RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnBolDelhaize
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie EuropaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize zet in op huismerken en kostenbesparingen in “uitdagende” markt

icon
Food11 mei, 2022
Shutterstock.com

Ahold Delhaize dankt een omzetstijging in het eerste kwartaal vooral aan de Amerikaanse activiteiten. In Europa staat de vergelijkbare omzet onder druk. Ook bol.com moet omzet inleveren: de vergelijkingsbasis is nu eenmaal moeilijk.

Kosten besparen

Dat het een lastig kwartaalrapport zou worden voor Ahold Delhaize, was verwacht: het is nu eenmaal moeilijk om de sterke cijfers van het eerste kwartaal van 2021 te overtreffen, toen er nog lockdowneffecten speelden. Al bij al zijn de cijfers beter dan verwacht: de supermarktgroep boekte een omzet van 19,8 miljard euro, wat een stijging is met 8,3% (3,6% bij constante wisselkoersen). Consumenten blijven spenderen en ook prijsstijgingen spelen mee, zegt het bedrijf.

Voor de vergelijkbare omzetgroei – met andere woorden de groei van de winkels die al een jaar open zijn – zien we echter een groot verschil tussen de Verenigde Staten (+3,3%) en Europa (-3,1%). In de VS spelen inflatie, energieprijzen en de oorlog in Oekraïne iets minder.

In de Benelux – en met name in België – is de markt “uitdagend”, zegt topman Frans Muller. De retailer rolt daarom succesvolle prijs- en getrouwheidsprogramma’s verder uit en gaat ook meer kosten besparen om shoppers competitieve prijzen te kunnen bieden. Huismerken worden prominenter uitgespeeld: in de Benelux vertegenwoordigen die meer dan de helft van de omzet. Albert Heijn was overigens opnieuw een uitblinker, met marktaandeelwinst. Delhaize verloor echter marktaandeel, nu de inflatie hard toeslaat op de Belgische markt.

Bol.com wint marktaandeel

Ook de online verkopen lijden onder de normalisering van het consumentengedrag. De penetratie van de online boodschappen blijft wel stijgen, maar bij bol.com daalde de omzet met 7% – dat is opnieuw in vergelijking met een zeer sterk eerste kwartaal een jaar geleden. Bovendien is de markt volgens Muller met 10 à 15% gedaald en heeft bol.com dus wel marktaandeel gewonnen. Hij houdt vast aan de plannen om de webwinkel in de tweede jaarhelft naar de beurs te brengen.

Door de moeilijke omstandigheden daalt de operationele winst bij Ahold Delhaize met 5,4%, in Europa zelfs met 29,9%. De operationele marge daalde van 4,6% naar 4,2%. Toch klinkt topman Muller positief: “Al met al ben ik tevreden over de prestaties van de onderneming in een steeds uitdagender omgeving. Over het algemeen waren de resultaten van het eerste kwartaal beter dan onze verwachtingen, ondanks de macro-economische druk als gevolg van de oorlog in Oekraïne. In het tweede kwartaal zetten veel van de trends uit het eerste kwartaal zich voort. Alles bij elkaar verwachten we dan ook een onderliggende winst per aandeel die vergelijkbaar is met die van 2021.De rest van onze vooruitzichten voor het volledige jaar blijven ongewijzigd.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Internationale expansie stuwt Lidl naar recordomzet

    Lidl heeft afgelopen boekjaar opnieuw een forse omzetstijging gerealiseerd, die in grote mate te danken is aan winkelopeningen op internationale markten. De discounter stuurt zijn omnichannel- en non-foodstrategie bij.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian rondt expansiegolf af in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN