RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Aldi
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Megafusie op stapel tussen Aldi Nord en Aldi Süd”

icon
Food26 februari, 2020
Shutterstock.com

Volgens het Duitse blad Manager Magazin broeden discounters Aldi Nord en Aldi Süd op een – tot nu toe geheim – plan om vanaf 2022 als één bedrijf te opereren. De retailer ontkent, maar dat beide rivalen steeds meer toenadering zoeken, is zonneklaar.

Streven naar efficiëntie

Volgens het doorgaans goed geïnformeerde managementblad zouden beide discountketens de fusieplannen al twee jaar geleden hebben vastgelegd in een zeven pagina’s tellend intern document. Daarin staat dat de discounters streven naar één gezamenlijk bestuurde associatie, die dan zou georganiseerd worden als een “Noord-Zuid bedrijf”. De fusie is bedoeld om dubbele structuren te elimineren: de discounters hopen een hogere efficiëntie te bereiken en tot 50% te besparen op personeelskosten.

Aldi Süd heeft de berichtgeving intussen formeel ontkend: er is geen organisatorische of juridische fusie gepland, zegt de retailer in een communiqué. De economische onafhankelijkheid van beide huizen zou behouden blijven. Wel geeft de discounter toe dat hij op inkoopvlak veel nauwer met zijn noordelijke rivaal samenwerkt dan in het verleden.

Toenemende concurrentie

De achtergrond van de geplande megafusie is de toegenomen druk op de discounters in de afgelopen jaren, schrijft Manager Magazin: de twee ketens hebben op hun thuismarkt te kampen met toenemende concurrentie van Edeka en Rewe, maar ook van andere discounters zoals Lidl. Recent nog raakte bekend dat de harddiscounters het in Duitsland moeten afleggen tegen de grote supermarktketens, omdat consumenten steeds hogere eisen stellen op het vlak van winkelbeleving en duurzaamheid. Ook in Nederland hebben Aldi en Lidl vorig jaar marktaandeel verloren.

Dat laat zich voelen in beide organisaties: Aldi Süd werkt aan een herstructurering waarbij regionale kantoren worden gesloten en 580 werknemers moeten vrezen voor hun baan. Aldi Nord moest in boekjaar 2018 voor het eerst rode cijfers publiceren, omdat de kosten voor het ambitieuze winkelvernieuwingsprogramma sterk opliepen.

IT en huismerken

De eerste stappen in de fusie zijn al gezet, stipt het blad aan. Beide bedrijven stemmen de IT-infrastructuur op elkaar af en hebben een overeenkomst gesloten met een gezamenlijke dienstverlener voor kredietkaarten. Ze doen ook beroep op hetzelfde marketingbureau. Ook raakte vorig jaar al bekend dat beide retailers hun huismerkenaanbod uniformiseren: frisdrankmerk Topstar wordt bij Süd vervangen door River, dat tot nu toe alleen bij Nord wordt verkocht. Klanten van Aldi Nord zien hun vertrouwde Milsani-yoghurtjes dan weer vervangen worden door het ‘zuidelijke’ Milfina. Ook hier gaat het om schaalvoordeel en efficiëntie.

Volgens de berichtgeving bepaalt Aldi Süd het tempo van de fusie. Het bedrijf wil naakte ontslagen vermijden, maar de ondernemingsraden zijn sceptisch. “De organisatorische veranderingen vormen een van de grootste uitdagingen in de geschiedenis van het bedrijf”, citeert het blad de Aldi Süd-werkgroep “Fit for Change”.

Aldi splitste op in 1961 na onenigheid tussen de broers Theo en Karl Albrecht over de verkoop van sigaretten. Alle familieleden die bij de vete betrokken waren, zijn intussen overleden. De twee discounters hebben wereldwijd 210.000 mensen in dienst, met 11.000 winkels op vier continenten. Er zouden bij een fusie geen problemen mogen ontstaan op het gebied van de antitrustwetgeving, aangezien Aldi Nord en Aldi Süd tot dezelfde familie behoorden.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 juli, 2025
    Lidl Frankrijk moet 43 miljoen euro aan Intermarché wegens misleidende reclame

    De Parijse rechtbank heeft Lidl een geldboete opgelegd van 43 miljoen euro wegens het overtreden van reclameregels, nadat zijn concurrent Intermarché een klacht had ingediend.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Koekjesbakker Griesson – de Beukelaer investeert 100 miljoen in uitbreiding

    De Duitse koekjesproducent Griesson – de Beukelaer investeert honderd miljoen euro in een grootschalige uitbreiding van zijn fabriek in Wurzen. De Beukelaer is het bekendst als uitvinder van Prince-koeken.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Chinese Starbucks-uitdager Luckin Coffee wil Amerikaanse markt veroveren

    De Chinese koffieketen Luckin Coffee zet zijn wereldwijde ambities kracht bij met de opening van de eerste afhaalwinkels op de Amerikaanse markt. Het bedrijf wil het verschil maken met innovatie en technologie.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN