De online-activiteiten zetten een sterke prestatie neer bij Ahold Delhaize, maar ook de Belgische, Nederlandse én Amerikaanse supermarkten doen het goed. De groep heeft de fusie nu verteerd en is klaar voor de toekomst, zegt topman Frans Muller.
Online groei op schema
Dat de omzetcijfers voor het vierde kwartaal én het volledige jaar 2018 een mooie groei vertoonden, had de retailer al eind januari gepubliceerd, vandaag maakte Ahold Delhaize de gedetailleerde resultaten bekend. Die ogen degelijk: de onderliggende operationele marge steeg van 3,9 naar 4,1%. Sterk presteerde de groep in de Verenigde Staten, waar de marge van 4,0 naar 4,2% steeg terwijl ook het marktaandeel licht verbeterde. In Nederland steeg de marge zelfs naar 5%, al staat het marktaandeel van Albert Heijn er licht onder druk. In België leidt de nieuwe strategie tot een omzetstijging en een margeverbetering van 2,2 naar 2,8%.
De onlineomzet bereikte 3,5 miljard euro, een groei met 24,8% bij constante wisselkoersen, en ligt stevig op schema om te verdubbelen tot ongeveer 7 miljard euro in 2021, zegt Muller. Bol.com zette zijn sterke groei voort en realiseerde 2,1 miljard euro omzet met positieve EBITDA-marges.
De CEO toont zich dan ook tevreden: “In 2018 hebben we het integratieproces van de fusie afgerond en de synergieën bereikt die we beloofden. Tegelijkertijd hebben we onze sterke bedrijfsprestaties voortgezet, terwijl we hebben geïnvesteerd in het voldoen aan de behoeften van onze klanten in een snel veranderende industrie. Vandaag is Ahold Delhaize klaar voor de toekomst, met een zeer solide financieel profiel en de juiste structuur om onze merken verder te laten groeien, zowel in de winkels als online.” In 2019 verwacht de fusiegroep nog eens 540 miljoen euro aan kosten te besparen en een verdere verbetering van de resultaten te realiseren.