Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten | RetailDetail

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten
Foto: Albert Heijn Hoofddorp

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.

 

33% meer versruimte

Albert Heijn focust dit jaar op vers: in de volledig vernieuwde supermarkt aan het Genderenplein in Hoofddorp brengt het daarom alle lopende pilootprojecten in de verscategorie samen. Er is 33% meer ruimte voorzien voor vers, met een kruidenpluktuin, een uitgebreid seizoensschap en een vier meter lang ‘Grow Your Own’-schap met alles voor de moestuin. Daar vinden klanten benodigdheden “om echt vers zelf te laten groeien in de tuin of in de keuken”. Op schermen kunnen ze bovendien meer leren over de oorsprong van producten, maar ook zware boodschappen bestellen die door AH.nl worden thuisbezorgd.

 

De extra ruimte voor vers gaat er nochtans niet ten koste van andere categorieën. Wel is het aantal klassieke kassa’s in de vernieuwde winkel van acht naar drie teruggebracht, met in de plaats daarvan meer zelfscankassa’s: klanten kunnen er kiezen of ze met handscanners werken, met hun mobiele telefoon betalen of bij de scan&go-kassa’s gaan. Zo is er plaats vrijgekomen, aldus AH.

 

Kruidentuin, borrelplanken en bonbondoosjes

Op het ruime versplein zijn de blikvangers een borreleiland (waar shoppers zelf een borrelplank uit een wisselend assortiment charcuterie kunnen samenstellen), een kruidenpluktuin en de patisserie-afdeling (waar mensen ook zelf doosjes met bonbons en koekjes kunnen vullen).

 

Nieuw zijn ook de elektronische prijsetiketten en het gebruik van verneveling (dry misting) om meer groenten en fruit zonder verpakking te kunnen presenteren. “Door de toepassing van dry misting blijft groente en fruit langer vers, wat leidt tot minder verspilling”, klinkt het bij Albert Heijn.

 

Slimme koelkastmagneet Hiku stopgezet

“De klant kan snel en makkelijk boodschappen doen, maar ook geïnspireerd worden”, luidt de redenering. Albert Heijn voegt daarom deze week nog ruim honderd nieuwe producten aan de bereide maaltijden en salades toe en lanceert het een vernieuwde Allerhande Box. Tegelijkertijd raakte weliswaar bekend dat de supermarktketen stopt met zijn koelkastmagneet Hiku. Die is uitgerust met een barcodescanner en spraakherkenning, maar de dienstverlening wordt nu stopgezet: volgens AH door de Amerikaanse producent. Het apparaatje wou een variant zijn op de Dash-bestelknoppen van Amazon, waarbij producten automatisch kunnen bijbesteld worden. 

 

De Hiku plaatst de gevraagde of gescande producten echter alleen nog maar op het boodschappenlijstje in de Appie-app van AH. De consument moet dus nog zelf de bestelling doorgeven. De proef wordt eind mei afgerond.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.