RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiFairtrade BelgiumLidl
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aldi en Lidl drijvende krachten achter groei voor fair trade

icon
Food19 juni, 2023
© Fairtrade Belgium

Ondanks de hoge inflatie kopen consumenten meer producten uit eerlijke handel: de omzet van fairtradeproducten in de Belgische supermarkten steeg vorig jaar met 20%, mede dankzij het engagement van de harddiscounters.

Chocolade en bananen

In 2022 bedroeg de totale marktwaarde van de in België verkochte fairtradeproducten 312 miljoen euro, een stijging met 20% tegenover vorig jaar en met 41% tegenover 2019. Dat vertaalt zich in een opbrengst van meer dan vier miljoen euro aan fairtradepremies voor de boerencoöperaties, een stijging met 17,6%. De cijfers komen uit het jaarverslag dat de ngo Fairtrade Belgium vandaag publiceert.

Vooral eerlijke chocolade wordt populairder: het marktaandeel van fairtradecacao is tussen 2018 en 2022 gestegen van 4,6% naar 20,3%. Ook fairtradebananen hebben al een marktaandeel van meer dan 20% in de Belgische retail. In de zeer concurrentiële koffiemarkt steeg het aandeel van fair trade in dezelfde periode van 4,0 naar 4,7%. De groei wordt grotendeels gedreven door een grotere beschikbaarheid van fairtradeproducten in de supermarkten. Het grote engagement van harddiscounters Aldi en Lidl valt op: zij zijn samen goed voor 36% van de fairtradepremie die op de Belgische markt werd opgehaald.

De lat hoog

“We zien dat Fairtrade meer en meer mainstream wordt en zijn weg vindt in de supermarkt”, zegt Philippe Weiler, de CEO van Fairtrade Belgium die zelf ook directeur duurzaamheid was bij Lidl en het wereldje dus goed kent. “Retailers hebben vaak onvoldoende capaciteit en expertise om voor elke risicovolle waardeketen een eigen controlesysteem op te zetten. Fairtrade biedt voor hen een heel robuuste oplossing die de lat hoog legt zodat de sociale en milieu-issues worden aangepakt én onafhankelijk geverifieerd”.

Ook merken kiezen in toenemende mate voor Fairtrade om hun productportefeuille op een geloofwaardige, impactvolle manier te verduurzamen, zegt Weiler. Daarnaast blijven lokale besturen zich engageren: er zijn nu 246 Belgische Fair Trade Gemeenten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    [Filet Pur] Kletskoek

    Oei, horen we daar een bommetje ontploffen? Nochtans worden er voorlopig niet écht muren gesloopt in het verdeelde Europa. Aan kletskoek daarentegen alweer geen gebrek in deze Filet Pur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN