Vijftig jaar geleden lanceerde Aldi de eerste River Cola op de Belgische markt. Vandaag is het grootste huismerk voor frisdranken goed voor ruim 97 miljoen liter per jaar met wel 24 verschillende varianten.
Sinds 1974
Eén op drie liter huismerkfrisdrank wordt verkocht in een Aldi-winkel, blijkt uit cijfers van NielsenIQ. Daarmee is River het grootste huismerk voor frisdranken op de Belgische markt. Op jaarbasis drinken Belgische consumenten meer dan 97 miljoen liter River, het equivalent van ongeveer 39 olympische zwembaden.
Aldi lanceerde River Cola in 1974, aanvankelijk in glazen flessen, later ook in pet en blik. Het is één van de oudste huismerken van de retailer. Intussen zijn er wel 24 varianten verkrijgbaar bij de discounter. De cola’s blijven het populairst, gevolgd door River limonade en iced tea. De sportdranken groeien sterk in populariteit.
Een belangrijke succesfactor is de prijs-kwaliteitsverhouding van het private label, zegt inkoopdirecteur Natalie Duthoy: “Dit wordt ook bevestigd door River-frisdranken die al verschillende keren als beste uit een externe test kwamen, zoals onze River tonic, de River Orange en ook onze River Cola als beste huismerk.”