vooral om het pakken van marktaandeel, zegt CEO Frans Muller. In de Verenigde Staten wil de fusiegroep ook groeien door acquisities.   Achterstand inlopen Dinsdag ontving de retailer journalisten en financieel analisten in New York om zijn nieuwe strategie toe te lichten. In de groeiambities speelt e-commerce een sleutelrol: de onlineomzet moet tegen 2021 verdubbelen. Om dat ambitieuze doel te bereiken, zet Ahold Delhaize onder andere in op robotisering, data-analyse en kleine, geautomatiseerde magazijnen die snelle leveringen vanuit winkelpunten mogelijk maken. In de VS komen er volgend...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food1 februari, 2023
    Voedingsprijzen dalen licht, is de ommekeer ingezet?

    Voor het eerst sinds november 2021 zijn de prijzen in de Belgische supermarkten licht gedaald. Dat geldt onder andere voor zuivelproducten. Hoewel de voedingsinflatie hoog blijft, lijkt een dalende trend nu ingezet.

  • icon
    Food1 februari, 2023
    Eerste winkelopening van het jaar voor Jumbo in Antwerpen

    De eerste Vlaamse winkelopening van het jaar is een feit voor Jumbo: de Nederlandse supermarktketen opende woensdagochtend een supermarkt in het centrum van Antwerpen, waarmee de teller nu op 28 komt.

  • icon
    Food1 februari, 2023
    Nieuwe prijsstijgingen kunnen Mondelez niet deren

    Mondelez rapporteerde dinsdag beter dan verwachte kwartaalresultaten. Hogere prijzen kunnen de snoepzin van consumenten niet afremmen.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Metro-winkels heropenen één voor één als Sligro-M

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN