BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Companies Ahold DelhaizeAlbert Heijnbol.comDelhaize
  • Geografie EuropaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize zet in op huismerken en kostenbesparingen in “uitdagende” markt

iconFood11 mei, 2022
Shutterstock.com

Ahold Delhaize dankt een omzetstijging in het eerste kwartaal vooral aan de Amerikaanse activiteiten. In Europa staat de vergelijkbare omzet onder druk. Ook bol.com moet omzet inleveren: de vergelijkingsbasis is nu eenmaal moeilijk.

Kosten besparen

Dat het een lastig kwartaalrapport zou worden voor Ahold Delhaize, was verwacht: het is nu eenmaal moeilijk om de sterke cijfers van het eerste kwartaal van 2021 te overtreffen, toen er nog lockdowneffecten speelden. Al bij al zijn de cijfers beter dan verwacht: de supermarktgroep boekte een omzet van 19,8 miljard euro, wat een stijging is met 8,3% (3,6% bij constante wisselkoersen). Consumenten blijven spenderen en ook prijsstijgingen spelen mee, zegt het bedrijf.

Voor de vergelijkbare omzetgroei – met andere woorden de groei van de winkels die al een jaar open zijn – zien we echter een groot verschil tussen de Verenigde Staten (+3,3%) en Europa (-3,1%). In de VS spelen inflatie, energieprijzen en de oorlog in Oekraïne iets minder.

In de Benelux – en met name in België – is de markt “uitdagend”, zegt topman Frans Muller. De retailer rolt daarom succesvolle prijs- en getrouwheidsprogramma’s verder uit en gaat ook meer kosten besparen om shoppers competitieve prijzen te kunnen bieden. Huismerken worden prominenter uitgespeeld: in de Benelux vertegenwoordigen die meer dan de helft van de omzet. Albert Heijn was overigens opnieuw een uitblinker, met marktaandeelwinst. Delhaize verloor echter marktaandeel, nu de inflatie hard toeslaat op de Belgische markt.

Bol.com wint marktaandeel

Ook de online verkopen lijden onder de normalisering van het consumentengedrag. De penetratie van de online boodschappen blijft wel stijgen, maar bij bol.com daalde de omzet met 7% – dat is opnieuw in vergelijking met een zeer sterk eerste kwartaal een jaar geleden. Bovendien is de markt volgens Muller met 10 à 15% gedaald en heeft bol.com dus wel marktaandeel gewonnen. Hij houdt vast aan de plannen om de webwinkel in de tweede jaarhelft naar de beurs te brengen.

Door de moeilijke omstandigheden daalt de operationele winst bij Ahold Delhaize met 5,4%, in Europa zelfs met 29,9%. De operationele marge daalde van 4,6% naar 4,2%. Toch klinkt topman Muller positief: “Al met al ben ik tevreden over de prestaties van de onderneming in een steeds uitdagender omgeving. Over het algemeen waren de resultaten van het eerste kwartaal beter dan onze verwachtingen, ondanks de macro-economische druk als gevolg van de oorlog in Oekraïne. In het tweede kwartaal zetten veel van de trends uit het eerste kwartaal zich voort. Alles bij elkaar verwachten we dan ook een onderliggende winst per aandeel die vergelijkbaar is met die van 2021.De rest van onze vooruitzichten voor het volledige jaar blijven ongewijzigd.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ahold Delhaize dankt een omzetstijging in het eerste kwartaal vooral aan de Amerikaanse activiteiten. In Europa staat de vergelijkbare omzet onder druk. Ook bol.com moet omzet inleveren: de vergelijkingsbasis is nu eenmaal moeilijk. Kosten besparen Dat het een lastig kwartaalrapport zou worden voor Ahold Delhaize, was verwacht: het is nu eenmaal moeilijk om de sterke cijfers van het eerste kwartaal van 2021 te overtreffen, toen er nog lockdowneffecten speelden. Al bij al zijn de cijfers beter dan verwacht: de supermarktgroep boekte een omzet van 19,8 miljard euro, wat een stijging is met 8,3% (3,6% bij constante wisselkoersen). Consumenten blijven spenderen en ook...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket

    Maaltijdbox Ekomenu toont voortaan de eco- én gezondheidsscore van wat mensen eten. Op de kassabon krijgen klanten de voetafdruk van hun bestelling te zien. Ze kunnen daar ook persoonlijke streefdoelen aan koppelen.

  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement

    De Franse supermarktgroep Casino biedt senioren een eigen abonnementsformule aan. Ze hoeven een pak minder te betalen voor de service dan jongere klanten. Al betalen studenten nog minder.

  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst

    Met de service eFarmz Express kunnen Brusselse klanten van de bio-webshop voortaan hun onlinebestellingen de dag zelf al aan huis bezorgd krijgen. De dienst zal later worden uitgerold naar de rest van het land.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be